Gå til innhold
Fiskersiden

10. Desember Halvannet år med artsfiske


arobo
 Share

Recommended Posts

Da var det vår tur til å slippe en luke, jeg håper den underholder! Nb; dette er en klassisk, driitlang tråd, så hvis det blir for kjedelig så får dere bare titte på bildene (det ville jeg ha gjort).

Det er vel litt over et år siden nå at jeg la fra meg fluestanga, pakka sammen garna og roa ned slukfisket. På en annen side la gladgutten Andreas Vik fra seg fotballen, og ble introdusert til fiske av et par andre gutter på vår alder. Dette skulle bli starten på et langt artsfiske eventyr!

Vi startet som sagt i fjor sommer og en del spennende arter dukket etter hvert opp på lista. Det tok vik et par måneder med fiske før både slettvar og småflekka dukket opp på lista, jeg hadde tatt begge artene før som slumpfangst på råreke (råreke eier).

228_zps5022bfa0.jpg

448_zps3d99e4a5.png

Fløyfisk, gapeflyndre, lusuer og andre ting som for oss på den tiden var helt drøye fangster kom opp på lista, men det var ikke før juletider at vi virkelig satt i gang kjøret.

2014 startet med mikrofiske i nærområdet, som førte en del nye arter inn på lista. Dvergulke, tangsprell, tangstikling, ålekvabbe, stingsild og diverse kutlinger ble ført opp på lista.

10306966_677813815587966_1699381202_n_zp

All1580_zpse3692f8f.jpg

I februar var det klart for Lygnin tur, noe som selvfølgelig måtte føre til nye arter:

All576_zps1fd02619.jpg

All1747_zpsf65609e5.jpg

På 8 krok med råreke (råreke eier) dukka det plutselig også opp hågjel, men hoved arten for turen, den var det verre med. Vi kjørte på begge to med å feilkroke en piggskate vær på dag 1, etter det ble det utrolig dødt. Alle rundt oss pumpa skater, imens vi pumpa slimål og lurte på hva fa** som var galt.

Med 30 minutter igjen av turen setter jeg tilslaget på det som skal vise seg å være turens siste fisk. I det jeg kommer bort til snella som er helt tom for snøre, finner jeg fort ut at varsleren er tom for strøm. Smeller til med tilslag, og kjenner ikke en drit pga. de 200 meterene med mono som fisken har tatt, men jaggu kommer en skate opp til slutt.

All606_zps2f365443.jpg

Vik måtte dessverre dra hjem uten.

På hjemmebane skjedde det også ting etter hvert, de relativt vanlige artene sild og lange kom opp på lista. Debut langa var på sinnssyke 6 gram, imens vik sin første veide 5 kilo.

All696_zpse1f0fef4.jpg

All651_zps16591ca7.jpg

Ingen kjempefangst, men ganske sjeldent fra land på Østlandet.

På vårparten knakk stavanger-gutta koder så det holdt, og kun noen dager etter de første rinbukene dukket opp i Stavanger, spotta vi buser på bergene også her hjemme hos oss. Det tok riktignok noen måneder før den satt, men jeg kunne fortsatt notere meg for Østlandets første buk. Ekstra digg var det at 5ttb dukka opp på samme kvelden (råreke eier).

10847016_785553958147284_292186940_n_zps

8.35 gram med bole-buse

10822175_785553971480616_1041891001_n_zp

Her er den minste av de totalt fire 5ttbene vi har fått.

Og så kommer vel det som er et av årets desidert største høydepunkt for meg, den første glasskutlingen som mest sannsynlig noen gang er tatt på stang. Råreke fragment på 32 krok, to minutter med nifisking og vips. Må innrømme at jeg stod et øyeblikk å lurte på hva det var som akkurat hadde skjedd.

IMG_3876_zps3ed00dcf.jpg

En liten glasskutling tatt i sommer

IMG_4041_zps6ac64c58.jpg

Enda en ny kutling, denne i form av leir.

Da sommerferien nærmet seg var det mildt sagt godt humør, for det finnes vel ingen bedre start på ferien enn en fire dager artsturne? Min siste dag på ungdomskolen, vitnemål og hadebra til alle lærerne ble droppa for en ekstra fiskedag, og det sier vel sitt. Torsdag ettermiddag var vik, Hans(blikkenslager fra vest-Bamble), Sam(sørlending fra Bergen) og jeg på vei mot nye eksotiske arter. Albin fra Bærum var klar som guide for å sikre bedre resultater.

Første stopp var i Asker, hvor solabboren ventet. Her kunne vi få turens første nye art etter bare noe sekunders fiske.

IMG_3601_zpsb6d19413.jpg

Videre var det Drengsrud som stod for tur, og her skulle det bli litt mer problematisk. Vi sikret oss fort et par små mort som ny art og agn, men dvergmalla skulle bli langt verre enn ventet. Plutselig hører vi roping fra andre siden, og Hans setter lista med en dvergmalle på godt over 400 gram. Like etter gikk det for resten av gjengen, med unntak av Andreas, som for øvrig er fornavnet til «vik» for de som ikke viste det. En halvtime på overtid spotter jeg nok en dvergmalle, slenger ut snøre og leverer stanga fra meg til vik, noen sekunder senere har han også sikra seg denne råe fisken!

IMG_3616_zps2a8c2e8a.jpg

Nå gikk turen videre til dyno. Som for meg faktisk var en overraskende fin plass. (Dere som syter over hvor grusom denne plassen er har tydeligvis ikke besøkt Gunnekleiv).

IMG_9924_zpsf1c48f96.jpg

Nye arter kommer på rekke og rad; flire, brasme, hork, asp og laue kommer forholdsvis lett, imens gjørsen er litt mer vrang.

IMG_3622_zpsb5ff379c.jpg

IMG_3647_zps0022f066.jpg

10825049_752648618161139_1046181338_o_zp

En god del timer ble brukt på å taue brasmer. Denne på 880 gram ble toppfisken.

IMG_3664_zps46bb14ba.jpg

IMG_9921_zps17f19d7b.jpg

Gjørsen var som sagt litt mer på det kjipe hjørnet, men etter mange bomtilslag begynte det endelig å komme opp litt gjørs. Alle fikk en vær så vidt jeg husker.

IMG_9964_zpsb0a79ad8.jpg

I dynovika traff vi også på Bjørndalen, og plutselig hadde vi enda flere plasser å besøke. Vi ble tipsa om en hel del forskjellige plasser, og etter litt var vi på vei mot Fredrikstad, men først stoppet vi ved en liten bekk på veien hvor regnbueørreten ventet.

Her var ikke fisket akkurat kjempebra, men vi kunne alle sammen sikre oss ny art i form av ørekyte på få minutter.

IMG_0053_zps7ebda6ed.jpg

Etter hvert begynner også buene å komme på land, i alle fall for noen av oss. Andreas måtte nemlig dra hjem uten, som på humøret hans så ut til å være ganske bittert.

IMG_0006_zpse2870928.jpg

Bitteliten, men utrolig vakker regnbue!

IMG_9977_zps75cacb76.jpg

Jeg fikk også en overraskelse i form av bedre mort.

For min del skulle gullfisk-fiske vise seg å bli noe av det absolutt morsomste på hele turen! Etter en litt tråd start løsnet det virkelig etter hvert, og hauger av gullfisk kom på land. De fleste var naturfargede/brune, men røde og oransje kom også opp med faste mellomrom.

IMG_0139_zps5e82ce95.jpg

Den største veide 330 gram, men mye større fisk ble mistet.

Så var det tid for å fiske ferskvannsulker, og også dette skulle vise seg å være lett som en plett! Først vada vi (uten vadebukse) etter steinsmetten, noe som viste seg å være ganske artig.

10821833_781909615178385_648426862_o_zps

Her er en på litt over 4 gram som Andreas har tatt ved senere anledning.

Vi kjørte videre til Bingfoss hvor den hvitfinnede steinulka kom fort på land. At vi valgte å dra herifra uten å fiske lake var en skam.

IMG_0262_zpse03fb940.jpg

Vi var i grund ganske kjørt etter dette, så det ble etter hvert litt soving, men tidlig neste morgen var vi i gang igjen. Nå teama vi opp med albin igjen, og var klare for turens nest siste fisk; bekkerøye!

Mange små bekkerøyer kom opp, og det skjedde vel ikke så mye mer. Kul bekk i alle fall!

IMG_3683_zpse167aff0.jpg

Nå var det tid får turens siste spot, og denne gangen var det gullbust som var target art. Det ble totalt tatt 2 gullbust på 5 mann, og jeg fikk begge. (litt urettferdig det der)

IMG_0326_zps20e8bfcc.jpg

Total endte denne turen med 14 nye arter på vik og 16 på meg, fordelt på 4 dagers fiske! Ganske fornøyd med den turen ja.

Før jeg går videre så må jeg si stor takk til Bjørndalen, og spesielt Albin som stilte opp denne langhelga. Konge guiding!

Sommerferie for oss kids betyr to måneder med fiske, som gir muligheter til mange forskjellige satsinger.

Rett etter det saftige artspåfyllet fortsatte vi med å dra en lett art til i ferskvann og dro til et vederbuk vann med «tusenbrødre».

All1681_zps38707f4e.jpg

Vi fortsetter rolig med litt kystmeite, noe som som regel ikke gir nye arter, men som i år har gitt oss ett par brukbare fisk.

All1024_zps9df5961c.jpg

Veldig stor spette til å være hos oss, men så har vi «Aron-syndromet» da. Fisken var syltynn og ble veid til 1780 gram om jeg ikke husker helt feil.

All806_zps5f6305a5.jpg

178 gram specimen fløy.

All1099_zpsb6dc65de.jpg

Andreas med en liten gapert.

Plutselig en dag dukket det opp en paddetorsk opp på en av plassene våre, og etter dette har det blitt en helt vanlig fangst på denne plassen, som også er en liten sjeldenhet på østlandet.

All776_zpse440a644.jpg

Trur vi har fått rundt 10 padder på denne plassen nå.

Vi hadde planlagt å satse hardt på diverse ferskvannsarter dette året, og selv om artsfisket tok overhånd klarte vi å få noen brukbare fangster i ferskvann. Karpefisket dette året endte med nesten dobling av pers for begge to, og mange fine fighter.

Karpebilde1_zps80bc0d90.png

Karpebilde2_zps54d9ef48.png

Siden jeg bor rett i nærheten til et brukbart sutervann har det også blitt mye suterfiske på meg i år. Fantastisk kult fiske for de som ikke har prøvd det, uten tvil en av de sterkeste fiskene vi har her i landet.

All1710_zps0ee44bee.jpg

De to toppfiskene veide begge 2650 gram.

Cassius var også på besøk for litt artspåfyll, og på slutten av turen tok vi en etterlengtet karuss-tur. Tredobling av pers og helt texas fiske ble resultatet.

IMG_4133_zps628c2b77.jpg

Alle på matta ligger på rundt 1500 gram.

Utover ferien kommer en sil opp som ny art. Tangsnella, som jeg har brukt litt for mange timer på i år ville derimot ikke

All1688_zps31ce62a5.jpg

En bitteliten storsil, om jeg ikke tar helt feil?

Mot slutten av sommerferien tok vik seg en tur til Trøndelag, men det kan han beskrive selv:

Sammen med to kompiser (torsketryne og andkr her på forumet) dro jeg en uke oppover til Trøndelag for å forhåpentligvis krysse av et par nye arter på lista. Det ble ikke de beste fangstene, men en generelt bra tur med bra folk og 4 nye arter på lista.

IMG_1836_zps2497137f.jpg

IMG_1749_zps93306c28.jpg

I tillegg til glassvar og hågjel kom også svarthå og brosme opp. Wuhu! Blanka etter klo og pikkskate(igjen).

Siste helga i ferien er det også klart for festival, og resultatet ble litt sånn halvveis. Med tanke på at vi hadde motorstopp i tre timer første dagen og fiska hele dag to så gikk det vel helt greit. Vi endte på 21. plass, og vant en guida tur med Jera (digg).

alvestad2_zpsd7cafaa9.jpg

Kassa var etter dag en. Foto: Asgeir Alvestad

Som dere sikkert legger merke til er det ikke veldig mye havfiske bilder her, som rett og slett kommer av at vi ikke har skikkelig båt. Bittelitt havfiske har det allikevel blitt. Andreas har fiska litt blåkjeft, og jeg hadde en hel dag på 10-gradern. Alle de fantastiske fangstene jeg så for meg på forhånd uteble totalt, men svarthå, det fikk jeg! Juhu.

_DSC4849_zps22bc6c7d.jpg

10708141_10154771820015438_453479698_n_z

Art nr. 77 var svarthå, har ennå ikke brosme (flaut).

Høst er en god tid for vindus-fiske, det er bare synd at denne høsten som regel bare har bestått av regn og vind. Noen turer har det allikevel blitt, og vi har begge fått piggvar som ny art, i tillegg til litt persing her og der. Det ble også litt fiske etter tunge som vi fikk for første gang i sommer. Noen av de mange regndagene har vi brukt på småflekka, men i år har vi ikke fått mer enn en.

10695058_922179967809971_968595711_n_zps

Speci skrubb og tynn piggvar med «Aron syndromet» som ble veid til 2650 gram. Å få denne piggvaren er min absolutt beste fiskeopplevelse i år.

All1039_zpsb23a0423.jpg

Trenger jeg å si «Aron syndrom»? Denne slimålen av en ålekvabbe ble veid til 220 gram. Trudde det var norgesrekord når jeg kun så hodet under vinduet.

All1786_zps51841841.jpg

Debut tunga på 730 gram.

IMG_2401_zpsd32c9245.jpg

Rødknurr og kantnål er to arter som vi lenge har hatt lyst på og også disse fikk vi på lista i høst/sommer.

All1816_zps790cbdd4.jpg

Andreas er kongen av å dra mini rødknurr.

IMG_2162_zps9a61dfb7.jpg

Irriterende kødd av en art. Satt bomtilslag 17 ganger på den jeg fikk.

Som et siste tilskudd på ferskvannslista ble jeg bedt med Bjørn Salte for en tur til Minnesund, noe som var vanvittig kult. Vi hadde helt greit fiske, og det var harr oppimot kiloen på land. Selv fikk jeg en sik og en harr, noe som var akkurat passe. Andreas fikk også en liten harr der helgen etter.

10351887_743993999008282_240146010498699

10846426_743993285675020_470788315178456

En kjip november dag skulle jeg få den ultimate overraskelsen av Andreas, eller rettere sagt faren til Andreas. For det må jeg si, å overraske kidsa med kjøretur til Stavanger, det er ikke dårlig. Noen dager ut i november var vi på vei oppover, og etter 5 timer med bil ble vi mottatt med åpne armer av Jofla, og ut på tur bar det.

Vi var ganske uheldige med været denne turen, det skal sies. Mange plasser var ubrukelige pga. den sterke vinden, men alt i alt var det en veldig bra tur. Anyway, vi startet opp med å se etter hårvar, og det tok kun noen minutter før jeg kunne se en anstendig hårvar ligge å slappe av på en liten vegg under brygga. Problemet var at vi ikke fikk de til å ta.. Vi så flere i løpet av kvelden, men alle var like vrange. Vi kjører kjører hele Stavanger rundt i jakt på denne råe fisken, men første natta ender med ny art iform av rødflekka. Begge perser på paddetorsk, så returnerer vi til jofla garasjen for en time på øyet.

EECB07FE-CF8A-43BA-AC31-7CAB8CBA0DA1_zps

Vi fikk begge sikret oss specimen av denne lille rakkern.

10858631_744054665668882_774684519364677

Jofla stilte opp med garasje, senger, grandis, drikke og en drøy varmeovn.

Neste dag var det Lysefjorden som sto for tur, og her skulle også vinden passe på at vi ikke fikk et sekund med frihet. Her gjaldt det å holde seg fast!

Etter hvert som timene gikk mistet vi motivasjonen mer og mer, men plutselig hører jeg et vræl fra vik. På takkelet hans henger en nknu. En liten stund etterpå kan jeg heise opp verdens minste steinbit, men det blir med det.

IMG_2688_zpse5584e42.jpg

EEBD3385-6E9B-4670-901F-5F43DFFC7C4C_zps

Etter dette kjørte vi et nytt forsøk etter hårvar, men vi testa også hornkvabbe. Resultatet var ikke mye å skryte av akkurat.

Neste dag skulle derimot bli litt mer suksessfull. Nå er det tangkvabbe som er target art, og denne gangen møtte også Tommy b opp for å gi en hjelpende hand. Vi bøtta opp tangkvabber, og mitt største eksemplar ble veid inn til brukbare 78 gram.

IMG_2714_zpse946f038.jpg

Som en siste lille innspurt testa vi nok en gang etter hårvar og denne gangen på dagtid. Det endte i en lomrepers som tommy spotta (takk for den) og mer kikking ned i det krystallklare Stavanger-vannet.

IMG_2710_zpsc87878de.jpg

Tusen takk til jofla for fantastisk guiding, soveplass, frokost, kveldsmat og hele pakka! Det å kjøre rundt på andre folk å stå å se på de fiske natten lang er ikke akkurat lett for en artsfisker. Også takk til Tommy som stilte opp som rekeskreller og motivator på dag tre.

Dette året har virkelig gått over all forventning for oss. Ved inngangen til 2014 hadde Andreas 36 arter på lista, og jeg hadde 42. Nå står Andreas 82 arter på lista, og jeg 84, man kan jo si at årsmålet på 50 ble slått sånn helt greit. 82 arter har jeg fått totalt i år, og jeg regner med å ha perset rundt 70 ganger.

Vi tok oss litt vel kort tid til å skrive denne litt vel lange rapporten her, men uansett. Takk til alle som har hjulpet oss i år, men også alle vi har fisket sammen med. Spesielt takk til Bjørn Salte som har tatt oss med mye i år!

Takk for oss, god jul og godt nytt år!

5ada7dc8-5afc-4c72-ad74-0d7a20492cf0_zps

Endret av arobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange hyggelige kommentarer!

I det jeg skulle laste opp i natt tok vinden kål på nettet vårt, noe som førte til at alt jeg hadde ganske mye greier å rette opp i før skolen idag morges. Bare sånn for å forklare grunnen til at litt mangler her og der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.