Gå til innhold
Fiskersiden

11. Desember - Mitt fiskeår 2014


PeterSL
 Share

Recommended Posts

11. Desember 2014

 
Da var vi kommet til 11. Desember og plutselig var det min tur til å bidra med en luke i Fiskersidens julekalender om hva som skjedde når jeg havnet på det fryktede "artskjøret".
I September 2012, som bare er drøye to år siden, ble jeg medlem her på Fiskersiden. Jeg må ærlig innrømme når jeg registrerte meg hadde jeg aldri trodd at jeg kom til å bruke dette forumet så aktivt som jeg gjør.
 
Dere her inne som kjenner meg har nok fått med seg at 2014 har det blitt mye fisking, spesielt artsfiske har jeg brukt mye tid på det siste året. Jeg begynte som smått å føre artsliste allerede når jeg begynte å meite i sjøen i 2012, men det var ikke før jeg fikk min første rødflekkete kutling og jeg begynte å fiske med Kim i vinter at det tok helt av. Den rødflekkete kutlingen har nok mye av skylden for å dra meg inn i artsfiske... Serien "52 - 52" som Ole-Håkon Heier hadde på Hooked.no for et par år siden må også nevnes som en av grunnene til at jeg fikk øynene opp for artsfiske - og sist men ikke minst Fiskersiden!

Jeg har fisket hele livet, men det har som regel gått i slukfiske etter ørret på fjellet. Den karrieren var nok på topp da jeg fikk en svær "fjellørret" i en liten elv i Ål i Hallingdal. Det dreide seg dessverre om en rømt oppdrettsfisk, men det var uansett en stor opplevelse for en 8-åring (?) som knapt hadde sett en ørret over 200 gram. At det var på tur med min far og morfar gjør det enda kjekkere å se tilbake på i ettertid.
 

15802863128_f41c93d468.jpg

Ørret 1200 gram - Nesten like stor som ørene mine

 
 
Det er mye lange rapporter for tiden på grunn av Julekalenderen, og det kan bli litt i overkant å lese alt sammen hver dag. Jeg skal derfor prøve å holde det noe kort, samtidig som jeg får med det som bør være med i en årsrapport. Så da kan det vel kanskje være greit å komme i gang...
 

Mitt fiskeår 2014

Januar

 
Året startet med havmusfiske, og det klaffet relativt bra på turene jeg hadde etter den.
 
15912150809_010094dbc2_z.jpg
Havmus 960gr
 
11946167336_234d382286_z.jpg
Havmus 1690gr
Men det var ikke før i slutten av måneden jeg skulle få årets første nye art. På min "hjemmebane" dukket det opp en flott rognkjeks. "Hjemmebanen" ligger ikke langt fra der jeg bor, men akkurat nok til at det er et lite tiltak om jeg skal sykle. Midt blant eneboliger der de færreste bryr seg om småfisk har jeg gått "noen" timer med hodelykt. Dette er også plassen der det dukket opp rødflekket kutling noen måneder tidligere. Rognkjeksen var utrolig gøy å få, og interessen for å fiske på denne plassen steg. Det er også en egen rapport om rognkjeksen her på forumet. Den finner du her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/67979-art-nr-40-rognkjeks/
 

12212281286_c02a82e7f0_z.jpg

Rognkjeks 1160 gram
 
Dagen etter (Tror jeg) fikk jeg to nye arter, paddetorsk og vanlig ulke. 3 nye arter den første måneden av året og artslisten min kunne telle 42 arter.
 

12229577684_50eded3d3d_z.jpg

Paddetorsk

Februar

 
Under samme bryggen fikk jeg årets fjerde nye art - Tangkvabbe, som viste seg å være et stort eksemplar og specimen med sine 77 gram. Hjemmebanen min leverte bra for meg nå. På denne finnes det også en egen rapport her på forumet. Her finner du den: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/68015-art-nr-43-tangkvabbe/
 

12312426063_86ff67af85_z.jpg

Tangkvabbe 77 gram
 
Hva som skjedde resten av Februar husker jeg ikke så godt, jeg har hatt 4 telefoner det siste året jeg har tatt bilder med, i tillegg til et kamera. Med andre ord har det vært et skikkelig rot i bildene mine. Uansett kom det ikke noe mer spennende fisk i Februar så vidt jeg husker, og den neste nye arten fikk jeg ikke før vinterferien i slutten av måneden da jeg reiste på hytten med familien og min fetter. Jeg fikk min første røye - art #44. Sånn ca. like stor som en kulepenn. Bilde er neppe nødvendig...
 

Mars

 
 
Vel hjemme i Bergen var det på tide med en tur etter havmusen, der jeg fikk en fin havmus på 1810gr. Blir ikke lei av den fisken...
 
16096323431_1b0e6467ff_z.jpg
Havmus 1810gr
 
Dagen etter havmusfiskingen dro Kim og jeg ut til en plass vi hadde funnet spennende. Etter mange timer med grå hår, vond rygg og neseblod satt endelig tangstiklingen for meg. Kim hørte det lettede seiersbrølet godt selv om han hadde begynt å vandre litt rundt i området. Denne dustefisken brukte jeg mange timer på før den satt. Liten tass, men min art #45. Tatt på reke, ikke mysis.... Nok om det... Senere på året noterte jeg specimen av arten med en fisk på litt over 10 gram.
 

12948728214_e79303be6c_z.jpg

Tangstikling
 
Mars er den måneden jeg har klart å rote vekk en del bilder fra, men en god del av fangstene mine er registrert hos NM i sportsfiske, og det ser ut som at det gikk i kutlinger, tangsprell, ulker osv. Jeg fikk i slutten av Mars min art #46 - Trepigget stingsild og min andre Rognkjeks. Ikke like stor som min første men flott likevel. Også denne ble tatt på "hjemmebanen" min. Veldig gøy når ting klaffer så lokalt!
 

13511648315_92b5693268_z.jpg

Rognkjeks 980 gram
 

April

 
I April kunne jeg sette et nytt kryss i artslisten, en Lomre. Det klaffet etter en god tids halv-satsing etter arten som tok på en 8'er krok agnet med makrell. Jeg hadde flere ganger irritert meg over denne fisken under kikkmeite, så det gjorde godt at den endelig satt.
 

14078411451_9a82b6196d_z.jpg

Lomre
 
16038559945_f20b7e79f5_z.jpg
Tangsprell er det nok av... Fine fisker!
 
Jeg hadde tydeligvis funnet en fin plass for tangkvabbe, og det kom stadig opp nye krabater fra steinuren på forsommeren.
16047405631_7138c734ab_z.jpg
Tangkvabbe
 
Det gikk ikke mange dager før jeg fikk enda en ny art - Sandkutling. Disse var plutselig veldig lette... Bildet er fra en nyere pers av arten.
 

15367717544_2b96dab8f4_z.jpg

Sandkutling
 
I slutten av måneden fikk jeg enda et nytt kryss i artslisten. Under en kikkmeite-økt sammen med Kim dukket det opp en hornkvabbe! Liten, men for en rå liten tass! Heldigvis hadde Kim fått en hornkvabbe noen uker tidligere, så han slapp å være så veldig misunnelig. (Jeg er redd han hadde forlatt meg i ingenmannsland om jeg hadde fått denne før han)
 

13894991730_02e6131b70_z.jpg

Hornkvabbe
 

Mai

 
 
Natt til 1. Mai var jeg og Kim ute igjen, denne gang på plasser vi ikke hadde testet kikkfiske før. Det ble ikke veldig mye spennende, men jeg perset på både dverulke (90gr) og vanlig ulke (429gr).
 

14078386871_71be4f0a9b_z.jpg

Dvergulke
 

13894997220_813b633f49_z.jpg

Vanlig ulke
 
Kim satt rett ved siden av meg når jeg fikk den største ulken og fikk se et rart syn. Fisken prøvde å svømme inn under kaien og jeg fisket med kort stang og adrenalinkick. Dette endte med at jeg holdt på å gå på trynet utfor kaien og slo kneet i "togskinnen" på kanten av kaien. Jeg fikk fisken opp, men makan til amatøropplegg skal du leite lenge etter!
 
Litt lengre ute i måneden perset jeg på hornkvabbe, og igjen fikk jeg tatt et kult bilde av denne rare fisken. Undervannsbilder blir fort en helt annen verden enn bilder av fisk over vann!
 
 

14283572724_fc050e94e7_z.jpg

Hornkvabbe
 
16078671528_b3222c8e2b_z.jpg
Hornkvabbe
 
I slutten av Mai var jeg ute med Daniel og Mathias. En mislykket surftur som gikk over i en kikkfiske-økt som varte helt til det ble lyst. Vi kom over en koloni rødflekkede kutlinger, som vi visste Akvariet i Bergen var interressert i. Vi leverte 11 rødflekkete kutlinger til akvariet i Bergen, som mellomlandet i kjøleskapet hjemme. Daniel var på akvariet noen månder senere, der fiskene våre fortsatt svømte rundt! Artig! :)
 

15964273346_078a48f331_z.jpg

Rødflekket kutling
 
Det har ikke blitt mye fisking i ferskvann i år, men jeg måtte ut en tur for å fiske vederbuk. Det ble en håndfull i keep-nettet for Mathias og meg på en kort økt.
 
16012789296_2a18517a29_z.jpg
Gullvederbuk (Vederbuk)
 

Juni

 
 
Det var Daniel som fikk meg interressert i kystmeite etter vi fisket sammen på sommeren i 2011. Jeg fikk min første fisk på kystmeite i mars 2012 - En sandflyndre. Kjempegøy den gangen - Litt mindre spesielt i dag.
Drøye to år etter min første kystmeite-fangst var jeg og Daniel tilbake på plassen det hele startet, men denne var det ikke hvitting og sandflyndrer vi var på jakt etter.
Etter flere måneder intens leiting fikk jeg min første hårvar. At jeg fikk den på plassen jeg begynte å kystmeite var veldig spesielt for meg. Selvfølgelig på tur med han som står bak mye av fiskeinteressen min. Art. nr 50 på egen plass, helt fantastisk gøy. Nå var jeg halvveis til 100 arter - Et stykke igjen til det målet nås og mye fisk i vente! Egen rapport om hårvaren finner du her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/68885-art-50-haarvar/
 

14147650459_14bb819eb1_z.jpg

Hårvar
 
Jeg vet ikke hvor mange hork som er tatt i Bergen tidligere, men jeg og Mathias klarte det i alle fall. Min art nr. 51. Ikke verdens mest spennende fisk, men å få den som de første i Bergen jeg vet om var veldig kult!
 

15802779650_23d57b278f_z.jpg

Hork
 
Nå hadde jeg fått beskjed fra Geir om at det var en haug glasskutlinger i viken båten hans lå. Dette var på tidspunktet resten av Norge også fisket glasskutling. Jeg stilte opp på plassen og fikk arten etter en liten halvtime - LETT! Art nr. 52 - Glasskutling.
 

15367798454_d2d387e974_z.jpg

Glasskutling
 

Juli

 
 
Plutselig befant jeg meg på østlandet - på artsturne! Turen resulterte i 10 nye arter. Sørv, mort, rødgjellet solabbor, suter, bekkerøye, steinsmett, dvergmalle, asp, flire og leirkutling.
 
 

15989375022_baebefb3ca_z.jpg

 
 

August

 
 
Nå dro Mathias, Daniel og jeg til Rosendal i Hardanger for noen dagers fiske. En ny art i form av an lusuer kom rimelig kjapt - Etterfulgt av ganske mange flere.
 
15967651836_de783d6b79_z.jpg
Lusuer
 
Vi fikk oss også en hyggelig overraskelse når vi testet ut en ny plass på fjorden vi hadde snakket om en stund, men aldri fått prøvd ut. Det første driftet resulterte i at Mathias fikk en blåkjeft, og neste drift fikk jeg også min første. Kjempeopplegg! Art nr. 64 ble altså en blåkjeft fra Hardanger. Sinnsykt kule fisker som var gøy å finne på en plass vi ikke visste noe om. At fisken bare svømte videre etter å ha vært dradd opp fra 300 meter er ikke noe annet enn imponerende.
 

15964276976_85c9c3a6a6_z.jpg

Blåkjeft
 
Sånn ellers var ikke fisket det helt store når vi var der, vi slet med å finne agn og fisketiden ble deretter.
 
15905438769_3b3b9af351_z.jpg
Microlange fra Rosendal
 
Tilbake i Bergen hadde Geir funnet en koloni små tangsneller. Jeg fant én den kvelden jeg dro ut og noen ganger er det nok - fisken tok på direkten. Selv om tangsnellen satt på første forsøk har jeg brukt tid på å leite etter disse, det var derfor skikkelig deilig når den satt. Jeg visste de var i området, for et par måneder tidligere så jeg et par nålefisk på samme plassen. Owner tanago agnet med mysis gjorde susen. Fantastiske kroker...
 

15006616591_25d7433681_z.jpg

Tangsnelle
 
På samme økten fikk jeg også denne lille krabaten
16012772656_d2b64f6870_z.jpg
Rognkjeks
 
Det har blitt mye microfiske i år og selv om jeg slet veldig med tangstiklingen før jeg fikk min første er disse bare å plukke nå. Om det ikke er noe annet spennende på grunnen fisker jeg innimellom opp noen slike. Selv om de ikke er spesielt store er de likevel artige :)
 
16047433251_15f5bcef53_z.jpg
 
Havål-sesongen var i gang, og turen Kim, Geir og jeg hadde i slutten av August var helt rå. Fem havål på land på nesten like mange timers fiske der tre av de fem var over 10 kg og de to andre var over 9. Jeg perset tre ganger denne natten, og ble til slutt stående med en pers på 11070 gram - Egen rapport finner du her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/69549-en-aal-right-natt/
Virkelig et av årets høydepunkt og en tur jeg kommer til å huske lenge!
 
14899889820_5095eaa44f_z.jpg
Havål
 
15471837713_8da717a1bd_z.jpg
Havål x2 bet nesten samtidig, tatt av Kim og meg
 
September
 
Etter mange timer med resultatløs leiting og fiske hadde Kim plutselig funnet femtrådet tangbrosme på plassen han tidligere i år fant nordlig tangbrosme. Han ga meg en lyd - jeg prøvde meg, mislyktes. Prøvde igjen, lyktes. Art nr. 66 var i boks - Femtrådet tangbrosme. Jeg fikk faktisk 2 stk når det først klaffet, den ene var specimen med sine drøye 60 gram.
 

15165179371_5477a89092_z.jpg

Femtrådet tangbrosme
 
De som har fulgt med på artsfiske det siste året har nok fått med seg at det har vært en stor utvikling når det gjelder størrelsen til den rødflekkete kutlingen. Kim startet året med et knippe fine rødflekkete kutlinger og presset norgesrekorden oppover. Så vidt jeg vet (Fortsatt) var det jeg som fant de første rødflekkete kutlingene i Bergensområdet på sensommeren i fjor, noe som satte i gang artsfiskeinteressen min for fullt. Kim holdt Norgesrekord på arten i halve år, før jeg endelig slo den med en fisk på 28,71gr. Men det gikk ikke lang tid (Faktisk bare 6 dager) før Kim nok engang tok tilbake rekorden med den første over 30 gram. Jeg klarte igjen å slå denne med en på 32,51 gr. Denne sto i noen uker før den ble slått av en fisk på hele 34,7 gram. Vi har hele tiden spurt hverandre om hvor dette kommer til å ende, og jeg er sikker på at denne rekorden kommer til å bli slått, men kanskje ikke helt med det første... Mange har begynt å bli lei av denne kutlingen, men jeg digger den fortsatt! Ikke det at jeg vet helt hva det er som gjør den så spesiell... Fine! <3
 

15990036285_b4f04a801c_z.jpg

 
 
En dag mellom persene på rødflekket hadde jeg vært med Geir en tur på en plass han hadde funnet slettvar. Vi vadet rundt noen timer før jeg fant en jeg fikk til å ta agnet. Genial observasjon av Geir som fant plassen! Slettvar er ikke akkurat vanlig på vår kant av landet.
 

15989378672_4fe9a3366a_z.jpg

Slettvar
 
Etter å ha fisket en hel del på urolige brisling-stimer forskjellige plasser hadde endelig Kim funnet en plass de lot seg lure. Jeg slet noen kvelder med denne arten, men jeg fikk en liten taggmakrell som bifangst når jeg prøvde å lure en kantnål. Taggmakrellen skjøt ut av brislingstimen og tok en tanagokrok agnet med mysis når jeg minst ventet det. En artig og velkommen bifangst!
 

15370421803_999798b38d_z.jpg

Taggmakrell
 
Brisling er noe drit å fiske etter for å være ærlig, og når jeg først var ute var det for dumt å ikke prøve 100% på brisling. Jeg fikk igjen blod på tann, og rett før jeg hadde tenkt å pakke sammen klarte jeg endelig å lure en brisling til å ta en tok Daiichi 1110 i str. 26. Deilig å få arten så jeg slipper å fiske etter den igjen med det første. Art nr. 69 var i boks!
 

15990038915_0a7ecaba41_z.jpg

Brisling
 
Oktober
Mathias og jeg skulle spille siste seriekamp mot Odda i Oktober, som vi slo sammen med et par dagers fiske i Rosendal. Mathias fikk sin etterlengtede blålange, mens fisket ikke var helt vellykket for min del. Satsing etter piggskate, blålange og brungylt resulterte alle i tomme kroker eller feil art. Ikke helt topp...
 
 
15479171913_001c68ee83_z.jpg
Jakten på piggskate oppsummert i ett bilde.
 
De neste ukene var preget av både ustabilt og til tider dårlig vær, det ble likevel litt fiske og på en tur med vinduet på en strand utenfor Bergen fikk jeg det jeg hadde håpet at skulle være mitt kryss nr. 70 i artslisten - Rødspette. Dessverre var det litt tvil rundt de to fiskene, om de var rene rødspetter eller hybrider mellom rødspette og skrubbe. Etter litt frem og tilbake og diskutering med andre artsnerder var det fortsatt tvil om hva fiskene egentlig var. Derfor endte ikke rødspetten opp som min art nr. 70 - Men en dag får jeg en jeg er sikker på er rødspette. Først må jeg kanskje gidde å fiske etter den... Men microfiske er gøyere!
 
Jeg har flere ganger i høst fisket på stor kantnål, eller stor drittnål som den egentlig burde hete. Jeg har fortsatt ikke lyktes, men jeg satser på at den plutselig sitter. En kveld jeg gikk med vindu for å se etter kantnål var det så dødt at jeg bestemte meg for å gå på land og rusle bort til "hårvarhullet" som er like ved der jeg vadet - Altså plassen jeg har fått alle hårvarene mine i høst. Det satt en liten tass her denne kvelden også, og den var skikkelig liten. 16-krok og mysis gjorde susen. Nusselig liten fisk som sugde seg fast i pannen min!
 

15988208711_296f788f49_z.jpg

Hårvar
 
November
 
Det ble også noen turer sammen med både Mathias og Geir etter havmus, og småflekket rødhai som et mål litt lengre bak i hodet. Jeg fikk en fin mus en av kveldene vi var ute, ikke stor, men likevel fin med sine 1430 gram. Havmusen er fortsatt en utrolig kul fisk som alltid setter et smil på fjeset ditt når den kommer på land - Denne kvelden var intet unntak!
 

15671292336_b6a9ce79de_z.jpg

Havmus 1430gr
 
 
15861938108_0f48d8f7d5_z.jpg
Pigghå og hågjel hører med som bifangst når man fisker etter havmus.
 
Resten av November bestod av en del satsing etter havmus uten noe resultat annet enn diverse agntyver. Det ble også en del fiske etter rødflekkete kutling igjen, men på veldig mange av plassene er fisken trukket dypere og vi finner de ikke. Det er derimot et par plasser de fortsatt kan fiskes, og jeg har fått så mange specimen at jeg ikke har peiling. Det var også en håndfull som har nesten kommet opp på 30 gram, men kun én over. Jeg fikk en fin fisk på 30,84, noe som er min nest største rødflekkete kutling noen sinne.
 
I slutten av November befant jeg meg nok en gang på østlandet, men denne gangen for å fiske lake. En art som gikk i boks uten store problemer. Jeg perset også på steinsmett og fikk min første gullbust som ble art nr. 71 for meg. Rapport om østlandsturen kan leses her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/70103-to-nye-i-oest/
 

15802661358_0ca01c38eb_z.jpg

Lake - Art nr. 70

 

15804312437_41432ec3dd_z.jpg

Gullbust - Art nr. 71

 
Desember
 
Mathias og jeg dro til Rosendal i Hardanger for å prøve etter noen nye arter på tampen av året, men turen ble dessverre preget av mye vind og regn (Og akutte haggelbyger), så det ble ikke noe fangst å skrive om.
 
15427164284_50dd02331d_z.jpg
Rosendal sett fra Hardangerfjorden
 
Tilbake på hjemmebanen min en kveld i begynnelsen av Desember fant jeg for første gang Hårvar på plassen. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har gått rundt og leitet etter fisk med hodelykt her, men det er ikke få. Knallgøy å perse på hårvar på hjemmebane!
 

15988246791_71c4a68498_z.jpg

Hårvar 134,9 gram

 
 

Dette året har uten tvil vært mitt beste fiskeår, og det har gått over all forventning. Jeg har fått mye fisk jeg er strålende fornøyd med, og årsmålet om å nå 50 arter ble forbigått og slått med mye større margin enn jeg hadde trodd jeg kunne klare. Jeg er nå oppe i 71 arter etter å ha fått hele 32 nye arter i 2014 og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd! Det er fortsatt noen uker igjen før 2015, og det blir garantert mer fisking før det. Hva jeg kommer til å fiske etter og om det dukker opp noe spennende vet jeg ikke...

 

Det eneste som gjenstår da er å takke alle fiskevenner og kjente jeg har hatt kontakt med gjennom året - Takk for et herlig år og god jul!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.