Gå til innhold
Fiskersiden

12. desember - Fisk dere aldri får tatt på stang i Norge.


Rudolf
 Share

Recommended Posts

I september var jeg i Lembeh i Indonesia for å dykke og fotografer, primært fisk. Det ble 2 utrolige uker med 3-4 dykk til dagen og store mengder små "critters". Det er så mye rart der nede, og jeg har knapt begynt å behandle de 4000 bildene jeg satt igjen med etter å ha grovsortert. Under kommer en del bilder av fisk dere garantert ikke kommer til å ta på stang i Norge. Og jeg beklager hvis jeg er litt tidlig ute, men jeg må få ferdig dette så jeg kan fortsette å jobbe og tjene penger til flere slike turer.

Stargazer1.jpg

Stargazer er en fisk en kun ser på natta. Den ligger nedgravd om dagen og stikker kun hodet opp etter at det er blitt mørkt. Dette er en fisk i familie med breiflabben.

Carpetsole1.jpg

Carpet Sole. Indonesias tungevariant. Utrolig flotte mønster og en røver på å spise børstemark.

Carpetsole11.jpg

Carpet Sole haler i en uheldig børstenmark.

Robustpipefish1.jpg

Robust pipefish. I familie med våre nålefisker og de opptrer ofte i par.

Commonlionfish1.jpg

Common Linonfish. En glupsk giftig fisk som har blitt et problem som introdusert art i USA.

Severnsipygmyseahorse6-1.jpg

Som fiskenerd er jeg aller mest opptatt av pygmesjøhestene. Det finnes 4 arter i Lembeh og de var hovedmålet. Her er en Severnsi pygmy seahorse.

Bargibantpygmyseahorse12.jpg

En annen pygme og nok den som er mest kjent for folk. Bargibant pygmy seahorse i en gravid utgave. Disse lever hele sitt liv på korallvifter.

Roughsnotghostpipefish2.jpg

Nok en nålefiskslektning. Rough snout ghost pipefish.

Denisepygmyseahorse1.jpg

Dette er nok bildet jeg er mest fornøyd med. Denne pygmesjøhesten blir maks 15 mm lang og det er ikke lett å fokusere på en slik i halvmørket nede på 30 meter mens den vaier i strømmen. Hvis du tar vekk halen den har snodd rundt korallviften, er den godt under 10 millimeter lang. Denise pygmy seahorse.

Mandarinfisk3-lav.jpg

Mandarinfisken er i fløyfiskfamilien. De laver langt inne i korallrevet, og kommer kun frem for å parre seg i skumringen. En utrolig fisk som heller ikke er så lett å fotografere (men den har seg hver kveld).

FingeredDragonet6.jpg

Fingered Dragonet er også en liten artig fisk i fløyfiskfamilien.

Ghostpipefish10-lav.jpg

Dette er nok den vakreste nålefisken i Lembeh. Harleqin Ghost Pipefish.

Pontohipygmyseahorse1.jpg

Nok en pygmesjøhest. Utrolig å tenke på at dette faktisk er en fisk. Pontohi pygmy seahorse

Pontohipygmyseahorse7-lav.jpg

Pontohi pygmy seahorse

Humpbackgrouper7-lav.jpg

Yngel av Humpback Grouper.

Giantfrogfish2.jpg

Froskefisker finnes i alle varianter. Her en Giant Frogfish. Disse kan stå på samme stedet i årevis.

Haryfrogfish2-lav.jpg

Og her en Hairy Frogfish.

Reeflizardfishmedbytte1.jpg

Lizardfish som har tatt en avtrekkerfisk.

Reeflizardfishmedbytte2.jpg

Samme som over. Lizardfish som har tatt en avtrekkerfisk.

Blueribboneel2.jpg

Blue Ribboneel. En slags murene. og under til slutt en Leaf Scorpionfish som jo også er giftig. Skulle ønsle jeg hadde hatt tid til å behandle flere bilder, men de får vi ta neste år. God jul alle fiskenerder :-)

LeafScorpionfish3-lav.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått Rudi! Fantastiske bilder som alltid.
Kan forøvrig nevnes at artsfiske ikkje hadde kommet så langt i Norge som vi har gjort nå, uten deg. Artsbestemmelser, observasjoner inkludert posisjoner og motiverende bilder. Skulle vært en Rudi-dykker i Trøndelag også :D
Satse på juryen fyre ein Gullkrok i din retning neste år, for få andre fotografer har bidratt så mye til sportsfiske som du har.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Rudolf! Her har du til og med overgått deg selv! :)

skal se at norske artsfreaker etter hvert begynner å reise ut i verden for å få nye arter etter at de har tatt alle de ca 300 +/- artene som finnes i norske farvann. Og som du viser med denne luken Rudolf er det nok å ta av, faktisk ca 30000 arter. Det er langt frem for de fleste av oss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.