Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Året 2014 - upresist oppsummert


Dette skulle først være en årsrapport, som tidligere år. Men så innså jeg at det er overveiende sjanse for at jeg faktisk kommer til å fiske mer i løpet av desember. Dessuten endte denne uka opp som et leksehelvete, så noen god årsrapport hadde det ikke blitt tid til uansett. Nå kan det diskuteres om neglsprett og småfisk, som det sannsynligvis blir i jula, kommer til å havne i en årsrapport. Menmen.


Vil i samme slengen slå et slag for at det er mulig å laste opp bilder direkte i forumpost nå. Neste gang skal jeg ta litt hensyn og komprimere filene mine :)


På tide med noe morsomt for å myke opp leseren. Patos etos og logos, og alt det der lizm. Kong Neptun er kongen av havet, men månen styrer tidevannet. Derfor er det viktig å skrike ekstra høyt når man får bra fisk. Slik at begge to hører deg.


Neptune_v2.jpg



Jeg har fiska en god del i år, men likevel har jeg tatt ganske lite bilder og ikke akkurat skrevet så mange. Noe sånt som 11 nye arter har det blitt, noe jeg er veldig fornøyd med. Har alltid underbudsjettert på arter når mål for året settes, og det er like morsomt hver gang det dukker opp en overraskelse. En gjenganger på fiskersiden både i julekalender, og ellers i år, er den enorme utviklingen i artsfisket. Det fenger stadig flere, og takket være dyktige pionerer blir stadig nye koder knekt. All heder til dere!


For å gjøre ting veldig enkelt: her er 3 korte rapporter, fra hver sin del av 2014. Representative for sin årstid vil jeg ikke si at de er. Ikke oppsummerer de året særlig godt heller. Noen små glimt, kan en si.


Vinter: Løgnin 31.01.14


Husker ikke helt hva klokka var når jeg trampet ut av teltet midt utpå Løgninfjorden, men det var fremdeles ganske mørkt. Hodelykta hadde en lysstyrke som heller var tiltenkt duggmarkplukking og agnskift enn å å blende kvabber og lyse opp landskap med, så jeg brukte gps på telefonen for å peke ut i nogen lunde hvilken retning jeg skulle gå. Frokosten fikk vente til hullene fra igår var borret opp og agnfiskene lå og fristet på bunn.


Dagen før hadde ikke gitt det helt store fisket, men til tross for flere tilbud om soveplass på hotellgulv var jeg den eneste som ble igjen på isen. Når man mangler lappen, og har droppet skole for å møte opp noen dager tidligere må man utnytte tida. Etterhvert fant jeg igjen plassen jeg hadde fiska dagen før idet det såvidt begynte å lysne. Skatestengene ble satt ut, og hekla ble sluppet ned med gårsdagens makrellbiter mens jeg plukket frem brød og peanøttsmør fra sekken. Så lenge det var mørkt var det utrolig dødt, men etterhvert begynte det å nappe litt. Hvittinger, knurr og en og annen strømsild og øyepål. Nappvarslerene på ismeitestengene forble tause, sett bort ifra ett og annet småpip fra strøm og småfisk. Etterhvert begynte folk å dukke opp på parkeringsplassen. Bsalte og Aspen, noe slitne etter festligheter kvelden før, kom gående, og satte seg til å fiske litt lenger ute. Hyggelig med å treffe folk man kun vet hvem er gjennom fiskersiden og løgnintreffet året før. Det var ikke sykt mye action under isen, så det ble god til til prat. Snart var folk overalt på isen.


Når så mange fisker samtidig kommer man ikke unna at noen har mer flaks enn andre. Tom Ole for eksempel, flekte opp både Småflekka Rødhai og en veldig fin taggmakrell denne dagen.


Telefonen min ringte forøvrig i løpet av formiddagen, men idet jeg så det var Sven(min og mange andres fiskervenn) gikk mobilen inn i et koma man trenger strøm for å hente den ut fra. Jaja, var sikkert ikke noe viktig. Senere, når Vilhelm kjørte innom og informerte meg om at folk trodde jeg hadde forsvunnet, bestemte jeg meg for å pakke sammen og stikke tilbake til basecamp for å se hvordan det sto til med resten av NKML.


Jeg var der helt til Irvin fikk en liten piggskate. Da bestemte jeg meg for å prøve å få en sånn jeg og, så jeg tok med meg stenger og bor og gikk til nok en ny plass. Rakk akkurat å sette ut begge stengene, flekke opp litt småfisk med hekla, gafle i meg en boks med sardiner i tomat, og attpåtil vente litt, da det endelig pep i en varsler. Noe hadde plukket opp strømsilda mi der nede i dypet, og jeg gav god tid før jeg begynte å sveive. Etterhvert ble det tyngre, og jeg var sikker på at sirkelkroken min hadde funnet feste, forhåpentligvis i munnen på ei skate. En som fisket like bortenfor kom gående bortover, og lurte på om jeg hadde en piggskate på. «Mest sannsynlig», svarte jeg. Akkurat da kunne jeg såvidt se konturene av fisken nede i hullet. Jeg begynte å tvile.


Æææææææææææææ


Spisskate! Ny art var et faktum, og den fremmede ved min side fikk klem og fotografansvar.


post-22897-0-47530600-1418859279_thumb.j


Sånn så strømsilda ut etterpå.


post-22897-0-74183600-1418859331_thumb.j


Resten av NM var ellers en sosial høydare, til tross for at fisket gikk litt skeis for mitt eget vedkommende. Grattis nok engang til gutta fra grong og Langesund som toppa juniorklassen! Nivået i seniorklassen er nå blitt så skyhøy at neste år skal jeg grille pølser hele helga tror jeg.






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vår og sommer: Liten artstur med Gonzi


Hver sommer tilbringer jeg ei uke eller to på Østlandet, og i år var ikke noe unntak. Fiskinga ble som vanlig tatt litt på sparket, men noen nye arter ble det. I tillegg til ørretpinner på hytta selvsagt. Det siste døgnet før jeg reiste hjem fra vestfold startet med ferge over fjorden, og etter et tog og litt venting befant jeg meg omsider i passasjersetet til David. David er en veldig hyggelig fyr, som nå har flyttet tilbake til Asker etter endte studier i Trondheim. Planen var at han skulle guide meg til noen arter, i tillegg til at vi skulle prøve etter noen som var nye for oss begge.


Første stopp var «kjeppestadvassdraget» etter nipigga stingsild. Etter timevis med vassing i ei myrtjønn ga vi opp, men på vei tilbake til bilen fant vi en sølepytt i det som nok pleier å være en bekk når det ikke er tørt, hvor det krydde av de. Flekk an opp og kjør videre.


post-22897-0-77043000-1418859396_thumb.j


post-22897-0-82441300-1418859576_thumb.j


Vi var innom Drøbak for å proviantere, og tok like godt en tur innom akvariet der. Det anbefales! Morsom plass :)


post-22897-0-76963200-1418859622_thumb.j

(Rognkjeksselfie)


Vi kjørte videre innom Svelvik. Her hadde David tidligere fått små sik. De var tilstede denne gangen også, men vanskelige å få til å ta. En stim med litt større fisk som snappet brød i overflaten fanget heller oppmerksomheten vår. Jeg hadde mest flaks, og kunne notere meg vederbuk som ny art. Fin fisk, tatt på flytebrød(loff med muggel).


post-22897-0-79258300-1418860756_thumb.j


Neste stopp var kasut. Her ble det mange solabborer. Ulovlig utsatt i Norge, men reproduserer dessverre, så den teller på artslista. Tok'n, dræpt'n, kasta'n te ræven. David fikk en bitteliten suter og, som var ny art for ham. Grattis!


post-22897-0-53655300-1418859871_thumb.j

post-22897-0-39818300-1418859886_thumb.j


Nå ventet kaffe og ferdigpizza i på kjøkkenet til David, før vi skulle «hente» dvergmalla i Drengsrud. Kul plass, med mye morsomt å se når man lyste ned i vannet. Fisket derimot, var tregt. David fikk en dvergmalle, før vi bestemte oss for å kjøre videre.


post-22897-0-52830000-1418859901_thumb.j


Siste stopp var Dynovika. Her brukte jeg alt for mye energi på å kaste etter Asp, mens David noterte seg med Flire og Gjørs.


post-22897-0-90345100-1418859915_thumb.j


Til slutt var klokka blitt så mye, og vi så myggspist, at David måtte avgårde på familiesammenkomst. Så jeg ble satt av på lillestrøm, der jeg satt og halvsov frem til 7eleven åpnet. Deretter halvvsov jeg litt til, før jeg hoppet på toget, og var på vei hjem til Trondheim.


Takk for turen, David!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vinter: Trondheim 12.12.14

Panzer er en kul fisk.


Asmund og Adam fikk en hver.


post-22897-0-01066500-1418861750_thumb.j


post-22897-0-03584100-1418861766_thumb.j


Hårvar er en fin fisk, en av de kuleste jeg har sett faktisk.


Æ tok an.


post-22897-0-10931700-1418860761_thumb.j


(Og takk for i år til alle det gjelder)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trivelige tilbakemeldinger folkens! :)

Topp nåtsj, Veg! Fett at han Lidvar på Skanz blei flekka opp tilslutt :D
Takk for turane i 2014. Satse på første NKML-tur i 2015 blir tidlig i januar, med sjøis under lesten.

Lest-e først "lest under sjøisen"...

Det gledes til salt isfiske ja, for å si det mildt. Er nesten kun når det er snakk om sjøis at jeg håper på lang kald vinter :D

Bra luke veg, kanskje 2015 blir det året jeg faktisk får rotet meg til en liten ferskvannsturne... :)

Å farte rundt på (for meg) nye plasser og flekke arter og teste forskjellige metoder jeg ikke er vant med synes iallefall jeg er utrolig kjekt. Tror forøvrig jeg har vært på "turne" innom dine trakter og, men er jo fortsatt masse Østland å ta av. :D

Veg er kul!

:gun:

Konge luke Veg, grattis med nye arter og takk for turen! :)

Får prøve å ta igjen flere Østlandsarter til sommeren, si ifra når du skal nedover.

Kult du tok småhårvaren som vi aldri fant to dager tidligere, vel fortjent!

Fikk helt skjelven når jeg så varen ja... Men deilig når den tok!

Sier ifra til sommern ja, doktor gonz :mobile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.