Gå til innhold
Fiskersiden

21 Desember : En artsfiskers berettelse.


stranger79
 Share

Recommended Posts

Artsfisking er sære saker....Eller?

Mange her inne som jeg, startet fiskingen i barndommen ved og henge over en kaikant, med nesen trykt mot vannskorpen mens man skygget med en hånd mot sommersolen for og få ett innblikk i verdenen under sjøskorpen.eller under en båt som ga ett større skyggeareale. For mitt vedkommende skjedde dette langt vest på sotra utenfor Bergen, på tidlig 80 tallet. Og Iblant på Askøy, nærmere bestemt Hanøy.

Der fikk man se ett mangfold av fisk, rett ned fra bryggekanten. Og fasinert kunne jeg ligge i timesvis , med ett lite håndsnøre og en agnet krok. Totalt uvitende om tid og sted og andre problemer i verden. Bak en sto en stamp med sjøvann hvor man kroket fisken forsiktig av, og lot dem gå litt så man hadde sitt eget lille akvarie, bare for en liten stund før man satt dem ut igjen.

Helt til man ble avbrutt av noen som tuslet forbi og sa , får du noe?! Og man viste frem fangsten som gikk og surret i en stamp, gjerne da i størrelser som hadde fornærmet lokale villkatten, men fisk var det, og man kunne navnet på dem alle. Og ramset opp......Tangsprell, Tangkvabbe, Liten og stor ulke, blåstål , rødnebb , sypike osv osv.... Når man tittet opp og så på personen som spurte var det og fasinerede og se reaksjonen.... Noen sa ååååja, jaja! Skitt fiske videre. Jevnaldrende barn og andre unge synes dette var artig og kunne henge over stampen og titte på de søte fiskene , noen ville prøve og ble med på fiskingen, mens lokale fiskestriler fra det værbitte vestland ( av typen som gikk i klogger og strikkevest og ikke har smilt på 30 år) De var snau og prestere att dette var ufisk, agntyver og kunne ikke forstå var vitsen var med og fiske etter dette når det fantes matfisk rett utfor skjærgården.

Fordi sånne fisker vi jo hele tiden sa jeg, vi har jo båt rett der borte!

mumlende med en solid snusleppe eller pipe tuslet de videre mens man kunne se de ristet på hodet og sa jaja.....du får no kosa deg!

Det skal jeg sa jeg!

Ettersom årene gikk, og man vokste til så fikk man være med på linefiske, teinefiske, garnfiske, og stangfiske på dypere vann, da oppdaget man jo raskt att her var det mye kule arter som dukket opp man kun hadde sett i en bok. Disse skal jeg en dag fiske på stang tenkte jeg, men fiske på 200 + meter med monofilament var langtfra optimalt. Men fungerte jo da man ikke visste om annet og bedre metoder. Oppskriften koker igrunn ned til samme prinsipp som fra bryggen, få ett agn ned i dypet, og se hva som biter. Utstyr og metoder varierende etter art såklart. Og når det nå var blitt på midten av 90 tallet, så oppdaget jo man att det fantes masse mer i ferskvann enn det som tidligere antatt for en vestlending. Og da ble det dorging , slukdenging og duppfiske etter gjørs, abbor, gjedde , harr, , utallige små karpefisker osv osv. Toppet med en isfisketur i ny og ne. Også her er metoder og utstyret utrolig variabelt og spennende.

I starten på 2000 tallet fikk livet en bråvending for min del, det ble kjerring, barn, hus, gjeld, jobb og alt som hører bekymringer til, og fisket falt i dass. Ikke så mange år senere, kom det ett barn til, og en repetering av alt det overnevnte... med samme kjerring. Her var det bare en ting og gjøre, skifte kjerring, og sånn ble det. Og fisket og alt som var kjekt kunne fortsette. :-)

Det ble masse båtfiske, bryggefiske, kikkfiske, svabergsfiske og de artene man tidligere fisket etter ble kroket igjen. ispedd en og annen art man aldri hadde fått før, så den artslisten jeg hadde startet kunne få påfyll. Informasjon var nå kjempelett og finne om alt mulig da vi hadde kommet over i www. dagene, på flere språk. Man fikk nye bekjentskaper, og delte metoder og utstyr i mye enklere grad enn før, og det ble enklere av avtale felles turer. Internasjonalt hadde også artsfisket slått an. Og man fikk nye venner i fjerne land man kunne besøke og fiske etter ting man tidligere bare hadde sett på tv, og nettet.

Men etterhvert som årene går, og fisket er i blodet. Utstyr og metoder er i utvikling, og flere driver med artsfisking på verdensbasis også her hjemme. Så ble mikrokroker ( Tanagokroker og knøttsmå fluekroker ) bare bedre og enklere og få tak på. Og nå er enda fler arter innen rekkevidde, man må bare finne dem. på grunnene, som på dypet.

Det er fremdeles en utrolig opplevelse i seg selv og møte folk når man bedriver dette fisket. For når de lite opplyste om temaet, ser en slik kar surre rundt i sjøen så blir jo spørsmålene mange...andre lar en være HELT ifred. :-)

post-27223-0-34519100-1419164650_thumb.j

Ting folk sier:

hva i alle dager driver du med?

Har du mistet noe?

La nå de småfiskene være ifred!

Ser du etter krabber?

Du fisker etter hvafornoe? Ooooookaaaaay!

Og min personlige favoritt, har du snakket med noen om dette?

Moralen her er att selv om en uvanlig fiskemetode begynt og få godt fotfeste her i landet, får omtaler, artikler, er med på NM lister, så er det ett stykke igjen til att folk ikke får lyst og ringe etter politiet når de ser en voksen mann, står i en marina, fisker etter en fisk de knapt kan se , med utstyr tatt ut av en tegnefilm.... og småmumler med seg selv i forbannelse over att den ikke biter....

Sportsfiske skal jo være full bøy i kraftige stenger, gjøre lange utras, og være fysisk utfordrende og få opp I naturskjønne omgivelser. Såklart med siste skrik i bekledning , utstyr og en kamerakyndig person person på slep.

Men i all ærlighet kan små tøysefisk også gi masse gode fiskeopplevelser, selv i urbane miljø, som i vill og vakker natur, med en amatør på slep Har du ikke prøvd, så prøv :-)

Istedet for og ligge inn bilder av store fisk, skal jeg legge inn små. Altså Antiperser, og hoderystende størrelser...

Mikro Dvergulke

post-27223-0-88945100-1419165956_thumb.j

Glasskutling

post-27223-0-97993000-1419165958_thumb.j

3pigget stingsild

post-27223-0-44571300-1419165961_thumb.j

Fra venstre: Glasskutling. Bergkutling, sandkutling,tangkutling, rødflekket kutling, svartkutling, dvergulke

post-27223-0-39694900-1419165964_thumb.j

er usikker men TROR 3 av disse var skrubber og en rødspette

post-27223-0-75305600-1419165966_thumb.j

Tangsnelle

post-27223-0-91168500-1419165968_thumb.j

2x piggvar

post-27223-0-14215900-1419165971_thumb.j

Tangkvabbe

post-27223-0-81676700-1419165972_thumb.j

slettvar

post-27223-0-02217000-1419165976_thumb.j

Mulle

post-27223-0-08115300-1419165974_thumb.j

Fettfinnefiskere spesielt liker og kalle denne typen fiske, sært. Men vi artsfiskere reiser i det minste ikke rundt land og strand, for og fiske etter samme arten fisk :-)

Vil avslutningsvis gi en stor takk for i år til nye og gamle fiskevenner. Og ønske alle som en , Riktig god Jul og om ikke vi snakkes før. Ett riktig godt nyttår! Selv til fettfinnefiskerene :-) Måtte alle mann ha skrukkete fingre også neste år!

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh du hendelse! En sann fornøyelse å lese igjennom.

Her må man vise til en av vår tids store filosofer.

For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer. - Arnold Schwarzenegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin luke! Mange morsomme kommentarer fra forbipasserende når en holder på ja :D En gang jeg og Sindre (Dr. Hook) sto i Trondheim sentrum i vår og kikka etter ålekvabbe (fant bare sykler og sjøstjerner) gjorde han slike samtaler fort unna med å si "Ja, ej e sinnsyk", når forbipaserende stirret litt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, men kunne artsgutta (og -jenter) begynne å skrive hva slags arter dere viser frem? Det gjelder ikke bare denne luken/ rapporten, men andre også. Det har nesten blitt en slags mote å anta at leseren er i stand til å se hva slags art det er, og jeg er i hvertfall ikke i stand til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, men kunne artsgutta (og -jenter) begynne å skrive hva slags arter dere viser frem? Det gjelder ikke bare denne luken/ rapporten, men andre også. Det har nesten blitt en slags mote å anta at leseren er i stand til å se hva slags art det er, og jeg er i hvertfall ikke i stand til det.

Oisann, det glemte jeg i farten. Me fix :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. :)

Da ble jeg også oppmerksom på at du tydeligvis har en art på listen din som jeg veeeeldig gjerne skulle hatt selv. Mulle er en tøff fisk. :D

Vi fant dem i Bergen, men de har jo dukket opp i flere deler av landet. Sørlandsguttene fant jo mange, og mener det var noen som fant i oslofjorden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, men kunne artsgutta (og -jenter) begynne å skrive hva slags arter dere viser frem? Det gjelder ikke bare denne luken/ rapporten, men andre også. Det har nesten blitt en slags mote å anta at leseren er i stand til å se hva slags art det er, og jeg er i hvertfall ikke i stand til det.

HOY! Den har jeg hørt før! Jeg har blitt flink til å skrive art under bilder i alle fall :gun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.