Gå til innhold
Fiskersiden

22 Desember – Guds engel, del 2


Florø`en
 Share

Recommended Posts

Guds Engel, del 2

Ittesom eg huske fra mi luga i fjor så blei det mye stavangersk på mange og i fare for at dåkkår har glømt det så blir denne og på sama språge.

Året 2014 har vært et sykt år for mange angående King of Farts eller FisKing som det hette på norsk.

Ja, det jekk så langt i luke 24 i fjor at det hele ble Fart Things, som egentlig va så løye at eg lo langt ud i 2 juledag.

Denne lugå blir mye om ingen ting og litt av alt. 2014 har for min del vært så innholdsrik på det meste når det gjelder «fisting» at eg ikkje vett kor eg ska bjynna henne. Ja heila arts Norge tog jo fullstendig av.

Har vel frem te for någen dager siden ikkje hatt ide om ka eg sko skriva om så valgte 3 ting.

· De 5 artene eg synes er de kulaste me har i norsk farvann.

· De 5 artene eg digge mest å fiska.

· Så likte eg Quizen «noen» hadde for et par dager siden, så derfor lage eg ein te.

Fem kulaste arter.

1. Havmus - Chimaera monstrosa

Havmus%2B1%2C607%2Bkg.jpg

Denne e så råe at an vett det ikkje sjøl

2. Håkjerring - Somniosus microcephalus

IMG_2779.JPG

Som du ser . dette er alt eg har å visa te her.

3. Hårvar - Zeugopterus punctatus

H%C3%A5rvar%2B0%2C043%2Bkg.JPG

4. Dvergmalle - Ameiurus nebulosus

Dvergmalle%2B%2B-%2B0%2C210%2Bkg.jpg

5. Spisskate - Dipturus oxyrinchus

spisskate.jpg

Spitznase

Her de 5 artene eg digger å fiske, de gir meg litt ekstra kick å få.

Storsei, skrubbsei - Pollachius virens

For meg er det sei fra ein 4-5 kg og oppover te godt over 10 kg. For meg er dette et fiske som forgår fra båt og helst med litt underdimensjonert utstyr som 12-20 lbs stang, 0.25 mm multi line. Snella står i stil med lbs klasse på stang. Fiske foregår vanligvis på ein 70-80 m og nedover te så mye som 200 m, men den du får høyest i vannet er den morsomste. Denne fisken gir deg ein enorm kamp og er ein god matfisk som bonus. Lange paternoster takkel med agn e ein måte å fiske an på, krok i str 6/O og 0,8mm - 1,0mm sene. Du har selvfølgelig speed jigging og som gir samme kicket. Fiske med stor F.

storsei.jpg

Gode 10 kg

Skater (her må eg ta med både Spisskate - Dipturus oxyrinchus og Piggskate - Raja clavata).

Dette fiske har eg blitt introdusert via gjengen i NKML. Dette e fasineranne fiske, den eine grunt og andre dypt, men begge fiskes på same måde, glidebom og agn. Einaste plassen eg vett om, der spiss tas grunt er i Lygningfjorden. Gir god fight og når an kommer opp, ja når du virkelig ser på disse fiskanne så er du nødt å bli fasinert, makaløse skapninger.

Piggskate.jpg

Drøye 6 kg

Lysing – Merluccius merluccius

Ein skikkeligge nordens saltvannsbarracuda. Denne har eg fiska någen ganger. De største eg har fått før har vært på noe over 6 kg og makan te fisk som kan ta agnet forskjellig. Av og te så forsiktig som ein liden kvittling, men som regel brutalt og hurtig. Uansett, så merke du fort når an har tatt, da blir det liv i leiren. Det e ein syge fighter som gir kamp heilt te dørå. Her og har du og ein knall matfisk. An ligger blant mine topp 3 fisker å spise, de to andre er gråsteinbit og blålange. Det nådde nye høyder da eg va med NKML te Frøya der me fekk någen enorme eksemplarer på godt over 9 kg, et vannvittig fiske. Fiskes med paternoster takkel, str 8-10/O krok på 0,9mm-1,2 mm sene. Store agn og gjerne assist krok. Typisk båtfiske med litt drift

Anbefales på det sterkeste!!!

Lysing.jpg

Drøye 7 kg

HårvarZeugopterus punctatus

Der e mye av dealen å finna an og det e for de mesta på steder der det er litt vanskelig å nå an, men når du gjør, og koden ble knekt ang det å bruga strandrega, så blei det lettare å fiske an. An har ingen mat verdi, men måte an opptrer på, måten an tar på og utseende. Heilt rå uberkul fisk. Kjenner fremdeles litt på kroppen kver gang eg spotte ein. Klare nesten ikkje la ver å fiske på an.

H%C3%A5rvar.jpg

Desidert den fisken som sidde best i pannen

GråsteinbitAnarhichas lupus

Dette fiske konne me jørr mye av her og spesielt på Fedje, men det viste seg at det ikkje var ubegrensa mengder av denne fisken. An har fått seg ein kraftigge knekk, men her på vestlandet har an komt litt telbage, men ikkje nok te at me fisker aktivt itte an. An e og ein god fighter og ein fantastisk matfisk. Fiska an vanligvis på bom og slep, an er glad i makrell som agn, men klem på ein strandkrabbe og bruk hvit farge så e du godt på vei. Når eg var adle disse årå på Sørøya, fikk me mye av an om me agnet. Råd fra meg når du får ein, sett an ud om an e liden eller om du ikkje vil ha an på middagsbordet.

Steinbit.jpg

Meg & broderen med ein fine på drøye 5 kg , tatt på tullestang .. å di

Vel boyz and girlz, det var litt av det eg ser på som kule arter og hva eg liker best å fiske etter.

Svært lite på ferskvannsiden her men det bånne rett og slett i at me har kun ørret og røye her og lite av noe med skikkelig fart i. Så skulle någen vært på listå her hadde det nok blitt gjedda, gjørs og asp.

Tittelen som i fjor er jo Guds engel, navnet ein god fiskekompis gav min samboer Merethe i 2013. Og ja hun er nok det om ikke enda mer i året som nå snart er ferdig, så denne luka er egentlig ein STOR takk te henne. Uden hu hadde eg ikke fått oppleve alt eg har de siste årene, så takk Merethe.

Quiz

Det likte eg herr Seahawk, så her kommer ein liden og greie ein. Ta fysste bokstav i det du tror det e, bokstaver som sist komme i hytt og hilvitte så GO figure.

Finner du ordet er du med i trekkingen av JOFLs artsfiske survival kit + Daiwa caps og litt aent «fistestasj» eg har alt for mye av. Trekke ein vinnar blant de som har rett løsning innen 22 des er ferdig. To delt ord.

SEND SVAR PÅ PM !

1. O.JPG Latinske navn

2. D.JPG

3. R.JPG

4. N2.JPG

5. %C3%98.JPG

6. C.JPG Latinske navn

7. G.JPG

8. N.JPG

Premien

Jofl%2BSurvival%2Bkit.jpg

JOFLs artsfiske survival kit: Vakumpakket Red Bull, super kjeks, spekepølse og 2 sprøyter med ungdoms eliksir.

Får du i deg denne på ein 30 min sover du ikke på de neste 24 timer.

2014-12-22%2B08.48.17.jpg

Så med dette må adle dåkkår som "fiste" ha ein strålanne jul og ein knall start på nyåret 2015

SKITT FISKE 2015 !!!!

Hilsen Florø`en …å di

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen. Rett svar : GRØNN DOC

Bilde 1: Regnbue (Oncorhynchus mykiss) O

Bilde 2: Dvergulke D

Bilde 3: Rødknurr R

Bilde 4: Nipigga stingsild N

Bilde 5: Øyepål Ø

Bilde 6: Havmus (Chimaera Monstrosa) C

Bilde 7: Gråsteinbit G

Bilde 8: Nordlig Knurrulke N

Å vinner ble Andreas Eriksen - Gratulerer

Send meg en PM om adressen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.