Gå til innhold
Fiskersiden

Snittstr på Ørret der du bor?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Litt over gjennomsnittlig interessert i slekten salmo trutta som jeg er undres jeg voldsomt over hva snitt størrelsen på ørret er forskjellige steder i vårt vakre land.

Så om noen av dere er oppdatert på hva snitt str er på ørret er der dere bor og orker å skrive stedsnavn og snittstr her, tror jeg dette kan bli en interessant post.

Både ferskvann og sjøørret er interessant.

Takk til de som gidder :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om det finnes noe fasitsvar, men mine erfaringer fra ørret og sjøørret fiske i Lillesand, Aust-Agder basert på ca 100 ferskvannsørret og rett over 200 sjøørret tilsier en snittvekt på ørret i ferskvann på ca 350 gr og sjøørret med en snittvekt på ca 750 gr.

Det skal legges til at jeg er relativt ny-innflyttet til Lillesand, og har derfor ikke utforsket ferskvanna innover her like mye som kyststripa. Det kan også legges til at jeg har sånn tålig oversikt over hvilke sjøørret som oppholder seg hvor i området her jeg bor. Noe som gjør det betraktelig enklere å unngå steder med mye småfallen sjøørret og heller oppsøke steder jeg vet jeg kan komme i kontakt med større eksemplarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i harriket Koppang i Østerdalen. Aller mest harr, men er selvfølgelig ørret å få i Glomma om man drar på de rette stedene til de rette tidene. Snittstørrelsen kommer veldig an på årstiden. På våren kan man få snittstørrelse å 0,5 kg og oppover, mens på høsten og sommeren når vannstanden er lav, vil den ligge noe lavere.

Men er mange fine fjellvann her som man kan dra opp snittstørrelsen betraktelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bor i Ål og Hallingdalselva renner like nedenfor huset. Snittvekt på 150 gram og dermed gidder jeg ikke fiske der. Kidsa synes det er kult.

Ikke prøv deg Svein, du er for gammal til å si "kidsa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.