Gå til innhold
Fiskersiden

passelig senetjukkelse til kystmeite


can
 Share

Recommended Posts

Kva vil de sei er passelig tjukkelse på snøre, tenker i forhold til belasting, kastelengde og sånt. Blir vel til at eg bruker litt sjokkfortom også. Pleier å bruka 0,17 fireline til den vanlige 15-40 gram stanga mi så må vel ha noke tjukkare når søkket er tyngre selv om sjokkfortommen tar seg av den delen. Tenkte kanskje søkke på ca 100 gram. Har jo problem med bunnapp også da 0,21 kanskje er det passelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs helt hva som bør prioriteres

trenger du lange kast over sandområder kan du godt gå ned i 0.18-19

skal du ha mere standard lemp over kanter og forbi diverse er det ikke dumt med 0.28

Jeg har aldri hatt tykkere multi på surfen enn 0.23 og det er aldri den som ryker når det ryker.

Så ja , 0.21 duger bra, og tilpass fortommen etter forholdene du fisker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkfortom er siste stopp før tackel ja. Bruker jeg glidende kan jeg ha litt varierende dimensjon på krokfortom etter fiskeplass og hva jeg fisker etter. Stammen på et paternoster eller pulley kan gjerne være samme dimensjon som sjokkfortommen, den bør iallefall ikke være tynnere om du skal ta i når du kaster. Du kan godt knyte opphengerløkker rett på sjokkfortommen din, men jeg liker å ha en svivel imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0,28 PP til kraftig kystmeite i vanskelige og steinete områder, og har aldri tenkt på at jeg trenger noe tykkere. Bruket FG knot mellom hovedsnøre og sjokkfortom slik at jeg kan gå opp i tykkelse uten å plages med knuten. Normalt har jeg 0,8 mm til 150 grams kastevekt.

Sjokkfortomen er minimum 1,5 stanglengder så jeg får et par runder inn på snella. Har hurtigkobling i enden av sjokkfortomen slik at jeg lett kan hekte på en krokfortom som er forsynt med svivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.