Gå til innhold
Fiskersiden

Oter - Wobbler vs fluer


Domingo Chavez
 Share

Recommended Posts

Jeg er en novice når det kommer til oterfiske og tenkte søke litt råd og hjelp på dette forumet - før jeg skal gi bort en oter i gave.
De tingen jeg lurer på dreier seg om de to like vinnene som finnes i butikkene; den med wobblere og den med fluer.

- kan man bruke samme vinne til fluer og wobblere, er de rigget med svivler og slikt som gjør dette tungvint?

- om man skal bruke fluer en dag og wobblere en dag, vil det være en fordel å ha to ulike vinner?

Jeg skjønner forskjellen på bruken mtp hva man fisker med, men spørsmålet er egentlig om man trenger to vinner, eller kan klare seg med en selv om man ønsker å variere hvordan man fisker.

På forhånd takk for de som kan gi meg noen gode svar på det jeg lurer på.

Jeg hadde satt stor pris på om denne tråden ikke endte opp som en debatt om matauk, uttynningsfiske, svake bestander osv osv, slik som de fleste andre otertråder har endte her på forumet.
Dette er rett og slett søken etter kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begge svar. Ja, det er jo fluene jeg har hatt i hodet, men så kom jeg over disse wobblerne da. Jeg tipper han er mest sugen på den vinna med fluer, og ser vel ikke helt for meg han sitte der å klippe av svivler for å feste på fluer og motsatt igjen for å kunne bruke wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for den med fluer! Kjøp et par små wobblere i tillegg. Klipp av to av fluene "innimellom" og heng på et par av de minste wobblerhempene du får kjøpt. Da kan du veksle på disse med wobblere (eller små spinnere) innimellom for å prøve, og fluene fisker ikke dårligere om de henger i hempene. Min erfaring er at wobblere ofte er mere effektiv på de større fiskene en fluer, som også er nevnt lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske gjennom sommernatta med wobbler-oter`n skal man IKKE kimse av.....just sayin. Men om valget står mellom dem er flueotern en soleklar vinner. Rudi lager jo også en variant med både fluer og spinnere som kan være ett alternativ.

Valdresvinna.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.