Gå til innhold
Fiskersiden

Titran 11-12.06, storsei, sjøsyke (bedre bilder)


SMS
 Share

Recommended Posts

Tilbake fra en helg på Titran med 8 andre fra Trondheim Havfiskeklubb, vi var ute med Frederic Kullin og "Gottland II" 5 timer lørdagen og 4 timer søndagen. Fiska på grunner primært etter storsei, men med håp om grom torsk. Var et fryktelig vær begge dagene med stygg sjø, men ble ganske bra fangst likevel, tar det kronologisk herfra.

For de som ikke har prøvd, så er det heftigere å spy over rekkverket mens du har på torsk på 5-6 kg i flere meter høye dønninger enn å fiske kvartkilos ørret i marka! :) Ropte på elgen over rekkverket 6-7 ganger ila 5 timer på lørdagen, men klarte å holde meg søndagen, så vidt. :)

Lørdag 11.06

Til tross for at jeg ble sjøsyk på veien ut fikk jeg dagens første storsei, hadde fått et par rundt kiloen først, før det sa pang bare 20-30 meter under kjølen, etterfulgt av ustoppelig utras på minst 20 meter. Hook'n hold ville vært et interessant prosjekt her, særlig med haspesnelle, jf en tråd om karpefiske i Frankrike. Dagens første storsei for meg var på 9,46 kg, og tok på en 15 cm blå/hvit shadjigg som opphenger. Vi fiska på topper hvor det var 15-60 meter dypt, med langt større dyp rundt.

Det ble tatt torsk på opptil 12-13 og sei på opp til 13, en kar fikk en sei på 13 og to torsk på 7-8 på samme nedslippet, heftig. Vi prøvde på 160-170 meter etter lange og brosme på slutten av dagen, men det var mislykka, bare småbrosmer opptil halvannen kilo, og et par langer under 2 kg. Det ble tatt en breiflabb på ca 3 kg, og merkelig nok var det ikke meg som fikk den eneste småkveita som ble tatt i helgen, som var på ca 2 kg.

Største seien min i dag ble denne på 10,8 kg:

sverresei2.jpg

Mer fisk fra lørdagen:

lordag.jpg

Fikk også en storsei til på 8,19 i tillegg til den første, samt en torsk på ca 6 kg. Alle bortsett fra den minste seien ble tatt på shad-jigger, største seien og torsken på 23 cm blå/hvit shadjigg på 300 grams jigghode.

Klassisk THK-bilde som viser at de fleste dro storfisk på lørdagen, endel bra fighter, mye bra matfisk, og fornøyde havfiskere:

storfisk1.jpg

Det er som vanlig konkurranse når THK er på tur, og ikke overraskende vant den gamle ringreven Alan Steinsvoll, i følge han selv fordi han hadde ferskest "haill"...

Søndag 12.06

Det så ut til å bli mye bedre vær, men huff som det blåste opp utover dagen, glad det bare ble 4 timer fiske i dag! Spysjuk i dag, men holdt meg faktisk. Ble litt dårligere fiske enn dagen før, men noen storfisk ble da tatt i dag også.

Ringreven Steinsvoll ble bestemann i dag også, av samme grunn som dagen før i følge han selv, her med største seien sin på snaut 13 kg:

alansei.jpg

Han hadde teller på stanga si, og kunne melde at fisken som nappa 20 meter under båten hadde et første utras på 67 meter! [:0] Ville småseien da!

Selv hadde jeg tenkt til å prøve hel sild på bom etter storsei og stortorsk, men det ble litt håpløst å fiske med agn i dønningene, nesten håpløst å kjenne nappene:

IMG_0316.jpg

Hadde søndag som lørdag mest hell med store jigger:

shadjigg.jpg

IMG_0333.jpg

Fikk ny pers på sei denne dagen også på 23 cm shadjigg på jigghode, 11005 gram på vekta:

sverresei1.jpg

Trist med så dårlig bilde av en så morsom fisk å få.

Fikk i tillegg torsk på 6,96 kg på shaden, samt sei på 5,95 og torsk på 4,45 på den digra gruben med 500 gram (16 oz) jigghode:

sverretorsk.jpg

Torsk 6,96

Alt i alt en fin tur, fangst prioriteres foreløpig høyere enn kos! [^]

To konklusjoner:

* Digre jigger som de vist på bildet virker meget effektive til større sei og torsk, funka veldig bra for meg, tross min begrensede erfaring med havfiske.

* Du unngår veldig mye irriterende småsei og småtorsk som du ellers må slite med hvis du bruker pilk med treblekrok, eller gummimakk og ikke shads som opphengere. Helt klart en fordel siden du fisker lenger effektivt etter storfisk fremfor å sveive opp småtass etter småtass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av cb

Et tips er å klippe av hodene på shadjigger dersom de skal festes på blyhode.

Funka greit å træ de på foran TV'en, første storseien ødela... [ :) ]

Et par muligheter til som jeg ikke har prøvd ennå:

* Strips rundt hodet på shaden så den ikke så lett sprekker.

* Slipe ned deler av blyhodet så det ikke blir så fryktelig tjukt der du trær på shaden.

Prøvd dette? Har tenkt å teste det på Mausund i midten av juli selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små strips funker! Ellers er det noen som sverger til superlim. Vet ikke hvor bra det sitter på de relativt oljete kroppene. Sjøl klipper jeg alltid av hodet dersom shadkropper festes på jighode. Fiskes det med bom er det på større kropper en fordel med tandemrigging. Alternativt en cheater i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett skulle jeg gjerne brukt to Owner long shank i 11/0 som du foreslo i tråden om takling av shads, og hatt de svømmende etter en bom. MEN: når du står som sild i tønne i stygg vind og svære dønninger blir lettere å hekte borti sidemannen med et langt slep etter en bom, enn bare et svært jigghode med shaden på.

Det er også pga NHFs idiotiske og antikvariske regler om at treblekrok kun er lov på pilk* at jeg ikke bruker en treblekrok i buken på shaden for å fange opp napp som bommer på den store enkeltkroken. Bruker man to enkeltkroker slik du brukte på Røst, jf Trulsolsens tråd, så har man iht til NHFs regler bare lov til å ha èn og ikke to opphengere. Ikke noe pluss når det er konkurransefiske og man helst vil ha flest mulig arter.

*EDIT: Treblekrok teller som 3 kroker, og det er max antall kroker, men hvis treblekroken sitter på en pilk, så teller den bare som en, i en shad eller agnfisk som 3, logisk nok...?

Har i min hittil meeget korte shad-karriere opplevd forbausende få bomhugg, storseien hadde jo flådd shaden av jigghodet om den hadde bomma på kroken. Til tross for heftig sveiving satt ofte kroken godt inni kjeften på seien, virka som de kom i stor fart bakfra og sugde shaden i seg, litt ala abbor.

Tipper superlim ikke er det ideelle til jiggkropper nei, har mer tro på å heller slipe til riller på "halsen" til jigghodet, og samtidig gjøre dette såpass mye tynnere at shaden ikke sprekker like lett. Kombinert med strips så skulle man vel begynne å nærme seg et ganske holdbart agn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.