Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde fangst metoder


sveinsbukalven
 Share

Recommended Posts

Det kan så være, men forventes det at alle nye medlemmer skal søke seg gjennom det som er av tidligere poster, fremfor at de som har vært her lenge bare kan svare at; Nei, desverre er ikke dette noe vi har kunnskap om da vi ikke driver med den typen fangst?

Om FS er ulikt eller likt andre så har vell ikke dette så mye å si? Blir som å si "Åååå de gjør det andre steder, da kan vi gjøre det her og".

Dersom FS har hatt problemer med denne typen respons før og dette nå er blitt bedre, er ikke dette et veldig godt argument for å ikke falle tilbake til en situasjon hvor det er aksept for å holde på som i denne tråden som begge synspunkter har gjort? Jo mer man har av det, lettere er det at det fortsetter.

Nå pleier jeg unngå å svare for alle.

Ja jeg forventer at folk søker gjennom forumet før de spør.

Også at de googler litt.

Hvorfor man skal søke gjennom forumet er at man ikke får

for mange tråder om det samme. Pluss at man gjenopptar

tråder slik at nye medlemmer kan få sagt sitt og at man får

enda flere synspunkter inn i samme tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, alle nye brukere/ postere er hjertelig velkomne fra min side. De må gjerne stille så mye spørsmål de vil, slikt gir et levende forum. At vi som er "old boys" får leve med å linke til tidligere tråder, eller gjenta oss selv, ser jeg ikke på som noe stort problem. (Men det betyr ikke at man skal slutte å søke selv, alt med måte gir balanse både på FS og i livet ellers.)

Jeg synes dog OleSlora har et godt poeng. Et stadig økende problem for oss sportsfiskere er at avstanden mellom vår utøvelse av sporten og bredere lag av befolkningens mening om begrepet øker. Uten å ville starte en fang & slipp debatt, så må det være lov for nykommerne i menigheten å stille spørsmål som kanskje er godt over i fritidsfiskets definisjoner. Stort sett er vi ganske flinke til dette, det er flere tråder på forumet om bruk av oter, line og andre ting som i mine øyne er nærmere fritidsfiske enn sportsfiske. I dette tilfellet var vi ikke så flinke, muligens godt hjulpet av trådstarters synspunkter, men fortsatt hakket mer ekskluderende enn inkluderende.

Forskjellen mellom å lære bort, kontra å belære er hårfin. Dette inlegget er for eksempel belærende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemmer som ikke er så aktive lenger har bidratt med mye kunnskap om forskjellige ting. Bruker man ikke søkefunksjonen før man spør, så blir de trådene liggende å støve ned uten at noen vet om dem. Det var 41 treff på ordet gjeddesaks. Ønsket trådstarter et svar som' Tre en død mort på gjeddesaksa, lag et stort hull i isen og senk saksa forsiktig ned til ønsket dybde'? Folk på forum hadde kviet seg med å fortelle om fisketips til en som ønsker å bruke gjeddesaks som fangstredskap. Da hadde tråden stoppet opp og glemt. Nå har denne tråden blitt nyttig for andre såfremt de gidder å søke. Hvorvidt folk har googlet eller ikke, så tok det meg 1min å finne den youtube-videon. Så da lurer jeg på om hvor mye han har søkt på nettet. Jeg hjelper gjerne folk. Men et sted går grensen for hva som forventes av egen innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner 41 treff på gjeddesaks. Har du lest trådene å funnet svaret på spørsmålet som trådstarter stilte i noen av de da? :) (i all hovedsak dreier disse treffene seg om bruk og salg av gjeddesaks er lov og avsky mot disse)

Søk på et enkelt ord gir sjelden et godt treff på et komplisert spørsmål :)

Så er nok ikke bestandig så lett å finne et svar med søke funksjonen heller :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han søkt å fått 41 treff og lest noen av dem,så hadde han sett at dette

ikke er forumet for gjeddesakstips.

Skulle han allikevel ta en sjanse, så burde han ha visst at det kom til å blåse litt.

:)

Det er lov til å spørre om alt. Selv de dummeste spm fortjener svar.

Men bruk søkefeltet og bygg videre på en eksisterende tråd som kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo denne tråden perfekt for nye medlemmer som ønsker litt info om gjeddesaksfiske.

Ta det hele med et smil :)

Du sa/skrev det du mente og det kan ingen klandre deg for.

Dette er ingen menighet som har en mal for hva man skal mene eller tro.

Vet ikke om noen har ønsket deg velkommen til forumet, men du er velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil ønske deg velkommen, men ikke spør om problemer på en BMW x5 på en entusiast side for Toyota Land Cruiser selv om begge har firhjulstrekk. Skal du først spørre om det bør du gjøre såpass med undersøkelser at det faktisk kan forsvares. Hadde du spurt om for eksempel hva slags angfisk gjedda liker best hadde du fått særiøse og hjelpsomme svar. Hadde du spurt etter generelle og kanskje til og med spesifike gjeddeplasser hadde du fått svar. Men i det øyeblikket du vil ha informasjon om hvordan du bruker ett utdatert fangstredskap som gjeddesaksa er, blir de aller fleste dyktige gjeddefiskere LANGT mer gniene på tipsa sine.

Jeg er vanligvis lett å lure, mer eller langt mindre, gode tips ut av fordi jeg gjærne vil gi deg en god opplevelse med denne facinerende og tøffe fiskearten. Det har gått så langt at jeg har tatt med meg 6-7 forskjellige forumbrukere ut på gjeddesjøer får å prøve å gi dem en god opplevelse med gjedda som targetfisk. 3-4 av dem har persa på disse turene. Og 3 ganger har det resultert i 10kgs fisk fram til nå.

Du ser hvor jeg bor, og hvis du vil kan du sende meg PM i forumet så kan vi ta en tur enten på isen eller til sommeren hvis du bor her på denne kanten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbudet men er laaangt unna bra du tar med folk og gir dem fine opplevelser :). jeg driver og dorger på sommer'n med wobblere men har ikke vært på isen før hva bruker du som ang på isen ? jeg hadde tenkt og prøve makrell/stingsild har prøvd tryte da men har ikke det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tryte og blanke fisker som jeg greier å få mens jeg pimpler med myska og maggot og lignende samtidig som meitestengene står i formasjon på isen. Sik, mort og sørv vil også gi resultater. Mitt lille prosjekt for i vinter vil være å prøve å meite stor abbor. Men sålangt har det ikke gitt noe resultat... whatsoevver. Da bruker jeg bare litt mindre agnfisker og prøver å fiske på plasser jeg veit det eksisterer grov abbor. Men det er vanskelig for jeg satser ikke så mye på isen fordi jeg er en diger pyse når det kommer til istykkelse og det å fryse.

Det at du kaller abboren for tryte tyder på at du ikke bor så alt for langt unna. Jeg er ikke skvetten for å kjøre til dialekta endrer seg litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode agn til gjeddemeite bør enten lukte mye eller synes godt ( eller begge deler hehe). Makrell, sild, mort, sørv, små vederbuk, sik osv. Til nød abbor, ørret og lignende.

Hiv gjeddesaksene og ta gjedda på sportslig vis. Mye morsommere, garantert :-)

Skitt fiske!

Glemte å nevne; optimal størrelse på agnfisk rundt 20-25 cm +/-

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å sette meg inn i eller lese alt, men skummet kjapt over og fikk med meg at det ikke er lov å bruke agnfisk fra et vassdrag i et annet vassdrag. Havet defineres vel ikke som vassdrag. Spør av nysgjerrighet nå? Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med samme følelsen som Iversen her, er det noe jeg ikke har fått med meg?

For jeg vet med sikkerhet at havet/sjøen ikke klassifiseres som eller går under betegnelsen vassdrag.

Havet er ikke et vassdrag.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det som regel står i klar tekst hva som er forbudt og lovlig av fiskemetoder og antall stenger, og jeg har aldri klart å finne noe der det omtales bruk av saltvannsfisk i ferskvann har jeg tolket det dit hen at det er lovlig å bruke saltvannsfisk og i god tro alltid sett på brisling og makrell som godkjent agn til ferskvann.

Jeg har bare regnet med at om det hadde vært forbudt så hadde det stått et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.