Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde fangst metoder


sveinsbukalven
 Share

Recommended Posts

Tusen takk for alle svar :) ...

Takk for påpeking av mine skrive ferdigheter.

tusen takk for gode råd.

Takk for info om gjedda viste ingen ting om den annet enn at den ødelegger ørretvann :iiam: også at flere her har potensiale for og ødelegge flere vann.

Da har jeg fått svar på alt og ingen trenger og kommentere mer tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umhhh gjedde er for meg en ufisk som ska bort da. Å når det er snakk om u-human fisking og regler rundt det er det utrolig mye tull hva med fisk som står i garn eller blir rivd ut tunga på og hevd utti igjen fordi folk har sett at fang og slipp er så vakkert og humant.

også en regel jeg hater er at hugg pilk er lovlig i sjøen men ikke innlands fisken får like vondt inn som utland huggpilk er utolig bra på tryte og veldig enkel også kjempe fin for nye fiskere på isen. også huggpilk er like skadelig for fisken som alt annet min mening da.

Og ja jeg fisker gjedde med stang både dorging også ang er morsomt det men artig å prøve nye metoder er det ikke :P men det må man jo ha litt kunnskaper om da. har et vann med gjedde men ikke det store, fisken jeg tar i saksa vill bli fiske kaker ;)

Så vidt meg kjent er ikke huggpilk lovlig i sjøen .. Rett meg om jeg tar feil :) Selv om det fortsatt finnes det mange av den gamle garden som syns det er OK å høgge torsk med svenskepilken der krokene byttes ut til dregg som hugger fisken som ikke er "i beta" og som at på til teller under konkurranser, selv om fisken er krøket bak gjellene ( som eneste land i verden...)

Okei, da synes jeg røkt hyse er ufisk.

Hyse er ikke mat !! Jeg lover deg at jeg har prøvd !!

røykt hyse er jo ikke fisk. det er jo mat :D

Da kan det hende at det er variasjon fra landsdel til landsdel, men hos oss på Sørlandet smaker hyse like dårlig som å ta 1 teskje med mudder... Hver gang vi får hyse om bord sier alle sammen : Møkafisk...

Fra tid til annet er vi heldige og greier å lure noen 10talls kg med pen øyepål. HM.... Undervurdert matfisk

Apropó gjedda : Flott vesen , dog kjedelig ( sammeliknet med sjøarter) og lett å lure når koden i vannet det gjelder er løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakt hyse som fish&chips, det var godt!

Alt er godt når man er sulten Eivind ;) Vær ikke sikker på at du fikk hyse når du spiste fish&chips . Per dags dato er det hovedsakelig øyepål og kolmulle som brukes til formålet, særlig i"Stor" Britannia ...

Opprinnelig viser det seg at det var pigghå som var hoved ingrediens ...

For en fantastisk meningsløs tråd.

For 1 gangs skyld er jeg uenig med deg. Det er ikke noe som heter menigsløstråd !! For deg , kan hende ( da er det bare å holde seg bort) men ikke for trådstarteren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det var hyse. En kro på hytta mi selger det. Virker som de har peiling på mat:-) Fish&chips ala Ringsaker fjellet. Smakte godt med aioli!

Alt smaker godt med aioli ( katalansk ord som betyr "ajo con aceite" - Hvitløk med olje-)

Tørket hyse overgår all annen fisk.

Hyse bør sløyes kort tid etter fangst. Da blir det mindre mudderpreg på den.

Jeg har prøvd alt som har med hysa å gjøre !! Møkk , dog kan det hende at det er geografisk...Akkurat som brosme : Fra Egersund og Nordover , spar meg for det. I Skagerrak : Hummer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsfisk, DET er ufisk.

Mye av ørreten på østlandet er oppdrettsfisk.

Så da har ørreten blitt ufisk.

Hvor får man kjøpt ørretsakser?

Blir det regnet som levende agn hvis man limer en vulgata på ørretsaksa?

Barbless ørretsaks for C/R?

Nå tror jeg at jeg må sove litt. Ellers tar det helt av :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bli med på min nye religion kalt la rov rovfisken vår leve. Våres første oppgave er og frede alle rovfisker det har vært alt for mye rasisme mot disse flotte fiskene som sjø ulv / stein bitt /\ også gjedda vannets gaupe la oss inn føre gjedde soner og et avlingprogram for og sikre gjedda flotte boplasser og leve i hele Norge

fisk er fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bli med på min nye religion kalt la rov rovfisken vår leve. Våres første oppgave er og frede alle rovfisker det har vært alt for mye rasisme mot disse flotte fiskene som sjø ulv / stein bitt /\ også gjedda vannets gaupe la oss inn føre gjedde soner og et avlingprogram for og sikre gjedda flotte boplasser og leve i hele Norge

fisk er fisk

Vet du hva en rovfisk er? Ørret, torsk, røye, trepigget stingsild og dvergulke er alle rovfisker. Bør de utryddes? Det er faktisk ikke mange fisker i Norske farvann som er vegetarianere....

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om at folk her på forumet er for vern av det du ser på som rovfisk, men heller måten du går frem på. Forslag; ønsker du å bli kvitt gjedden, send inn søknad til kommunen om rotenon behandling, så slipper du å noensinne fiske i det aktuelle vannet igjen da alt liv der vil være utslettet. Til neste gang anbefaler jeg deg å heller ta til deg de svarene du har fått, kontra og kritisere de som har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg får litt dårlig smak i munnen av denne tråden. En ting er at trådstarters fremgangsmåte og senere innlegg ikke leder til noe særlig bra.. men...

Helt fra starten av er det en lettere nedlatende tone hvorpå man legger opp til å latterliggjøre og skyte ned det trådstarter spør om. Skjønner at folk ikke er tilhengere av gjeddesaks og at dette ikke ligger innenfor det de fleste av oss her driver med iht sportsfiske. Men...

Er det virkelig nødvendig med den tonen som er gjennomgående i tråden her? Både fra trådstarter og de som svarer med innlegg.
Kunne ikke et enkelt ja/nei eller bare det å la være å svare på det dersom det byr deg så imot fungere bedre? Når det er de samme gjengangerne som stort sett står for mesteparten av aktiviteten på forumet og noen kommer med noe som går imot det som er den aksepterte normen, og dette er den typen respons som blir gitt... Fører dette til et levende og aktivt forum med mange forskjellige synsvinkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trådstarter brukt søkefunksjonen her på forumet før han postet

første gang, så hadde han kanskje fått med seg at dette ikke er stedet å spørre om

tips til gjeddesaksfiske.

At folk er ufine og off topic skjer i de fleste forum.

FS er ikke ulikt andre forum på dette området.

Jeg vil si at dette har bedret seg med tiden, men vi

har hatt våre runder med mobbing og usakligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se har ingen trakket over noen grenser i denne tråden. Folk er uenige, folk lurer på forskjellige ting og folk skriver på forskjellig måte. Så lenge en diskusjon er saklig, tåler vi ganske mye. Normal folkeskikk er likevel anbefalt i alle aspekter av livet, også på internett. Diskusjon er bra. Om noen går over streken, vil de få beskjed om det.

- Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så være, men forventes det at alle nye medlemmer skal søke seg gjennom det som er av tidligere poster, fremfor at de som har vært her lenge bare kan svare at; Nei, desverre er ikke dette noe vi har kunnskap om da vi ikke driver med den typen fangst?

Om FS er ulikt eller likt andre så har vell ikke dette så mye å si? Blir som å si "Åååå de gjør det andre steder, da kan vi gjøre det her og".

Dersom FS har hatt problemer med denne typen respons før og dette nå er blitt bedre, er ikke dette et veldig godt argument for å ikke falle tilbake til en situasjon hvor det er aksept for å holde på som i denne tråden som begge synspunkter har gjort? Jo mer man har av det, lettere er det at det fortsetter.

Endret av OleSlora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.