Gå til innhold
Fiskersiden

Julegaven til meg selv


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Erfaringen tilsier at jeg ikke får noe fiskerelatert til jul. Derfor har jeg som vane å gi meg selv noe og i år måtte det selvfølgelig bli ei ny stang. Har jo tross alt ikke bygget noe til meg selv på flere måneder :whistle:

Valget falt på et stangemne fra Phenix. Har bygget flere av disse gjennom året og alle tilbakemeldingene har vært positive. En mann skulle ha enda ei og i tillegg ei 10-30lb og ei 6' 20-60lb. Emnet mitt er 7', klasset 15-40lb med moderat fast aksjon, eller som en fluefisker vil si; 3/4 aksjon. Er ikke helt enig i denne klassingen for bøyen kommer lett men kreftene i bunndelen er absolutt til stede og skal lett knekke det største i våre farvann, med unntak av håkjerring og BFT når de blir tilgjengelig.

Sammen med stangemnet kom også snellefeste, winding check(pynteringen forran forgrepet) og ringer. Alt fra ALPS. For- og bakgrep skulle bli i svart EVA som vanilg. Helt til jeg fant bildet av ett som var laget i US av Billy Vivona. Han er en av en gruppe stangbyggere der borte som er ett par hakk over de fleste og lager blant annet lett gjenkjennelige grep. En av teknikkene er å kutte firkantede blokker EVA i forskjellige vinkler, lime disse sammen med forskjellige farger og så dreie dem ned i dreiebenk. Et slik bestilte jeg, dreid ned så det var igjen tre mm som jeg så slipte ned til ønsket diameter og tilpasset snellefeste og gimbal.

Da jeg så bildet av grepet Billy hadde laget, visste jeg med en gang hvilke farger det skulle være på surringene. Det eneste jeg ikke kunne bestemme meg for var hvilket mønster jeg skulle bruke. Mens jeg ventet på grepene prøvde jeg først ett som egentlig var rimelig enkelt, men fargene gav for lite kontrast. Kuttet det av og gjorde et annet. Dette så bedre ut, men slurvet med strammingen av trådene og det endte altså slik

20141121_2685_zps2dde80d7.jpg

Da grepene endelig dukket opp viste det seg også at jeg hadde bommet på den gule fargen. Den viste seg å være orange. Heldigvis hadde jeg riktig farge i trådsamlingen og jeg kunne fullføre stanga.

2_zps4f5ff258.jpg

3_zpscd97c65a.jpg

4_zps6632ef03.jpg

7_zps463c473f.jpg

1_zpsa8a259de.jpg

Foruten grepene fra Billy Vivona er snellefestet og winding check i aluminium og ringene, montert i spiral, er i en titaniumlegering for å unngå rust. Dessverre finnes det enda ikke toppringer i titanium, den er i rustfritt stål. Ferdig stang veier 370gram.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ale sammen!

nordmøring:

Er du klar over hvor flink du er blitt ?? Verdensklasse ;)

Lærer litt etter et tresifret antall bygg og ombygginger. Men, verdensklasse er det nok et stykke til selv om det aller meste jeg bygger går til utlandet.

Ser imponerende bra ut :)

Du burde hatt en kalender luke om stangbygging, du innehar mye kunnskap om emnet

Blir mer om det etter hvert på FB-gruppa. Må bare finne laderen til kameraet så jeg får laget et par filmsnutter.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.