Gå til innhold
Fiskersiden

Tips om trollingbåt !


Bs77
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på jakt etter en trolling/jerkfiske båt. Det stilles noen krav til båten....

1) Helst en HT pga unger.

2) Mellom 16-18 fot.

3) Moderat V-Bunn.

4) Komplett båt under 1000 kg.

Har dere noen tips til båt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for skrog i aluminium holder du vekten nede, men utvalget HT er begrenset. Rana 17 er slettes ikke værst, så lenge man beregner seg litt tid på transportetappene. Fordelen under trolling er at den går veldig stabilt i forhold til vekten, du må nesten gjørs på for å få vinglete kurs med den. Crescent i nyere utgaver kjenner jeg ikke, men jeg så engang på en kabinbåt derfra på ca 5 meter. Den hadde skikkelig "badekarskrog", men var helt ok ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for en Rana17/530 evt en Øien 530HT Dette er DØNN solide og stabile båter. Du vil ha med unger ombord, vel da er disse norskproduserte noe av det beste du får tak i.

Har "fisket" Davids Banke i 14ms med en Rana 530 og vi kom oss i land, etter det forsto jeg hva slags båt dette faktisk var. Den veier heller ikke så mye og er lett å traile, vi brukte en gammel slitt passat 2wd å traile den med og det funka som f, bare en av oss satt på panseret når vi tok den opp fra vannet.
Kjøper du en slik båt kan du finne en skatt for rundt 100K og du har da mye igjen å handle utstyr for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Rana 530 vi brukte var en 86mod. Så antar fra 85-90 i allefall er knall båter, men send en mail opp til Rana Plast og hør litt med de.
Øien 530 er og en båt som er prima http://4.bp.blogspot.com/_f3Bd6PbwRbA/SVi7z8iy2xI/AAAAAAAAA1g/DQ6vQyPVp0M/s1600/grefsheimberget.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_f3Bd6PbwRbA/STLMJqHYVSI/AAAAAAAAAyo/uOVJ6HfE5tg/s1600/hp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Team Troutman har en slik båt. http://troutmantrolling.blogspot.no/

Denne figuren fisker mye på Tyrifjorden og Eikeren. Han er også noen turen på Vänern og Østersjøen. Likte løsningen hans med "veggen" bak, slik at jeg kan fyre å holde det varmt under kaldere dager. Mener Anders Nygård [formann NTF] også begynte sitt trollingfiske fra en slik båt.

Slenger ved litt bilder fra Troutman's båt:

IMG_6244.jpg

20140612_130542.jpg

20140613_115157.jpg

20150104_143628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en fin trollingbåt til å være i den størrelsen ja. Ser ikke ut som det er mange av dem i Norge dessverre.

Selv har jeg en Nordkapp 17HT som jeg er fornøyd med,men dette er jo en gammel båt i en helt annen prisklasse enn det du ser etter.

Oppimot 200K får man jo en av de mindre styrhusbåtene med bra motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er på jakt etter en trolling/jerkfiske båt. Det stilles noen krav til båten....

1) Helst en HT pga unger.

2) Mellom 16-18 fot.

3) Moderat V-Bunn.

4) Komplett båt under 1000 kg.

Har dere noen tips til båt ??

Denne kunne vert en fin trollingbåt. Flipper er en populær båt i Sverige og i Scandinavien. Motoren er også en 4-takt, 2006 50 hk Honda vilket er en god trollingmotor. Moderat V-bunn, passeleg vegt og HT båt.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54461983&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei!

Jeg har sittet i samme båt som trådstarter, - fundert lenge og ikke minst vurdert tykkelsen på lommeboka grundig. Valget mitt ble en eldre 1980-90 Øien 530 HT. Synes denne båten ser veldig grei ut, både til trollingfiske og familie utflukter.

Lurer på om jeg skal gå for 60 eller 70hk Suzuki påhenger !?

Endret av Rallaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på vekten!

Suki har samme motorblokk på 70/80/90 så lenge vi snakker om en nyere motor. Det betyr at vekten på disse tre er omtrent den samme. 60-hesteren er vesentlig lettere. (Jeg har selv 80-hesteren). HK- og motorvekt-anbefalinger på eldre båter er naturligvis basert på hva som var av motorer den gangen, og må tas med en klype salt når vi plutselig skal henge på en moderne motor.

Se på Suki, Yamaha og Honda. Velg i utgangspunktet den letteste av de, dersom pris etc er lik. 20-30-40 kg fra eller til på akterspeilet har stor innvirkning på hvordan båten oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har sittet i samme båt som trådstarter, - fundert lenge og ikke minst vurdert tykkelsen på lommeboka grundig. Valget mitt ble en eldre 1980-90 Øien 530 HT. Synes denne båten ser veldig grei ut, både til trollingfiske og familie utflukter.

Lurer på om jeg skal gå for 60 eller 70hk Suzuki påhenger !?

Med 70HK så gjør Eivin sin ca 30 knop, da kan du slippe den relativt langt ned på gassen og enda holde den i plan. En fin båt både til trolling og familie turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.