Gå til innhold
Fiskersiden

Holdbarhet fryst fisk


Taabbe
 Share

Recommended Posts

Har lest meg fordervet rundt på google og dinside og matsider over alt, men blir ikke ordentlig klok på dette..

Hvor lenge er fisken holdbar i frysen?

Eksempelvis har jeg to sjøørreter jeg har glemt å ta opp i en alt for travel høst, disse har vel ligget fryst siden august.. sløyd og klar for å bakes i folie.

Etter hva jeg leser på nett er fet fisk holdbar i 1-2 måneder, og mager fisk holdbar i 5-6 måneder..

Noen som har andre holdepunkter?

Har også både torsk og kveite på frysen fra sommeren. Slik har vi til tider hatt liggende i et år, uten å ha klaget på middagen etterpå..

Nå har jeg derimot gått til innkjøp av vakumpakker, i den står det at at vakumpakking forlenger holdbarheten inntil 5 ganger.

Vil det da si at en vakumpakket ørret er holdbar i 5-10 måneder, mens en torsk er holdbar i 2,5-3 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt kommer an på hur fet fisken är. Skulle inte låta fet fisk ligga i mer än 3 månader. Har haft vit fisk liggandes länge i frysen utan att den smakat fel. Men tror ju inte fisken e farlig att äta bara för att den legat lite längre men tror att det påverkar smaken dock. Intill 5 ggr betyder inte 5 ggr på allt. Är ett reklamargument som inte säger ett skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er litt feil på et par punkter. Torsk er faktisk en av de fiskeslaga som har kortest holdbarhet i fryst tilstand, den tørker ut veldig lett. Her er vakumpakker gull verdt, spesielt til filet.

Fet fisk er ganske holdbar hvis det gjøres riktig. Feilen er at mange sløyer og fileterer fisken. Da harskner den etter kort tid. Fet fisk bør fryses rund, den skal hverken bløgges eller sløyes, bare vaskes og pakkes inn. Det finnes stoffer i blodet på fet fisk som motvirker denne harskningen, og det trekker lett ut av fisken hvis man legger den i kaldt vann etter at den er sløyd og hodet er kappa av etter tining. jeg har hatt laks fryst på denne måten i over to år uten at den ble ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier så mangt, men når det kommer til laks har jeg gode erfaringer selv med denne metoden:

Bløgging umiddelbart etter fangst ved kutting av gjeller, vil ikke snitte over halsen f.eks, for å holde fisken mest mulig "lukket". Henger den deretter opp etter halen for å få mest mulig blod ut, da dette er det mest praktiske. Har hørt fra mange gamle krigere at det beste er å la den blø ut i kaldt vann (type elv) men det blir for mye arbeid for min del.

Den bør definitivt fryses rund og tømt for blod da blodet kan sette både smak i kjøttet samt gjøre det litt udelikat å se på, det har jeg selv opplevd. Sendte august-laks til røyking i desember som hadde ligget fryst og bløgget. Den smakte nydelig og så fortreffelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier så mangt, men når det kommer til laks har jeg gode erfaringer selv med denne metoden:

Bløgging umiddelbart etter fangst ved kutting av gjeller, vil ikke snitte over halsen f.eks, for å holde fisken mest mulig "lukket". Henger den deretter opp etter halen for å få mest mulig blod ut, da dette er det mest praktiske. Har hørt fra mange gamle krigere at det beste er å la den blø ut i kaldt vann (type elv) men det blir for mye arbeid for min del.

Den bør definitivt fryses rund og tømt for blod da blodet kan sette både smak i kjøttet samt gjøre det litt udelikat å se på, det har jeg selv opplevd. Sendte august-laks til røyking i desember som hadde ligget fryst og bløgget. Den smakte nydelig og så fortreffelig ut.

Ja bløgging er viktig for smak, så fort som mulig etter at fisken er oppe av vannet. Fisk som ikke er bløgget blir ikke like bra på smaken.

Men da er det altså det å fryse hel som er tingen, er vel kanskje det som er grunnen til at ørret og laks selges fryst i rund tilstand i butikk da.

Jeg foretrekker jo helst å gjøre ferdig alt arbeid med fisken før den går i frysen, slik at den er gryteklar men.

Type kutte ferdige fileter, ferdige pakker med div fisketerninger til fiskesuppe o.l. da er kona så fornøyd når hun bare kan tine en pakke fiske til suppa å tømme den rett i gryta.

Jeg fisker mye i nordnorge med min bestefar som er fisker, å har med en del fryst fisk sørover. Vil jo gjerne ha fisk hele året, ikke bare 2-3 måneder etter jeg kommer hjem, så da er holdbarheten litt vesentlig for mengden jeg tar med meg hjem. I år blir alt vakumpakket, og det blir en del blir laget om til fiskekaker og grateng før det går i frysen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte servet gjester dypfryst ørret fanget i slutten av august rundt nyttår uten noen merkbar nedsatt kvalitet. Jeg tror du trygt kan spise denne fisken du henviser til. I mine øyne er det mye hysteri ute å går når det gjelder mat og holdbarhet. Er man i tvil er det enkelt å prøvekoke et lite stykke av fisken/matvaren først. Smaker dette greit så er det bare spise i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 måneder er normalt maks på ørret og laks. Det oppnåes ved å glassere den etter innfrysing. Hva som skjer om man vakuumpakker etter glassering vet jeg ikke.

Ørret og regnbueørret som man finner rundfrosset i frysedisken er en skikkelig b-vare...

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 måneder er normalt maks på ørret og laks. Det oppnåes ved å glassere den etter innfrysing. Hva som skjer om man vakuumpakker etter glassering vet jeg ikke.

Ørret og regnbueørret som man finner rundfrosset i frysedisken er en skikkelig b-vare...

Å glassere mener du da når man fryser den hel, dypper den i vann, fryser det, dupper i vann, fryser, og gjentar dette til fisken har et lag med is rundt seg? Samme metode du tenker på?

Er noe av samme funksjonen som vakumpakking, da vannet trekker inn i alle krinkler og kroker på fisken og presser ut luften og fryser.

Vakumpakkeren får vel kanskje ikke ut all luften fra alle hulrom rundt fisken,så blokkfrysing/glassering før vakumpakking er jo bra. Veldig greit å tine etterpå når det er vakumpakket vertfall.

Jeg har ofte servet gjester dypfryst ørret fanget i slutten av august rundt nyttår uten noen merkbar nedsatt kvalitet. Jeg tror du trygt kan spise denne fisken du henviser til.

Da satser vi på at de er fine og fortsatt smaker, så får vi ta de nå de nærmeste dagene så de ikke blir liggende enda lengre. Så lenge det bare er smaken som går ned, finnes det jo mye forakjellig krydder som skjuler den til nød ;-)

Jeg har ofte servet gjester dypfryst ørret fanget i slutten av august rundt nyttår uten noen merkbar nedsatt kvalitet. Jeg tror du trygt kan spise denne fisken du henviser til.

Da satser vi på at de er fine og fortsatt smaker, så får vi ta de nå de nærmeste dagene så de ikke blir liggende enda lengre. Så lenge det bare er smaken som går ned, finnes det jo mye forakjellig krydder som skjuler den til nød ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glassere mener du da når man fryser den hel, dypper den i vann, fryser det, dupper i vann, fryser, og gjentar dette til fisken har et lag med is rundt seg? Samme metode du tenker på?

Er noe av samme funksjonen som vakumpakking, da vannet trekker inn i alle krinkler og kroker på fisken og presser ut luften og fryser.

Vakumpakkeren får vel kanskje ikke ut all luften fra alle hulrom rundt fisken,så blokkfrysing/glassering før vakumpakking er jo bra. Veldig greit å tine etterpå når det er vakumpakket vertfall.

Fryser den bare ned uten innpakking, og dypper den skikkelig i vann. Deretter stapper du den i en pose og fjerner så mye luft som mulig.

Fant igjen noen ørreter i boksen rett før jul som hadde ligget der i over et år, glassert og pakket i ziplock. Var ikke noe galt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser den bare ned uten innpakking, og dypper den skikkelig i vann. Deretter stapper du den i en pose og fjerner så mye luft som mulig.

Fant igjen noen ørreter i boksen rett før jul som hadde ligget der i over et år, glassert og pakket i ziplock. Var ikke noe galt med dem.

Da skal jeg gjøre det slik neste gang. Og i tillgg ikke sløye men fryse rund da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse rund er nøkkelen til lengst mulig holdbarhet, såvidt jeg har forstått.

Fisk av premium kvalitet er alltid sløyd og blodranden er fjernet. Skal hodet sitte på så er gjeller også fjernet. Problemet mange kan få er at vannet de skyller fisken i er forurenset av bakterier. Da hjelper det lite å behandle fisken rett. Skittent vann som kommer i direkte kontakt med fiskekjøtt vil være mye verre en rundfrosset fisk selv om mageinnholdet er en bakteriebombe.

Selv så overdriver jeg ikke skylling av fisk som skal fryses så fremst det ikke er saltvannsfisk som skylles godt i sjøvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart man blir forvirret...? :P

Enig med BAN.

Jeg foretrekker å gjøre ferdig drittarbeidet og ha "gryterklar" fisk i frysen. Mye kjekkere å ta opp fisk til middag da.

Når vi fisker for mat, går fisken bløggen i en stamp med kaldt vann, deretter når er tid for sløying, går fisken i isvann ferdig sløyd. Da beholder man god kvalitet på fersk fisk. Er det mye fisk og sent på kveld ligger den på is til neste morgen før den går i filet, stykker o.l og i fryseboksen evt rett i gryta.

Rent vann, hva er rent? Det som kommer ut av springen er jo så forskjellig landet rundt. Noen plasser, som hos min mor i kr.sand, er det ikke drikkende pga klor. Andre plasser, som på hytta, er det bedre enn brus.. ;)

Men det er klar at tilberedingen av fisken er viktig for kvaliteten. Ren kniv, rent bord, rene hender, riktig temp..

30 grader i skyggen og en sort stamp fyll av fisk i sola i båten er jo lite bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med fisking har jeg lært meg hvordan fisken skal holde seg og smake bra.

Skal du spise den fersk eller ikkje.

Noen tips som funker for meg.

Små Ørret-fersk. Fisk den, bløgg/gør den fortest mulig, la ligge på kjøl til dagen etter på.

Små ørret frys- Gjør det samme men blåkkfrys. Melkekartong eller kraftig pose som fylles med vann.

Stor Ørret/Pjakk/Laks-.Fisk den, bløgg,la den få blø ut. Gør fisken fortest mulig, alt etter temp ute.

Viktig når du gøra fisken, er å få ut blodranden og stryke på blodårene som går i buken til blodrand.

Personlig liker eg å la fisken ligge på kjøl til dagen etter, om eg skal spise den.

Fryse ned stor Ørret/pjakk/Laks

Gjør det samme som før men la hodet sitte på.

Plukk av evt lus. Skyll fisken utenpå og inni og pakk den i egnet pose slik at du får ut mest mulig luft. Pass på at posen er pøtte tett.

Skal du ha fersk kaldrøykt..er det viktig at du frys ned minst 3 døgn. På grunn av parasitter/kveis.

Fersk Saltvannsfisk: Gjør det samme som før med bløgging/gøring. Men her kommer noe mange ikkje tenker på.

Alt av saltvannsfisk skal ligge på kjøl over natten før den spises Uavhengig om du skal spise den fersk eller fryse ned til seinare. Dette er for at fisken skal mørne og for å oppnå best mulig konsistens på kjøttet.

Skal du lage fiskemat/Fiskekake er dette den viktigste fasen for å oppnå best mulig resultat.

Skal du filetere fisken er også dette greit. På grunn av at den er enklere å filetere og skinne.

Skal eg fryse ned, så fileterer/skinner og beina ut fileten så vakumpakke.

Noen saltvannsfisker som trenger mer mørne tid på kjøl er:Breiflabb/Brosme/Lange. Dette skal mørnest lenger etter at du har filetert fisken.

Holdbarhet på dette i frys er ca 1år.

Holdbarhet er sikkert lenger...men eg har spist opp varen før den går ut. Har ikkje hatt behov for å finne ut om maten holder seg noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, tilføyer at noe av det aller viktigste er at man sikrer så rask nedkjøling som mulig, samt at fisken om mulig oppbevares i uavbrutt kjølekjede fra fangst til forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magert kjøtt kan jo ligge mye lenger i fryser enn fett. Fet fisk bør jo ikke ligger lenger enn 3-4 måneder. Etter det harskner det raskt. Mager fisk kan kanskje ligge borti ett års tid. Og magert kjøtt, som skogsfugl, kan jo ligge i årevis. Nedfrysingen gjør riktignok at kjøttet blir svært tørt etterhvert, men det blir ikke ødelagt. Jeg hadde fire orrfugl som jeg skjøt på midten av 1980-tallet liggende i fryseren hos mine foreldre. Orrfuglene ble glemt, og først funnet igjen nesten 15 år senere, da fryseren ble tømt. Kjøttet var knusk tørt, men fortsatt fullt spiselig! Utrolig hva en fyldig fløtesaus til kan gjøre! ;)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. kvalitet på frossen fisk:

1) hold fisken kall fra fangst til frysing.

2) Vacuumpack all fisk hvis du har maskin for det, ellers glassere fisken

3) sett frysern på "innfrysing" ett dygn i forvei, en knapp nederst på frysern. Ju kallere desto bedre, hellst -40°C

4) frys bare inn fisk som har leget på is og holder ca 0°C

5) vacuumpacke fileér er det beste i forhold til rundfrosset p.g.a. innfrysingstiden.

6) frys inn fileene spredt i frysern, Hvis mye fisk, en "batch" per dygn

7) innfrysingstiden skall være så kort som mulig slik at temp. intervallet ±0°C till -5°C passeres så raskt som mulig (langsom innfrysing = katastofe)

8) Laks, stor ørret, kveite torsk etc (større fisk) smaker best hvis dei får ligge på/i is i 2-3 dager slik at rigor nesten er over før den spises/alt fryses inn.

Det som øydelegg fin og stor fisk er at-:

-den spises for tidlig (ikke har gådt gjennom rigor mortis (likstivheten)

-den har blitt allt for langsomt innfrossen slik at lange iskristaller dannes i cellene og som da stikk hull på celleveggene. Slik fisk blir etter tining som en "vanndrekt filla".

-den ikke har fått beskyttelse mot fettoksydasjon, d.v.s. dei lette fettsyrene i fiskkjøtet har oksydert med luftens oksygen (og t.d. også med oksygenet som er løyst i kvarværende fiskblod). Dette danner noen av dei mest illeluktende og illesmakende estrer en kan tenke seg.

Jeg har f.eks hatt fryst laks i 2 år i frysern, tint den opp, kallrøyket den og nå ytterligere 2 år seinere, har jeg noen få biter igjen liggende i frysern. Til sist jul og nyttår hadde jeg tint opp noen biter og det smaker fortsatt ferskrøyket fisk, heilt utruleg. Dog så har denne fisken vert vacuumpacket heile veien fra fangst til nå.

Tips til dere som reiser langt av gårde for fiske etter større fangster, ta med vacuumpakk maskinen og frys fileene på plass. Blir mye bedre enn å rundfryse heil fisk i dårlege overbelastede "turistfryser.

Har du ikke tillgang på riktig fryser på din fisketur, ta kontakt med private for å leige fryser i området der du bur/kamperer

My two cents..............

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfishing: Det høres fornuftig ut, har selv en god del lysingfilet som slipper mye vann når jeg tiner den, og som ikke smaker som den burde. Årsaken er nok at da den ble frosset var det sammen med store mengder fisk, og dermed gikk det sikkert sakte.

Mener du at i slike scenarier er bedre å ha f.eks. halvparten av fisken i kjøleskapet en dag, slik at man får raskere innfrysingsprosess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med lysing, men torsk og sei tar ikke skade av å ligge en dag eller to i kjøleskapet. Lysing kan vel ikke være så forskjellig...

Nei, det går sikkert fint. Det jeg prøver å forstå er om det er bedre med et døgn ekstra i kjøleskapet før den fryses, for å sikre raskere innfrysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.