Gå til innhold
Fiskersiden

Nye UR Rapala isbor


LaHo
 Share

Recommended Posts

Hei,

Ser at det har kommet et nytt isbor fra Rapala/UR, kalt EVO.

Disse ser ut som forgjengeren som har blitt skrytt opp i skyene av de fleste isfiskere. Det som jo ga disse en fordel, kontra andre isbor på markedet, var at de hadde hel krone i stedet for løse kniver.

Nå ser det ut som det nye isboret, EVO har løse kniver. Er det noen her som har testet dette boret, eller har noen formening om hvorfor de har laget et nytt "superbor" med løse kniver? :)

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært usikker på hvor "supert" EVO boret er... Kan det rett og slett være at overgang til løse kniver gir kostnadsbesparelser ved produksjon og derved større overskudd når de selges til lik pris + økt salg av løse kniver? Kanskje dette gjøres som en nødvendig tilpasning til et stadig krympende marked av isfiskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært usikker på hvor "supert" EVO boret er... Kan det rett og slett være at overgang til løse kniver gir kostnadsbesparelser ved produksjon og derved større overskudd når de selges til lik pris + økt salg av løse kniver? Kanskje dette gjøres som en nødvendig tilpasning til et stadig krympende marked av isfiskere?

Mulig du har rett. Jeg blir i alle fall anbefalt UR bor med hel krone fremfor den nye typen.

Men hva er det med mora nova som gjør den så bra i forhold til andre bor med kniver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett. Jeg blir i alle fall anbefalt UR bor med hel krone fremfor den nye typen.

Men hva er det med mora nova som gjør den så bra i forhold til andre bor med kniver?

Det som gjerne blir sagt om Mora Nova, er at det skjærer bedre i all type is. Det har med vinkel og design på hodet å gjøre

UR er kanon-bor for de fleste forhold, men kan ha en noe vel agressiv vinkel på krona, slik at det skjærer for mye om gangen. Dette går veldig bra på hard is, men kan være litt problematisk dersom isen er veldig bløt og sugende. Dette gjelder spesiellt bor med stor diameter. Dette fordi spiralen ikke klarer å dra opp isen fort nok, og det kan pakke seg og gjøre det tyngre å borre.

Bruker selv UR, og er meget fornøyd. Erfarer at bor-kronene til UR tåler mer bruk enn billigere utgaver.

Hvordan det er i forhold til Mora sine, skal jeg ikke si noe om.

Jeg tror dette med hel krone var mer i skuddet før, da det var fler som drev med sliping av krona, så det var lettere enn å få tak i blad. I dag er det nok lettere å kjøpe med og ha med seg ekstra blad, så at de har kommet med en evo med løse blad er antagelig bare helt naturlig.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at krona er lik bare at bladene er løse. Legg merke til at det er en kompositt-krone og en metall versjon.

50% mindre vekt på kompositt-krona. Noe som kan tiltrekke seg konkurransefolk.

Men jeg liker den gamle modellen med hel krone pga av innbytte ved sliping.

Også at det holder med 1 verktøy som det er lett å ha med. Låsebolten kan lett byttes hvis det trengs.

Hvilke erfaringer man gjør seg med valne fingre, skarpe knivblad og små skruer kommer vel etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på UR Rapala EVO Rød og Grønn, og hva er ev. best til hva? Videre er det såvidt jeg er har lest og forstått ut fra div. tester ikke isborene fra UR Rapala som kommer bra ut, men derimot fra produsenten med det nok så lignende navnet UR Rantanen. - Er vel ingen sammenheng her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UR er kanon-bor for de fleste forhold, men kan ha en noe vel agressiv vinkel på krona, slik at det skjærer for mye om gangen. Dette går veldig bra på hard is, men kan være litt problematisk dersom isen er veldig bløt og sugende. Dette gjelder spesiellt bor med stor diameter. Dette fordi spiralen ikke klarer å dra opp isen fort nok, og det kan pakke seg og gjøre det tyngre å borre.

Bruker selv UR, og er meget fornøyd. Erfarer at bor-kronene til UR tåler mer bruk enn billigere utgaver.

Hva er dine erfaringer med UR-borene i siste del av sesongen da? For eksempel ved gjeddemeite med 205 diameters bor i sugende is.

Nå ser det ut til at krona er lik bare at bladene er løse. Legg merke til at det er en kompositt-krone og en metall versjon.

50% mindre vekt på kompositt-krona. Noe som kan tiltrekke seg konkurransefolk.

Men jeg liker den gamle modellen med hel krone pga av innbytte ved sliping.

Også at det holder med 1 verktøy som det er lett å ha med. Låsebolten kan lett byttes hvis det trengs.

Hvilke erfaringer man gjør seg med valne fingre, skarpe knivblad og små skruer kommer vel etterhvert. :)

Noen formening om styrker/svakheter ved kompositt-krone kontra metall?

Det er vel samme forskjellen som det er på Grønn og Rød rantanen fra før av?

Jeg ble fortalt i går at den gode gamle Rantanen med hel krone var bedre enn dette nye boret med kniver, men kanskje bore-egenskapene ikke er så langt fra hverandre med tanke på at krona er "den samme"?

Hva er forskjellen på UR Rapala EVO Rød og Grønn, og hva er ev. best til hva? Videre er det såvidt jeg er har lest og forstått ut fra div. tester ikke isborene fra UR Rapala som kommer bra ut, men derimot fra produsenten med det nok så lignende navnet UR Rantanen. - Er vel ingen sammenheng her?

Forskjellen er vel som Potemkin skriver vekta ved at den Grønne har komposittkrone, som er lettere enn krona på det røde boret.

Når det gjelder navn, så er det vel slik at Rapala "eier" merkenavnet UR og bruker det som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drøm om dagen noen lanserer 1 slags laser pen som smelter isen , og med hul diameter etter forholdene....Utopisk ( kan hende) men så deilig det hadde vært...

Beklager med svar som ikke holder seg til temaet. Jeg personlig foretrekker krone istedenfor løse blader , og etter å ha prøvd begge alternativer. Løse blader har den ulempen at de må alltid byttes i par , selv om det er kun den ene som er skadet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke med det Rapala selv skriver om disse. UR Evo Red: Metal crown. UR Evo Green: Super Composite crown.

Ser Skittfiske selger disse på tilbud. Må jo være en grei oppgradering fra Mora Ice Easy...

Hehe :-)

Så litt feil. B)

Men hvordan det hele er skrudd sammens på gjør meg usikker på om dette blir en like stor salgsuksess

som lettmetallboret de kom med for mange år siden. Det som man ikke kunne la stå fast i isen for lenge uten at det satt bom fast.

Tror det var mange som rev seg i håret når de fant ut at boret ble skjevt et å ha lirket det løst.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger absolutt design, farger og tilleggsutstyret på Mora Nova, men ikke nok til å "pensjonere" noen av mine grønne Rantanen med krone!

Takk for posten forresten LaHo, minnet meg på om at jeg har ei krone som må slipes....hvem driver med dette enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det det røde UR-Rapala boret dyrere enn det grønne på Skitt Fiske (Både veil. pris og salgspris)? Så vidt jeg skjønner av dere som responderer her så er det grønne best? - Jeg gikk som vanlig i "dyrest er best"-fellen og har den røde i bestilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det det røde UR-Rapala boret dyrere enn det grønne på Skitt Fiske (Både veil. pris og salgspris)? Så vidt jeg skjønner av dere som responderer her så er det grønne best? - Jeg gikk som vanlig i "dyrest er best"-fellen og har den røde i bestilling...

At det grønne er best gjelder den klassiske UR Rantanen av grunner nevnt over her med helsveist kontra punktsveist. På den nye EVO kan dette ha forandret seg. Rød type har stålkrone og den grønne kompositt. Kanskje det er grunnen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er jeg som tar feil, men er det mulig at dere blander litt her?

jeg tror at UR rantanen har skifta navn til Heinola.

prisene er ihvertfall helt like hos leirudfiske

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Isbor/31/1

og hos skittfiske

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/ISFISKE/Isbor/Alle/Heinola-Original-115mm-isbor-2-delt-isbor-HO-115146691-p0000078093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er jeg som tar feil, men er det mulig at dere blander litt her?

jeg tror at UR rantanen har skifta navn til Heinola.

prisene er ihvertfall helt like hos leirudfiske

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Isbor/31/1

og hos skittfiske

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/ISFISKE/Isbor/Alle/Heinola-Original-115mm-isbor-2-delt-isbor-HO-115146691-p0000078093

Det stemmer. Men jeg tror han har bestilt UR Rapala EVO den nye typen. Der er den røde dyrest, i motsetning til Heinola/rantanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at de fleste av dere som skriver om UR-borene har den grønne utgaven som går for å være den beste (snakker da om UR Rantanen/Heinola, ikke UR Rapala EVO, hvor Rød er dyrest i innkjøp).

Hva er det som gjør den grønne utgaven av klassikeren UR Rantanen/Heinola bedre enn den røde?
Den grønne er helsveiset, mens den røde er punktsveiset, men hva slags forskjell utgjør dette i bruk?
Er det forskjell på krona? I så fall kan man vel kjøpe krone til grønn for å sette på rød når det er tid for å skaffe ny krone, selv om dette sikkert ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakser info fra min mail til KomplettFritid. Fikk tilsendt feil krone til mitt 155mm grønne Rantanen bor....

_____________________________________________

" Da bestillte jeg reservekrone fra dere og fikk levert på posten i dag, men dessverre så kan det virke som om dere

har sendt meg ei krone til det røde UrRantanen-boret og det passer ikke riktig på mitt bor.

Original borekrone er rød. Den som kom i posten er sort.
Støtteleppa til spiralen på mottatt krone ligger ikke inni i det hele tatt og har dermed ingen funksjon. På originalkrona ligger spiralen helt inni støtteleppa.
Samt at denne støtteleppa er både litt kortere og har en annen utforming enn på originalen.
Jeg opplever også at sveis,slipearbeid og generell finish er dårligere på den nye jeg har fått.

Jeg har bestilt og er fakturert for reservekrone til grønn UrRantanen 155mm.
Om det er noen hjelp i deres undersøkelser så har mottatt krone Ean-kode (strek-kode) 6416173088990

Har jeg rett i mine antagelser og hva gjør vi videre?
Håper på hurtig behandling da det er mulighet for isfisketur til Sverige neste helg.

Grønn UrRantanen reserveskjær: http://komplettfritid.no/product/reserveskjar-ur-rantanen-isbor
Rødt UrRantanen reserveskjær: http://komplettfritid.no/product/reserveskjar-ur-rantanen-isbor-rod "

______________________________________

Hører med til historien at jeg hadde rett og fikk ordnet med tilsending av ny krone og retur av den jeg hadde fått.

Fordeler med helsveisinga av boret skriver vel seg i hovedsak til fire ting.

Du har ingen sprekker eller skjøter i løpebanen til ismassen slik at det transporter is mye bedre opp av hullet.

Helsveising gjør det også mindre utsatt for rust og skjøtebrudd.

Vann og is renner lettere av boret - dette har ingen skjøter å fryse til i når du planter det i isen før neste hull.

Du øker vridstyrken på hele boret.

Har ikke peiling på om det går an å bytte deler mellom UrRantanen, Heinola og Ur Rapala EVO

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh....?

Har ikke akkurat sendt inn prøver til materialanalyse....men det er av stål ja. Også krona fremstår som du ser av svaret mitt som ett produkt det er lagt litt mindre flid i.

Ikke det? ;)

De har vel samme utgangspunkt, men lagt ned litt mer arbeid i den røde krona.

Kanskje det har forandret seg med UR Rapala EVO hvor det grønne har komposittkrone, og det røde har Stål hvor rødt bor er dyrere. Moro å få tilbakemelding fra de som kjøper det nye EVO-boret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød er en jubileums-modell og leveres med svart krone.

Ved innbytte av krone tror jeg at du kan få ei svart eller rød.

Så jeg antar at kronene er ombyttbare.

Belegget på spiralen er forskjellig. Grønn er pulverlakkert.

Helsveisingen gjør den grønne stivere.

Tipper at på de røde vil sprekke i punktsveisingen etter hvert.

Bakdelen med punktsveisingen er at isen ikke vil slippe like lett som

helsveiset ettersom isen vil få feste under spiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.