Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken fisk snakker tråleren om?


Recommended Posts

Snakka med en reketråler idag, tenkte jeg ville høre hva rart han fikk i trålen sin.

Han kunne fortelle og tiskjegg, 100kilos kveite, havmus og tonnevis med skolest...ja, skolesten var det plagsomt mye av.

Men det var en fisk han ikke kunne fortelle hva var, og det gjør meg nyskjerrig.

Han pleide ofte å få en liten sak på kanskje 6-8cm, løvtynn/flattrykt sølvfarget sak. Ettersom jeg forstod det, svømte den oppreist i sjøen, ikke flatt som ei flyndre. Antagelig snakker vi om dybde på 250-350 meter, da det er den dybden han tråler mest på.

Har noen peiling på hva det kan være for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvtorsken har også mer klassisk fiskeform, og er trolig noe han får i trålen med jevne mellomrom. Kan være villsvinfisk, da de nok mister rødfargen sin etter en kjølhaling i en full trål, men tror jeg ville satt en femmer på perlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvtorsken har også mer klassisk fiskeform, og er trolig noe han får i trålen med jevne mellomrom. Kan være villsvinfisk, da de nok mister rødfargen sin etter en kjølhaling i en full trål, men tror jeg ville satt en femmer på perlemor.

Sant, er nokk mye kule saker mange av oss gjerne skulle hatt på artslisten han drar opp innimellom, men tror også at Perlemor er det mest sannsynlige utifra beskrivelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært artig med et bilde, men jeg lurer jo på hvordan han vet at den svømmer oppreist i vannet? Perlemorsfisk er nok mest sansynlig. Lysprikkfisk og laskesild f.eks. har som regel mistet skjellene og er svarte når de kommer opp med trålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.