Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke høykvalitetsvekter finnes på markedet?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Som trådtittel sier, hvilke høykvalitetsvekter finnes på markedet?

Kjøpte meg ei Samson electro vekt nettopp, den går til 25 kilo og har 20grams inndeling.

Vekta er nokså dyr, ligger vel på rundt 1000 lappen, men oser av kvalitet.

Har bare veid en fisk på den til nå, men det skal være ei skikkelig kvalitetsvekt har jeg blitt fortalt.

Savner ei vekt med litt finere inndeling, men av samme kvalitet. Gjerne ei som viser ned i hele gram, men uten å bli "pinglete".

Noen som vet om slikt finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vekt1.no/Sjekk ut lommevekt og kranvekt. der er det vekter som er aktuelle for oss. De koster litt :)


Eller denne: http://www.vekt1.no/laboratorievekt/analysevekt/analysevekt-toppmodell-med-single-cell-teknologi-abt

Den ultimate vekt for en ivrig mikrofisker! opp til 320 gram, med relativt presise 0,1mg inndeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å ha 1g inndeling på ei håndholdt vekt beregnet for 10kg+ gitt. Om du klarer å holde 10kg+ så stødig at du ikke påvirker vekta med en del gram så er du jaggu god :) så nei. Noe sånn vil du nok ikke finne.

En annen ting er vektas feil toleranse. Å forvente mye bedre enn +/-0.1% toleranse er ganske urealistisk på håndholdte vekter. med 25kg vil det si +/-25g. Dermed blir det meningsløst å ha en finere oppdeling enn 20g.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en av vektene mine veid 25g feil hadde den gått rett i bøtta. (Og det har mange gjort også - 11stk for å være nøyaktig)

Electro Samson 10kg med 10g inndelingen er vekta jeg bruker 90% av tiden og den er spot on hver gang. Sjekker den 1 gang i mnd mot godkjente og ikke godkjente vekter, i verste fall viser den for lite om den er utsatt for mye vær (kulde, fuktighet, varme+sol), men da bruker jeg en annen vekt jeg har i backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rage. Hvordan kan du si at din 10kg vekt med 10g inndeling har bedre feil toleranse da? +/-0.1% på 10kg er tross alt +/-10g. Det er inndelingen på vekta det. En 20kg vekt har i aller fleste tilfeller inndeling på 20g. Med +/-0.1% toleranse så er toleransen her inntil +/-20g. ser du mønsteret? Vekter med inndeling på 1g eller mindre har lav kapasitet og 0.1% utgjør gjerne mindre enn 1g.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Kern 5 g inndeling opp til 5kg, lawson 5g inndeling opp til 5kg. Frem til nå så viser de likt. Selv om lawsonvekta oftere har ligget i fuktige miljøer og kern alltid i vanntett boks. Det er min tredje lawson 5g, grunnet fuktskader.

El- Samson 20g opp til 25kg brukes javnt og trutt hele året. Knall vekter! Den jeg bruker nå er min el-samson nr. 3, da de ikke liker overdreven fuktighet og må byttes ut med jevne mellomrom. Men de viser som regel riktig, hvis de blir behandlet godt. Jeg synes 5 grams inndeling fungerer utmerket og på større fisk eller når jeg glemmer de små vektene, bruker jeg El-Samson med god samvittighet. Sjekker man vektene jevnlig, så vet man at det er i orden også. Det er faktisk ganske gøy og sjekke vekter opp mot hverandre. Sjelden jeg finner vekter som viser mere feil en forventningen.

Ønsker man helt vanntett kan man jo bestille seg en Reuben Heaton 25g inndeling. Finnes mye bra å få tak i!


Har en Kern vekt 50g inndeling, som ser helt lik ut som Bonso sin. Kun litt farge forskjell. Skulle tro de var fra samme fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.