Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor i Sande/Holmestrand/Re?


Recommended Posts

De fleste havabborene vi har fått har vi fått ytterst i Sandebukta hvor det var en stamme. Vi fiska fra land. Det finnes nok en slenger der fortsatt. Det er mange teorier om hvorfor denne flotte og sterke fisken ble borte, men det hjelper lite å diskutere. I stedet bør vi gjøre noe for å få den tilbake og der kan alle gjøre noe. NJFF arrangerer i år sin andre Oslofjordkonferanse og dit kommer både Runar Kabbe og tidligere leder for havabborprosjektet Thrond Haugen. Noe er på gang og jo flere som engasjerer seg jo bedre. Når samfunnet (du og jeg) eier både ressursene og grunnen bør vi kunne få til noe annet enn bare å se på at et lite mindretall får i pose og sekk.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg dorga endel i områdene fra løvøya og innover til snekkestad, og rundt kommersøya og innover ytre drammensfjorden i fjor, uten å se noe til dem.

Havabboren er en varmekjær art, med utbredelse endel lenger sør. De siste årene har vi hatt en serie med beinkalde vintre og svært lave sjøtemperaturer, på det verste var fjorden islagt til sør for bastøya.

Det er vel ikke usannsynlig at denne fiske har trukket sørover igjen, til varmere vann. Men i fjor var det en mild vinter, og det ser ut til at det blir likedan i år. Sommertemparaturen var også høy i sjøen i fjor sommer, så den kan nok dukke opp igjen, men slike vandringer skjer nok ikke over natta. Jeg håper den begynner å vise seg til sommeren, jeg skal i allefall ta noen dorgeturer etter den sammen med sjøørreten

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på sunnmøre blir det fisket Havabbor. Virker som det kommer bare meir for kvart år. Ikkje noe rart når temperaturen i sjøen er som den er.

Målte temperatur på sjøørretfiske den 1/1-015 og den bikka over 7 grader. Unormalt høy til å vere her oppe...i fjor var det målt over 9 grader i februar og det var så og si midtfjords. Om ikkje eg tar feil så er det rundt 7-8 år siden jeg registrert Havabbor som blei fisket med stang her oppe. Det ryktes om at det var ein fiskebåt av eit eller annet slag kastet på ein stim med fisk, som viste seg å vere feil kast men inneholdet i stimen var masse Havabbor. Dette sku skjedd på Stadlandet/Ervika. Vil tro Havabboren vil trekke seg bara lenger og lenger nordover ettersom temperaturen vil stige i sjøen. Hadde vert morro om det er noen som kan registrere det samme og hvor langt nord Havabbor er fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, å takk for svar!

jeg har vært aktiv fisker i Holmestrand i en del år. Snakket også med min far som også er en aktiv fisker. Han har aldri hørt om noen som har fått Havabbor i Holmestrand. Det er nok ikke mange som bevisst har fisket etter den heller.

De fleste havabborene vi har fått har vi fått ytterst i Sandebukta hvor det var en stamme. Vi fiska fra land. Det finnes nok en slenger der fortsatt. Det er mange teorier om hvorfor denne flotte og sterke fisken ble borte, men det hjelper lite å diskutere. I stedet bør vi gjøre noe for å få den tilbake og der kan alle gjøre noe. NJFF arrangerer i år sin andre Oslofjordkonferanse og dit kommer både Runar Kabbe og tidligere leder for havabborprosjektet Thrond Haugen. Noe er på gang og jo flere som engasjerer seg jo bedre. Når samfunnet (du og jeg) eier både ressursene og grunnen bør vi kunne få til noe annet enn bare å se på at et lite mindretall får i pose og sekk.

Friluftsfjorden!

Vet du når denne konferansen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk noen Ha på sommern i 2006 og 2008. det var i det området som sarepta nevnte lenger opp i tråden. tok mine på overflatedorging med wobblere. var vel rapala husky jerk og bomber det gikk mest i om jeg husker riktig. de siste åra har jeg ikke sett snurten av dem, men innsatsen har ikke vært enorm heller.

men har planer om å ta noen tidlige morraturer til sommern(det sier jeg hvert år forsåvidt...) da blir det nok mest spinnfiske. har ikke fått på annet enn dorging og det hadde ikke vært dumt å oppleve det harde hugget fra sjøborren rett i neven:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.