Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk Rogaland 2015


JBR
 Share

Recommended Posts

Store deler av byfjorden er død ja og de torskene jeg har fått er nok bare slengere. Har enda ikke funnet noen skikkelige stimer.

Du kan finne torsken i store deler av byfjorden, helt fra tungenes og midtgrunnen inn til byen. I år har jeg blant annet fått er par utenfor mekjarvik og utenfor vardenes (200 meter innenfor fyret). Men som nevnt har det kun vært noen slengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svømte i Byfjorden i dag, kikket etter torsk, men fant ingen. Dette var min sjette tur i år, og jeg har fått like mye fisk hver gang. Jeg er ikke den eneste uten fangst. Noen få har fått et par fisker og enkelte har vært så heldige å få opptil 6-7 stk. En må bare innse at årets fiske etter ferdatorsk i Byfjorden ligger an til å bli elendig.

Jeg har grublet på hvorfor ferdatorsken uteblir. Når en sitter og vipper stanga opp og ned, får en tid til å tenke, særlig når en slipper å bli forstyrret av fisk som biter på. Andre har også fått tid til å tenke, og flere teorier har blitt lanserte:

  • Blir torsken skremt av sprengningene i forbindelse med byggingen av Ryfast?
  • Har utfyllingen i Bangervågen negativ effekt? Forårsaker utfyllingen sedimenter i Byfjorden som gjør fjorden uegnet som gyteplass?
  • Er sjøtemperaturen for høy?
  • Er det så mye sild i havet vest for Karmøy at ferdatorsken stopper der for å beite?
  • Er dette bare naturlige variasjoner fra år til år? Er ferdatorsken spesielt sen i år med å krysse Boknafjorden eller vil vi ikke få større mengder fisk i Byfjorden i år?

Jeg håper at andre brukere av forumet, med mer erfaring enn meg, kan fortelle om variasjoner i fisket tidligere år. Jeg er bare (and-) ungen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye erfaring skal jeg ikke skryte på meg, men noen tanker og meninger har jeg.

Når det gjelder sjøtemperaturen, tror jeg det er sannsynlig at denne var for høy i februar og at det har vært en medvirkende årsak. Nå skal imidlertid tempen være lav nok (i følge ekkolodd og yr.no)

Når det gjelder silda i havet vest for karmøy, er det mye mulig at store mengder av torsken stopper der. Med utgangspunkt i de to siste sesongene burde det imidlertid kommet inn torsk til byfjorden før silda var på plass.

Når det gjelder utfylling og ryfast håper jeg inderlig at det ikke vil påvirke ferdatorsken, men jeg har ikke peiling. Dersom dette var eneste årsak til manglende torsk burde det vel likevel ha vært bedre fiske ved fjøløy?

Jeg pratet for øvrig med en yrkesfisker som får litt torsk av rette sort inne på fiskeplassene ved hundvåg/vardenes, men han klaget på at kobben spiste mye av det som gikk i garnet. Nå skal jeg ikke skylde manglende fangst på kobben, men det hjelper ikke at den spiser av de små mengdene med torsk som har trukket inn i byfjorden.

Hva tenker folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var ute og dykket på Hundvåg, var det fremdeles 7 grader i vannet fra noen få meter og nedover så dypt jeg kom. Har dykket i 35 år og kan aldri huske at sjøtemperaturen har vært så høy på denne årstiden før. Det er litt kaldere i overflaten nå, men ikke nede der torsken står.

Tror ikke sprengningen har noe å si, det har jo som nevnt ikke vært noe fisk ved Fjøløy heller. Når det gjelder kobben, så er det svært få av disse i fjorden. Vil tro at de heller tar sei, som det er mye mer av enn torsk når de jakter vill fisk.Dessuten tror jeg at x antall sjarker som kontinuerlig fisker med kilometervis med garn på et lite område, utgjør en mye større trussel mot torsken enn et par kobber.

Hadde egentlig dårlig torskefiske i fjor også, men jeg vet ikke helt grunnen. Var ute i hele går uten napp (fra Fjøløy og innover) og jeg måtte til slutt dra opp et par lyr for å få middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var ute og dykket på Hundvåg, var det fremdeles 7 grader i vannet fra noen få meter og nedover så dypt jeg kom. Har dykket i 35 år og kan aldri huske at sjøtemperaturen har vært så høy på denne årstiden før. Det er litt kaldere i overflaten nå, men ikke nede der torsken står.

Tror ikke sprengningen har noe å si, det har jo som nevnt ikke vært noe fisk ved Fjøløy heller. Når det gjelder kobben, så er det svært få av disse i fjorden. Vil tro at de heller tar sei, som det er mye mer av enn torsk når de jakter vill fisk.Dessuten tror jeg at x antall sjarker som kontinuerlig fisker med kilometervis med garn på et lite område, utgjør en mye større trussel mot torsken enn et par kobber.

Hadde egentlig dårlig torskefiske i fjor også, men jeg vet ikke helt grunnen. Var ute i hele går uten napp (fra Fjøløy og innover) og jeg måtte til slutt dra opp et par lyr for å få middag.

Spesielt enig med X antall sjarker og kilometer med garn. Og det samme jeg observerer her i Bergensområdet. Maaange kilometer med garn enkelte steder. Finnes det begrensinger eller kvoter? Enkelte steder jeg har følelse at det er umulig for fisken å sige gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe bett ute ved skudenes i dag. Fikk noen timer på formiddagen , før sjøsjuka tok meg. Men da var det helt dødt. Så ut som det var like dødt i de andre båtene rundt oss.

Jeg var han grønne fyren som lå i baugen på en av pilot house-båtene.

Er det verdt å ta en ny tur i morgen, eller vil dere annbefale en tur på dypet etter brosma /langa i stedet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei er det også i Byfjorden..

https://youtu.be/biULatuNtOY

Hvis du fisker i seie stimer.. så får du... ja du gjettet det... sei...

Fisk utenfor seie stimen..

Var selv ute med skudesnes i dag (lørdag) var ganske dødt.

Fikk en torsk på ca 2.5kg.. 2 lyr på ca 2-3kg. ellers helt dødt.

Til Parson og resten som vurderer å droppe fiske i morgen..

Du vet aldri hvordan morgen dagen blir.

Den kan bli meget meget bra.. eller den kan bli meget meget dårlig..

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende dårlig utenfor skudenes ja. Jeg var ute i 12 timer og fikk kun 4 stk av rett sort. Trøsten var at jeg var heldig med den ene som veide 21,6 kilo. Begynner å bli litt redd for at sesongen allerede er over, men det blir nok tur igjen om 5-6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA! Endelig fikk jeg ferdatorsk i Byfjorden. Fiskejournalen min har hittil vært kjedelig lesning; Ikke napp i forgår, ikke napp i går, ikke napp i dag, ikke napp i morgen heller. Men nå kan jeg endelig notere 8 ferdatorsk i Byfjorden.

Allerede kl 06.30 var jeg ute på fjorden og begynte da å lete omkring Hundvåg, men fant ikke annet enn små stimer med sei. Flere båter kom til i løpet av formiddagen, men ingen ble særlig lenge, så de fant nok ikke mer enn det jeg gjorde. Byfjorden ble trålet på kryss og tvers. Der jeg fikk ekko som kanskje kunne tyde på en liten torsk, ble snøret sluppet til bunnen, men uten at jeg fikk napp. Utpå ettermiddagen ble det slutt på tolmodigheten min også, så jeg halte opp og satte kursen hjemover. Jeg tenkte at dette var siste tur etter ferdatorsken i Byfjorden for i år.

Ekkoloddet hadde jeg latt stå på, og plutselig var hele skjermbildet fullt av ekko fra fisk. Jeg hadde zoomet inn slik at jeg så 10 meter opp fra bunnen. Nå var det bare en smal hvit stripe langs bunnen og en stripe ved toppen av bildet, i mellom var det kompakt med røde og blå ekko. Jeg trodde først at det var noe galt med ekkoloddet, men da snøret gikk ut, ble det fisk med en gang. Fem stykker kom raskt opp, men så måtte jeg lete litt i området for å få de tre siste.

Det ble altså en trivelig ettermiddag for meg. Litt artig var det også å se på alle langveisfarende fiskere som vendte hjem, mens jeg halte opp fisk i Byfjorden. Sannsynligvis vendte de fleste tomhendte hjem. Rapportene fra Skudesnes i dag sier at et par man fikk hver sin fisk, mens de fleste ikke fikk napp. Jeg har skåret hakk i båtripa slik at jeg finner tilbake til fiskeplassen min. Trolig blir det flere turer før sesongen er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla! Flott at det er mulig å få den i byfjorden.

Jeg brukte mesteparten av dagen utenfor skudenes. Det ble 4 stk så jeg er sånn noenlunde fornøyd, men det var langt i fra noe drømmefiske. Lette ved sedegrunnen og alstein på vei hjem, uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig bra utenfor skudenes heller. Enormt mange garnlenker har nok fisket opp mesteparten av torsken, men jeg håper fremdeles på nye innsig av fisk.

Forsøkte grunnene lengst sørvest fra geitungen i går, men der var det svært lite å se og ingenting å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 4 stykk i Byfjorden i morges. Mye fisk å se på loddet i en drøy time, men dårlig bett og relativt små fisk.

Nå er sesongen over for min del og resultatet er 10 torsk mellom 2 og 4,5 kilo, så jeg lurer jo på hvor de store er?

Ellers så har jeg fått 9 hannfisk og kun en hunnfisk. Er ikke det litt rart? Vanligvis pleier en jo få sånn ca. halvparten av hver.

Noen som har en god forklaring på at jeg omtrent bare har fått hannfisk?

Er jo utrolig glad i kokt rogn, så det burde heller vært motsatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 4 stykk i Byfjorden i morges. Mye fisk å se på loddet i en drøy time, men dårlig bett og relativt små fisk.

Nå er sesongen over for min del og resultatet er 10 torsk mellom 2 og 4,5 kilo, så jeg lurer jo på hvor de store er?

Ellers så har jeg fått 9 hannfisk og kun en hunnfisk. Er ikke det litt rart? Vanligvis pleier en jo få sånn ca. halvparten av hver.

Noen som har en god forklaring på at jeg omtrent bare har fått hannfisk?

Er jo utrolig glad i kokt rogn, så det burde heller vært motsatt :-)

Jeg har fått like mye, eller, rettere, like lite torsk i Byfjorden. Alle mine har også vært under 5 kg. Av de 10 fiskene jeg hittil har fått, var det 2 med rogn.

Men jeg har også fisket ved Karmøy, og der har kjønnsfordelingen vært omtrent motsatt. Jeg har fått 6 torsker der oppe, og 4 hadde rogn. Nå er antallet så lite at det går ikke an å regne statistikk, men det gir grunn til undring. Det virker ulogisk at hunnene skal samles en plass og hannene en annen plass. Vi får håpe at hunnene kommer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått klart mest hunnfisk ved skudenes og kan tenke meg at fordelingen er 75-25%. Har ikke ført noen statistikk, men jeg mener at tendensen var den samme i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.