Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

For litt under et år siden "arvet" jeg et kamera som min søster kjøpte for sikkert 10 år siden. Pentax Optio heter kameraet som har ligget bortgjemt i en skuff i ganske mange år etter at nyere og bedre kamera kom på banen. Det som er litt spesielt med det er at det er vanntett, noe som gjør at det ble interressant for min del i forbindelse med fisking.

Verdens beste kamera er det nok ikke, men med tanke på at det er ca. 10 år gammelt og at jeg fikk det bortimot gratis skal jeg ikke klage - Jeg er faktisk veldig fornøyd med det! Det bærer selvfølgelig litt preg av å være gammelt, men nærbilde-funksjonen har jeg hatt en del glede av.

Det sikkert mange har oppdaget er at fisk som regel er enda flottere under vann, noe jeg har prøvd å fange med kameraet. Det har etter hvert blitt litt bilder av forskjellige arter, der noen er lettere enn andre å ha med å gjøre. Småfisk i en liten plastboks kan være overraskende irriterende når de ikke vil sitte i ro og smile for kameraet... :rolleyes: Det må også sies at alle bildene er tatt etter at fisken er fisket og ingen av bildene er fra fiskens naturlige miljø, noe som kanskje gjør bildene litt mindre spennende.

Tangkutlingen er et godt eksempel på en flott fisk man sjelden bryr seg om, men som kan ha riktig flotte farger - Nesten som en norsk versjon av neontetra.

16093992749_391b275716_c.jpg

Selv om det ikke alltid er tilfelle... Dette er et veldig lite eksemplar av arten, faktisk den minste jeg har tatt på krok. Kanskje den ikke er fullt utviklet på kamuflasjefronten?

16280119915_171360c2de_c.jpg

En annen liten krabat er bergkutlingen. Den har ikke så friske farger som tangkutling, men den er likevel flott med den kamuflasjen den har. De sterkt mørke fargene på fremste ryggfinne og den spraglete kroppen gjør denne forskjellig fra leirkutlingen.

16278330211_fe0e4ce268_c.jpg

Bergkutling

Under er et bilde av en leirkutling. Dessverre ser man ikke fremste ryggfinne på fisken, men man ser fortsatt at det er forskjell på fiskene.

16093992789_126db98aca_c.jpg

Leirkutling

Nå skal jeg ikke gjøre dette til noen kutling-guide, men jeg synes i alle fall at det ofte er lettere å identifisere artene på undervannsbilder.

Jeg har jo fått tatt en del bilder nå, men de gjør ikke noe særlig nytte av seg på min PC. Derfor tenkte jeg å dele noen her inne, bare for å vise hvor flott fiskene kan være om du ser de i (nesten) riktig miljø :)

16094255347_391b275716_c.jpg

Rødflekket kutling. (Min tidligere norgesrekord som ble slått kun 6 dager senere). Rimelig blasse og kjedelige farger på denne.

16092749930_83e28fa625_c.jpg

Rødflekket kutling - Ryggfinne

15660251973_d07bb4d8f8_c.jpg

Tangkvabbe

16279285102_a3ceae9aeb_c.jpg

Hårvar

16092582088_461bc8d0d5_c.jpg

Hornkvabbe

16092582128_3b0febe18e_c.jpg

Hornkvabbe

16092750110_c09b217ea3_c.jpg

Dvergulke

16092554778_39bb58cc14_c.jpg

Tangsnelle

14912511239_0221b08118_c.jpg

Femtrådet Tangbrosme

16095440677_d1055cb7c0_c.jpg

Nordlig Tangbrosme (Fisken er tatt av Mathias (Relaks))

15661439013_32fb4acbd4_c.jpg

Tangsprell

Jeg kommer til å legge til flere når jeg har rotet mer i bilde-mapper og får tatt flere bilder :) Det er fortsatt en haug med arter jeg har lyst å ta bilder av...

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Må selv investere i et vanntett kamera, mye morsommere å lage rapport med gode bilder!

Takk for det :)

Noe av det verste er å komme hjem og se at du ikke har tatt gode nok bilder av det du ville, selv om det gjelder for det meste poserings-bilder og bilder for dukoumentasjon av størrelsen på fisken. Det blir også litt "perfeksjonisme" når man tar bilder under vann - Jeg blir i alle fall skikkelig irritert når jeg ikke klarer å få et bilde jeg liker.

Og forresten: Husk rent vann når du tar bilder under vann! Når man har 7 fisk gående i samme "akvarie" blir sikten fort ganske dårlig. Så skift vann før du tar bilder :)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dette! :) Disse bildene - i hvert fall noen av dem - kunne jo vært brukt som illustrasjonsfotos (artsidentifikasjon) i en faktabok om fisk. I slike bøker er det jo ofte en fordel at bildene er tatt med en ensfarget bakgrunn, slik at artskjennetegnene kommer best mulig frem. Godt eksempel på at det ikke nødvendigvis er utstyret, men fotografen, som i størst grad bestemmer hvor bra resultatet blir.

Hornkvabbe er en überkul fisk. Ikke alle som kan "skryte" av å svømme rundt med et "juletre" på hodet. Regner med at at dette er et sanseorgan ala skjeggtråder hos andre arter, og at det er en fordel at organet er greinet da det gir større overflate, og ergo større følsomhet. Noen biologer her som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Utrolig kule bilder! Vet du hva et slikt kamera koster?

Takk for det! Prisen har jeg ikke snøring på... Det jeg bruker heter Pentax Optio WPi og hvis ikke det allerede er det så nærmer det seg i alle fall 10 år. Det krever litt prøving og feiling før jeg får et bilde jeg er fornøyd med, så det er ikke bare å stikke det ned i vannet og knipse løs. Det ligger dessverre noen minutter med irritasjon bak hvert bilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Sliter ofte med kondens på "akvariumet" når jeg tar bilder, så kvaliteten blir veldig varierende.

Ellers har jeg vanntett mobil, men tar ikke risken i saltvann...

Takk for det Kim :) Jeg fant ut at "vanntett" ikke alltid betyr vanntett. Jeg ødela en mobil på et undervannsbilde (Skulle være vanntett ned til 3m mener jeg), men fikk ny etter å ha snakket med butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Enda en liten oppdatering med et par flere tangbrosmer etter jeg fikk mine første nordlige tangbrosmer i går. Jeg fikk også to femtrådete tangbrosmer, og man kan se forskjellen på disse fiskene godt under vann!

16719898637_ac164b3636_c.jpg

Femtrådet tangbrosme - Ciliata mustela

16719907367_e4dd3e90c3_c.jpg

Nordlig Tangbrosme - Ciliata septentrionalis

16927228985_68ed6e10f8_c.jpg

Nordlig Tangbrosme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ser dessverre ut som at det gode gamle kameraet har tatt kvelden... Jeg har skaffet meg en erstatter, et nyere og bedre kamera, men som dessverre ikke tåler vann på samme måten som det forrige, så det blir nok lite undervannsbilder på meg fremover :( Bildet under er tatt med det nye kameraet, men det blir ikke helt det samme fra utsiden, uansett hvor flott fisken er...

17093670662_338c94e6e6_z.jpg

Hornkvabbe 30,16 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.