Gå til innhold
Fiskersiden

microkroker


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Rimelig fersk i dette game, men har fått vippet opp noen stiklinger og kutlinger i vinter. Brukt noen fluekroker i størrelse 20 ca og det har funket til nå. Kjøpte noen 24 og 26 kroker på ebay, men disse var spadehead kroker og i denne størrelsen er det helt umulig for meg og få knytt disse på noen form for sene!

Spørsmålet lyder da som følge: hvor små kroker får en kjøpt med krokøye og hvor får en kjøpt disse? Legg gjerne ved en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker litt høyt nå og når det gjelder spadehead kroker ( På G. Canaria fisket vi kun med slike når jeg var yngre, og syns ikke det var noe sak å knyte, dog var det større dimensjoner ) Vi snakker selvfølgelig nå om betydelige mindre kroker og betydelig tynnere mono ...Hva med å varme opp selve spade ( klemt flate) og forme til for å få til 1 øye man lett kan knyte til ? Hva med å bruke tynn mono festet som 1 løkke med lim ( epoksy) som man deretter knyter til ?

Som sagt : Jeg tenker bare høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker litt høyt nå og når det gjelder spadehead kroker ( På G. Canaria fisket vi kun med slike når jeg var yngre, og syns ikke det var noe sak å knyte, dog var det større dimensjoner ) Vi snakker selvfølgelig nå om betydelige mindre kroker og betydelig tynnere mono ...Hva med å varme opp selve spade ( klemt flate) og forme til for å få til 1 øye man lett kan knyte til ? Hva med å bruke tynn mono festet som 1 løkke med lim ( epoksy) som man deretter knyter til ?

Som sagt : Jeg tenker bare høyt...

Det høres ut som unødvendig mye arbeid.

En "kjerringkute" rundt krokstammen, strammet opp mot spade-enden og forseglet med en liten dråpe flytende superlim (Loctite f.eks) funker supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje smelte "spaden" inn i enden på monoen også? Har ein pakke med spade end i str. 24, men har aldri brytt meg med å prøve. "Snelled" Tanago er vel det beste til det aller meste av smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje smelte "spaden" inn i enden på monoen også? Har ein pakke med spade end i str. 24, men har aldri brytt meg med å prøve. "Snelled" Tanago er vel det beste til det aller meste av smått.

Det gir vel ikke så godt hold? Jeg ville ikke stolt på det, eller giddet å gjøre det når man like gjerne kan bruke superlim.

Gir ikke dette en veldig stygg vinkel på kroken? Mulig jeg missforsto fremgangsmåten..

Du forstår nok hva jeg mener, men hvis du legger en liten dråpe på knuten og så holder i monoen og kroken i hver sin ende og "strekker" det hele litt ut får du en fin overgang. I alle fall om du blåser litt på limet slik at det tørker fortere og holder det i den vinkelen du ønsker :)

Her er en Mustad Canal Fine Special i str. 26 limt med superlim. Monoen er 0,10.

16115860337_f2cd9e79e8_c.jpg

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg disse krokene fra ebay.

Funket fint de, og det er øye i dem også. + meget billig for 500 kroker :)

http://www.ebay.com.au/itm/Practical-500pcs-10-Sizes-3-12-Golden-Fishing-Hooks-Comes-with-Carry-Box-JCAU-/191461200961?pt=AU_Accessories_Tackle&hash=item2c93fa1441

Er nok litt større enn de super micro krokene der oppe, men funker nok til mye forskjellig disse også :)

Steinar

Endret av steisand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir vel ikke så godt hold? Jeg ville ikke stolt på det, eller giddet å gjøre det når man like gjerne kan bruke superlim.

Du forstår nok hva jeg mener, men hvis du legger en liten dråpe på knuten og så holder i monoen og kroken i hver sin ende og "strekker" det hele litt ut får du en fin overgang. I alle fall om du blåser litt på limet slik at det tørker fortere og holder det i den vinkelen du ønsker :)

Her er en Mustad Canal Fine Special i str. 26 limt med superlim. Monoen er 0,10.

16115860337_f2cd9e79e8_c.jpg

Denne løsningen ser jo veldig fin ut. kurrant med metoder som er enklere enn å knyte knøttekroker iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.