Gå til innhold
Fiskersiden

Kortreist fiskeutstyr.


Recommended Posts

Man kan klage på så mangt innen for sportfiske og noe er jo det med tilgjengelighet av utstyr vi trenger. Går man i norske sport fiskebutikker så er det ikke noe problem å finne det man ønsker innen for fluefiske og kystfiske det er det et sortiment som dekker ja jeg vil påstå 100% av behovet. Når vi så ser litt på oss i predatorbåsen så har det vært så som så og vegen til utenlandske nettbutikker har vært veldig kort for oss.
I utgangspunktet blir det en tredeling av skyld i mine øyne. grossisten for å ikke tilby, butikkene for å ikke tørre å ta inn og vi som bruker utenlandske nettbutikker.

image5.jpg

les mer her.

http://pikewallis.hooked.no/2015/01/kortreist-fiskeutstyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger Erik , dog med 1 moralsk pekefinger rettet mot mange sportsfiskere , butikker og grossister ( finnes det ennå grossister ??) . Kortreist fiskeutstyr til bruk i enden av snøret ?? Bruk fisk som agn , det er kortreist !! dog ved hjelp av redskap som får selve agnet til å virke attraktiv nok til predatorene...

Dere har selv utviklet noen shads til predatorfiske. Hvor er disse produsert ?? Neppe i Norge , og da er det ikke kortsreist heller ( derfor er det litt bismak av dobbel moral i tråden) . Ønsker dere allikevel lykke til med salget.

Man må heller ikke glemme at vi som nasjon ikke har noen særlig flere innbyggere som driver med sporstfiske en feks. Barcelona...

Ellers ser jeg mye ftalater og gift hengende på veggen i bildet du viser frem... Neppe godt for våre innsjøer, eller havet når disse hives over bord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du skille mellom kort reist og kortreist, det trodde jeg du klarte. Jeg tenker mer kortreist ut av butikk. Så det ble skrevet med " "

Alle forstår at 99% av utstyret lages utenlands så kortreist er ikke laget på Toten i denne mening.
Jeg mener vi bør bruke penga i Norge rett og slett gift, ikke gift :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du skille mellom kort reist og kortreist, det trodde jeg du klarte.

Hva er forskjellen? :P

Er forøvrig enig med det du skriver i innlegget, og glad for at det faktisk finnes 2-3 butikker som velger å gå litt utenom standard "norsk" sortiment myntet på de som fisker ørret med sluk, spinner eller flue.

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikewallis: Hurra for dere som har fått i gang en forretning i Norge.

Jeg ser mange fordeler med å ikke alltid måtte vente på ei pakke fra andre siden av kloden.

Ps...drit i negativ feedback :)

Gratulerer med bedriften deres som dere sikkert har jobba mye med for å få i gang heter det!

Folk har av en eller annen merkelig grunn lett for å påpeke alt mulig negativt, men de har vanskelig for å gi bort ros skryt.

Det syns jeg er en uting.

Good job by you sier nå jeg :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All myk plastikk er blitt tilsatt mykgjørende stoffer. Disse stoffene vandrer lett og gjerne rett inn i kroppen din, hvis du for eksempel tar på dem. Dette er i ferd med å bli/ er et stort miljøproblem, men jeg vet vel ikke om det er riktig at Walmann skal være den som burde få skylda for denne utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Lopez kan du utdype litt ang den veggen med gift ? Hvilken type gifter er det ? I hvilke kunstig agn finner man det ? og i hvor stor grad utgjør det en fare for våre innsjøer ? Dette var nytt for meg.

Erik : Jeg ser på deg som 1 ildsjel ( det skal ingen ta fra meg eller fra alle 2. som ser deg som 1 ild skjell) Du har har bidratt sterk for å skape skape interesse for fisking etter rovfisk med gummi , og det er bra i disse tider der de fleste i nye generasjoner er flinke til å fiske med joysticker i hånd og ikke ut i feltet. Erik : Jeg tar av meg hatten for at du bidrar til rekruttering!!!

Mitt svar var ikke ment som negativ kritikk. No, no , no amigo ;) Mitt svar var ment som påpekning . Flott at du besvarer med ønsker om å vite noe du ikke har vært klar over :)

Erik : Om 1 % av myknere og ftalater som blir brukt i de fleste "shads" ( om ikke alle ) hadde havnen i noe som har med leketøy eller barneklær å gjøre , hadde alt blitt forbudt å selge. Ikke noe å kødde med... og er kommet i samme lista som kvikksølv !!

Vinylbelegg eller produkter som har med tidligere vinyl å gjøre feks , er påkrevd å levere som farlig avfall og grunnet det som kan leses under. Hold dere unna vinyl produkter med mindre at disse er sertifiserte ftalatfri ( noe de færreste produsenter er seriøse nok til å følge) Vinyl produkter " Made in China" ?? Hold dere unna!!! I USA feks har det foregått lenge en debatt om saken angående jigs og bruk av Plastisol ( det vanligste å bruke til fremstilling av shads). Dollaren har hittil vunnet saken og begrunnet arbeidsplasser og selvfølgelig " dollars " I Japan er det allerede blitt forbudt....

Kan leses litt om det her og til opplysning :

En ting til : Ikke la barna leke med slike saker , og om man ønsker å få friske etterkommere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare før å ha oppklart et par ting :-) shaddene er en personlig insiativ rett og slett for de jeg synes det hadde vært spennende å få til noe i sammen med Jeff. At det plutselig var både svenske og norske butikker som ville ha de var bare gøy og da ble også navnet PWshadden.

Lopez

Når det gjelder mitt ønske om kortreist fiskeutstyr så gir jo hele innlegget deg et ønske om å reise en moralsk pekefinger og bruker f.eks shaddene som et eksempel. Jeg skriver jo "kortreist"

Mitt ønske er at vi bruke pengene på å kjøpe fiskeutstyr i Norge og ikke legge pengene igjen i andre land. Mitt ønske er at jeg kan gå inn i en flott sportfiskerbutikk med et godt sortiment her i landet også. Alle vet jo at det lages minimalt med utstyr i Norge og nå er vel Musta ute også, rett og slett pga av kostnadsnivået i Norge det blir for dyrt. Hvorfor blir det for dyrt ? finnes mange grunner. HMS,l ønnsnivå osv osv. I Norge skal vi tjene mest mulig, jobbe minst mulig og helts betale nesten ingen ting for alt. Det går ikke det. Du nevner at man ikke skal glemme at vi er få mennekser ref like mange som i Barcelona (vet ikke helt hvor du vil med den settningen), for meg sier det at det er enda viktigerer at vi sportfiskerer faktisk legger igjen pengene i Norge for å opprettholde butikkene jeg mener vi trenger. Så handle her til lands så lenge de har det du etterspør. Har de ikke det så er det jo såklart legetimt å handle i andre land.

ellers takk for god feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange grunner til at ingenting lønner seg å produsere i Norge. Det er en grunn alene. Oljebransjen med Statoil i spissen har presset opp lønnsnivået noe helt hinsides de to siste tiårene der begynnerlønn for folk som ikke har spesialkompetanse har ligget over 800000 i året. Man kan jo håpe at oljeprisen går enda litt ned slik at vi kan få en sunnere økonomi.

Heldigvis er ikke alt dyrere i Norge. Skittfiske har ofte tilbud som er gode nok til at man legge greiene ut på Ebay og tjene en god slant. Har en pakke på tur nå som er under halve prisen av hva jeg måtte ha gitt på Ebay.

Lykke til med de nye shaddene. Selv om de nok inneholder det samme som andre shadder så er det allikevel bedre å handle dem hjemme i stedet for utenlandske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare før å ha oppklart et par ting :-) shaddene er en personlig insiativ rett og slett for de jeg synes det hadde vært spennende å få til noe i sammen med Jeff. At det plutselig var både svenske og norske butikker som ville ha de var bare gøy og da ble også navnet PWshadden.

Lopez

Når det gjelder mitt ønske om kortreist fiskeutstyr så gir jo hele innlegget deg et ønske om å reise en moralsk pekefinger og bruker f.eks shaddene som et eksempel. Jeg skriver jo "kortreist"

Mitt ønske er at vi bruke pengene på å kjøpe fiskeutstyr i Norge og ikke legge pengene igjen i andre land. Mitt ønske er at jeg kan gå inn i en flott sportfiskerbutikk med et godt sortiment her i landet også. Alle vet jo at det lages minimalt med utstyr i Norge og nå er vel Musta ute også, rett og slett pga av kostnadsnivået i Norge det blir for dyrt. Hvorfor blir det for dyrt ? finnes mange grunner. HMS,l ønnsnivå osv osv. I Norge skal vi tjene mest mulig, jobbe minst mulig og helts betale nesten ingen ting for alt. Det går ikke det. Du nevner at man ikke skal glemme at vi er få mennekser ref like mange som i Barcelona (vet ikke helt hvor du vil med den settningen), for meg sier det at det er enda viktigerer at vi sportfiskerer faktisk legger igjen pengene i Norge for å opprettholde butikkene jeg mener vi trenger. Så handle her til lands så lenge de har det du etterspør. Har de ikke det så er det jo såklart legetimt å handle i andre land.

ellers takk for god feedback.

Ja, de fleste har flyttet til lavkostland , og hvorfor ? Fordi vi forbrukeren selv krever billigere og billigere varer , samt at store bedrifteiere har store ønsker å å tjene mer. Det med lønna eller høy kost med å ha ansatte i Norge er ikke så gærn , da vi her oppi fjellet er veldig produktive. Husker godt min tid på Sølvkroken og det ble bevist gang på gang at Sølvkrokens ansatte var betydelige mer produktive og effektive , og at bedriften satt igjen med mer i pluss på egenprodusert en importert . Ja, ja, det var den gang...Det er ikke ukjent at også Sølvkroken flyttet 1 stykke norsk tradisjon og historie til Kina.

Når det gjelder setningen om Barcelona , var mer ment som at det ikke er så lett å drive - pleie 1 land som vår med så spredt befolkning vs. samme mengde i 1 stor by. Jeg tar meg av hatten for de få butikker som holder ut og ikke minst med variert tilbud og varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp ett program på NRK "Lille Norge og stormaktene" som hadde en liten reportasje fra Mustad fabrikken på Gjøvik som nå har stoppet produksjonen til fordel for Kina. Arbeiderne i Kina var x8 billigere i drift.

http://tv.nrk.no/serie/lille-norge-og-stormaktene/KMTE30004112/sesong-1/episode-1

ca 12:50 ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp ett program på NRK "Lille Norge og stormaktene" som hadde en liten reportasje fra Mustad fabrikken på Gjøvik som nå har stoppet produksjonen til fordel for Kina. Arbeiderne i Kina var x8 billigere i drift.

http://tv.nrk.no/serie/lille-norge-og-stormaktene/KMTE30004112/sesong-1/episode-1

ca 12:50 ut

Takk for lenken , Tønnen!! Interessant tema som jeg skal se og følge. Jeg tror neppe at arbeiderne i Kina er 8 x billigere å drive. Husker godt at der vi her oppe på fjellet brukte 1 ansatt som leverte kvalitet etter respt og krav , tid, brukte de 10 ansatte for å få til det samme ... Det som er billigere å drive er produksjon av varer. Har vært en god del ganger i fabrikker der nede og jeg skal love deg - dere at jeg hadde aldri i livet lat noen jobbe under samme forhold !!! Jeg så hvordan tenåringer ødela kroppen sin fordi arbeidsgiveren ikke gad å investere i avsug , eller hvordan de polerte sluker og pilker i bly , uten avsug , hansker eller en gang 1 stol å sitte på . Hvordan de støpte shads og jiggs og hvor alt dritt fra rensinga fra galvanisering eller industri avfall havnet...rett i elva !!! Derfor er det billigere.

Etter å ha besøkt fabrikkene der nede , og som produserte fiskeredskap , satt jeg igjen med 1 tanke opp i hodet : Skitt !! Sportsfiske er også med på å drepe vår klodden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken , Tønnen!! Interessant tema som jeg skal se og følge. Jeg tror neppe at arbeiderne i Kina er 8 x billigere å drive. Husker godt at der vi her oppe på fjellet brukte 1 ansatt som leverte kvalitet etter respt og krav , tid, brukte de 10 ansatte for å få til det samme ... Det som er billigere å drive er produksjon av varer. Har vært en god del ganger i fabrikker der nede og jeg skal love deg - dere at jeg hadde aldri i livet lat noen jobbe under samme forhold !!! Jeg så hvordan tenåringer ødela kroppen sin fordi arbeidsgiveren ikke gad å investere i avsug , eller hvordan de polerte sluker og pilker i bly , uten avsug , hansker eller en gang 1 stol å sitte på . Hvordan de støpte shads og jiggs og hvor alt dritt fra rensinga fra galvanisering eller industri avfall havnet...rett i elva !!! Derfor er det billigere.

Etter å ha besøkt fabrikkene der nede , og som produserte fiskeredskap , satt jeg igjen med 1 tanke opp i hodet : Skitt !! Sportsfiske er også med på å drepe vår klodden

Så en skikkelig eye opening dokumentar igår riktignok fra Bangladesh og lær-industrien. Arbeidsvilkårene og forholdene er nok bedre hos Mustad. Norske eiere(?) og ett Kina som opplever vekst og fremgang. Men det benyttes vel noen "uheldige" stoffer for å fremstille diverse fiskeutstyr.

http://www.vice.com/en_se/video/toxic-tanneries-poisoning-workers-in-bangladesh

kun 12 min lang

Endret av Tønnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.