Gå til innhold
Fiskersiden

Abborsatsing med godkjente bifangster


Cassius
 Share

Recommended Posts

Abborsatsing med godkjente bifangster

IMG_4807.JPG

Abboren er ikke stor før den bikker kg sies det. Det er noe spesielt med denne ultratøffe predatoren. Både attitude og glupskhet samtidig som den er værsjuk som fy. Etterhvert som artskontoen begynner å fylles opp, så er det på tide satse litt mer etter de større eksemplarene. Persen før denne issesongen var på 845g. Tatt på målrettet ismeite. Har i flere sesonger satt meg som mål å bikke kg grensen, men det har rett og slett blitt andre prioriteringer. Denne sesongen har de store ridderdamene hatt hovedfokus. Med innleggene kan man få inntrykk at stort sett alt går stang inn. Det er tross alt mye morsommere å skrive om de gangene det klaffer enn de turene man går tomhendt hjem. Har derfor lyst å lage en oppsummering av turene på veien til målet for å vise at fiske ikke alltid stang inn.

14.12.2014
Sesongens første satsingstur. Hadde et lite pass dagen før, kun for å fiske agnfisk. Vannet skal visst huse en god storabbor bestand og det er her min gamle pers stammer fra. Vannet har mengder med små mort og sørv i perfekt abbor str samt mye kreps. Gjedda er liten så abboren har gode vekst muligheter. Vannet har ganske lavt fiskepress selv om det ikke ligger unna sivilasjon. Bunnforholdene er veldig kjedelige så det gjelder å finne områder med bratt overgang fra grunt til dypt vann. Vi hadde sett oss ut en plass hvor det visstnok skal være mye kreps. Stengene sto klare i 10 tiden og var plassert ut strategisk fra 5 – 10m dybde. Utrolig hvor mye deiligere det er å måle med ekkolodd enn med stang. Isen var perfekt med rundt 10cm svart stålis. Eneste skår i gleden var et lite lag med snø på isen som kom et par dager før. Været var overskyet og mildt. Trykket hadde vi ikke sjekket. Førse run kl 11. Obligatorisk gjeddesnipe. Uveid. Rett før 12 runner det hos meg. Fisken stikker av med morten. Mens vi står ved hullet runner det brutalt på stanga til bror. Tilslag settes og dette kjennes ikke ut som snipen fra istad. Fisken er tung og fighten er merkelig. Fisken vil utover og ikke nedover. Stanga må for det meste holdes under iskanten for å ikke kappe snøret. Etter om lag 10min intensiv kamp får vi opp en skikkelig gampeørret. Bruttern perser med 200g og er hans andre ørret over 3kg fra vannet. Hadde ikke regnet med å få se en slik igjen. Skikkelig kubbe!
IMG_4608.JPG
#Ørret 3510g
Skjedde ikke så mye mer begivenhetsrikt denne dagen. Bruttern fikk en snipe til og utfiska meg 3 – 0 i fisk på ismeite. Hadde 3 run uten fast fisk. Kan ha vært borre.
Vær: Overskyet
Vind: Svak vind
Trykk: Uvisst
20.12.2014
Ny tur til samme vann. I mangel av agnfisk prøver vi et annet område enn sist. Samme sted som perser stammer fra. Ganske bratt langs land og vi fisker fra 4-10m dyb. Bror, Kai og undertegnende er turfølget denne gang. Agnfiske er litt tregt, men vi får nok til å sette ut alle stengene. Før Kai har fått satt ut sin siste stang runner det bra på en av sine. Fighten blir ikke så dramatisk, men opp kommer nok en fin ørret. Bra at det er fettfinne entusiastene som får disse. Jeg skal jo tross alt fiske storabbor!
IMG_4626.JPG
#Ørret 1115g
Resten av dagen består av et par runs og 2 sniper på land.
Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Svak vind
Trykk: Uvisst
22.12.2014
Tilbake på samme vann. Samme turfølge og prøver oss på storørretplassen igjen. Selv om temperaturen ikke er så lav, føles det uberkaldt ut. Veldig lavt skydekke og nesten tåke til tider mellom solstrålene. I tillegg kom den en god del snø dagen før. Fisket er übertregt. 2 Run midt på dagen med 15min mellomrom er all action. Opp kommer de 2 obligatoriske snipene.
Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Svak vind
Trykk: 985
Temp: -3
23.12.2014
Nok en tur til samme vann. Jeg og bruttern tar turen tilbake på gamle persplassen. Mye action mellom 10 – 12 00. Etter det dør det fullstendig. Kun sniper igjen. 2 hver. Største er faktisk ny vann og pb for bruttern. Ikke større enn 2340g. Faktisk eneste vi har fått over 2kg i vannet.
Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Svak vind sør-vest
Trykk: 992
Temp: -3
30.12.2014
Etter 4 turen uten storabbor følte vi det var påtide med vann bytte. Årets siste tur ble derfor lagt til mjær. Agnfiske var gjort i bitende kulde et par dager i forveien. Den trofaste trioen var igjen sugne på en av vannets madammer. Mye action på isen, men selvfølgelig de plagsomme snipene som tok agnene først. Vi hadde vel 10 run fordelt utover dagen. Av de som kom på land tror jeg ikke en eneste snipene var over 1kg.
Vær: Sol, delvis skyet
Vind: Ikke notert
Trykk: Ikke notert
Temp: Ikke notert
02.01.2015
Med 2014 bak seg var det påtide å prøve på nytt. Teamet opp med Vetle for å teste hans lommekjente vann nedenfor Mjær. Ikke veldig ukjente Lyseren. Værmeldingen var veldig vinglete, men vi bestemte oss for å gjøre en kort satsing likevel. Pga jobb kunne jeg kun fiske halvdag. Mildværet hadde tatt knekken på all snøen og isen var igjen svart og glatt. Trykket var bra og vi manglet kun solen som gjemte seg bak skyene. Vinden kunne også gjerne vært svakere. 4 run. 2 luktet borre. Med den ene forsvant agnfisken og den andre resulterte i backlash da jeg ikke fikk stengt frikoblingen før tilslag. Ellers kom det opp 2 gjedder mellom 3,5 – 5kg. En smule morsommere enn 750g.erne hvertfall.
Vær: Overskyet, delvis sol
Vind: Frisk bris sør-vest
Trykk: 1020
Temp: 5
05.01.2015
Ny tur med Vetle til Lyseren. Ny spot. Ble 3-4 gjedder hver. Mindre enn de vi fikk sist. Hadde vel 5-6 run som ikke resulterte i fast fisk. Høyst sansynlig at abboren hadde vært bort på og spyttet agnet. Tydelig skrapemerker på agnfisken tilsier borre. Var også plaget med at alarmen ikke ble utløst skikkelig ved bruk av strikk og åpen haspel. Noe å tenke på til neste gang. Som bonus prøvde litt statisk heklefiske etter krøkle. Det funket som smurt. Vetle utklasset meg 5-1 og satte ny klubbpers med 10,8g. Det gjorde ingen verdens ting i og med at jeg hadde arten fra før, men kult at de ikke er så vanskelig å få andre steder også.
IMG_4825.JPG
Vær: Overskyet, delvis sol
Vind: Vindstille
Trykk: 1025
Temp: -3
18.01.2015
Etter litt pause med fiske i skarnsundet var det på tide å prøve seg i Lyseren igjen. Målrettet tur nr 8. Var lenge meldt kjipt, men nærmere helgen ble det heldigvis bedre. Forholdene var i utgangspunktet perfekte og det var meldt mye sol, men den ble som vanlig litt mer fraværende enn ønskelig. Brodern og meg på tur. Kai forsov seg. Mildværet hadde smeltet snøen og isen var nå blågrå og fri for snø. Foret opp noen mortehull med innmaten fra kvernet loff. Du verden for et agn. 20 mort på under halvtimen. 9:40 var stengene klare. 9:45 kom det første runnet på ytterste stanga. Istendenfor å sette fart mot stangen, kåler jeg med å finne fram goproen og fisken stikker av gårde med morten. En snipe får se livet på overflaten. Rett over 10 ble det hektisk. Runner på ytterste stangen. Endelig en fin borre som viser seg i hullet og i det jeg bærer den mot oppbevaringstanken runner det på neste stang. Med henda fulle får bruttern dra denne og opp kommer en enda finere ridder. Med 2 borrer på land innen en halvtime fiske aner vi at dagen kan bli bra. Lyseren borrene er som kjent slankere og mer strømlinjeformet enn andre vann. Sikkert med tanke på pelagisk jakt etter hovedføden krøkle. I andre vann hadde sikkert disse vært opp mot kg i normal kondisjon.
IMG_4923.JPG
#830 og ny pb på bruttern.
IMG_4926.JPG
#670 på meg.
Slenger på en større mort på stengene og 15min senere runner det igjen og det lukter abbor hele veien ut. Følelsen stemmer og opp kommer en enda større borre. Denne strekker seg til 45cm og klokker inn på deilige 1075g! Endelig over kg. Tok bare 8 målrettet turer.
IMG_4946.JPG

#Abborpers

IMG_4948.JPG
#Happypose!
Mye action denne dagen. Tror vi talte 18 run, fisk på land på alle 7 stengene fordelt mellom oss. Bruttern perser marginalt på gjedde igjen til 2705g. Jeg får en på 3,2. Bruttern får en mindre borre til og vi mister nok flere. Alt i alt er begge fornøyd. Selv om det har tatt mange turer så er begge motiverte for flere turer og i jakt på større borrer. Nå er det bare å jakte specimenborra!
Vær: Overskyet, delvis sol
Vind: Svak vind sør
Trykk: 1008
Temp: -1 – 0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne ett bilde eller to av riggen for abbormeite ja

Såre enkelt selv om jeg ikke har noe bilde.

Svirvel øverst etterfulgt av 50cm 0,33mm FC snøre med en str 8 trebbelkrok i enden. 2g splithagl på midten eller øverst på FC delen.

Hva med teknikken i plenum? Kartlinker er det ikke så farlig med for min del. :)

Mekker sammen et blogginnlegg om krøkle i morra. ;)

Hva med teknikken i plenum? Kartlinker er det ikke så farlig med for min del. :)

http://team-galskap.blogspot.no/2015/01/hvordan-fiske-krkle.html

For de som vil lese litt om krøkle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport, abbor og bonusfisker :)

Har et spørsmål angående krøkle. Er det slik at skjellene "flasser" av på den? Jeg fikk en minifisk under fiske på 8-10 meters dyp for et par uker siden, men vet ikke hva slags fisk det var.
En del av skjellene "flasset" av da jeg holdt den i handa. Usikker på om det var krøkle eller anna småfisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 19.1.2015 at 18.47, blogz skrev:

Ah SHWEEEET! Grattis med kilostryte. Jeg har så lyst til å få til det, men det ser helt nyttesløst ut her jeg bor. Jeg får dem om sommeren, men om vinteren ser det ut til at jeg bare kan glemme dem :(

Det er fordi du ikke går ut på isen det blogz :) lolz

Dette var gøy å lese å takk til tråd starter. Beklager som BUMPER en eldre tråd. Men som jeg skriver dette var gøy. Er helt idiot om dagen selv å bor så og si på isen. Målet er Abbor/Gjedde så vi får se om jeg klarer å bikke kiloen på Abboren i vinter jeg også. Største i år er på 800g å tatt i Langen ikke så langt fra Lyseren. Mye stor Abbor i de Enebakk vanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.