Gå til innhold
Fiskersiden

Måtte forklare seg for Mattilsynet etter å ha kilt fisk


Tønnen
 Share

Recommended Posts

Var innom FB siden til dyrevernalliansen for å se reaksjonene på forsøket med å sette tilbake torsk og der var det ikke mye positivt å se. Skrev den eneste positive kommentaren hvor jeg fortalte hvorfor jeg setter tilbake småfisk. Rådet for ikke å få småfisk var å bruke stor nok redskap. Men merkelig nok har de ikke noe å si på at fisk drukner i garn, eller drukner/klemmes ihjel i garn og trål.

Jeg er for at også fisk skal behandles med respekt så jeg skjønner noen av reaksjonene for vi har lett for å påføre fisk unødvendige plager ..

Fri....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernalliansen har også tidligere gått ut mot fang og slipp, de ønsker i praksis å forby sportsfiske i det store og det hele.

Dyrevernalliansen er IKKE en marginalisert gruppe som ingen hører på, og deres meningsfeller har allerede langt på vei lykkes i sine mål i land som Tyskland og Danmark. De har over 50.000 følgere på Facebook, sjekk gjerne det mot feks Hooked så får du en ganske god ide om hjerneskaden, nei jeg mener oppslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har stor oppslutning gjør ikke målgruppen lurere...

Dette har jo blitt en storindustri internasjonalt og dyrevern er ikke hovedsaken til disse organisasjonene. De kjemper om pengene til folk som synes dyr er søte. Mer de kommer frem i media jo mer blir de lagt merke til og mer tjener de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig BAN.

Poenget er bare at Dyrevernalliansen er i ferd med å "vinne" også her i Norge, og da spiller det ingen rolle om vi måtte mene at de er på bærtur. Politikere hører på de med mest stemmer og de med mest penger, og Dyrevernalliansen er i ferd med å få begge deler. De har flere følgere på Facebook enn feks Hooked (16`), NJFF (20`) og Redd Villaksen (11`) til sammen. Det er altså VI som er den marginaliserte gruppen her, ikke de. Innlegget deres om fang og slipp har 300 likes, du skal lete lenge etter ett (norsk) innlegg om sportsfiske med 300 likes.

Dette er det jeg personlig er mest bekymret for med tanke på sportsfiskets fremtid. Overfiske, o-næringen, miljøgifter og alt det andre ligger langt bak på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se på en katt for eksempel. hvordan reagerer den på å bli klødd på magen? Jo, den ruller seg i en ball og setter klørne ut :) betyr det at den er redd og i forsvarsmodus? :) nei.

Men spøk til side, så er jo skatens forsvars reaksjon at den ruller seg sammen som en ball.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mektige organisasjoner. Men heldigvis, så har de ikke så mye og slå i bordet med når det havner på stortinget. De fikk gjennomslag for dyrepoliti etter mye lobbyvirksomhet, som faktisk er noe av det mer fornuftige de har kokt sammen

Det går mest på ideologi og putte folks penger i lommen , og de gir ett spill for massene. I mellomtiden kan Frk Kleveland dra rundt og klemme høner & marsvin mens hun ser sjokkert ut på bilder. Og gjerne måtte mene det skal fly griser og kuer rundt i skogene våre også...Foreløbig har vi ikke så mye og frykte av dem.

Skatekiling Ftw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kiler alltid fisken på magen før den settes ut igjen, de ler seg skakk alle som en :thumbsup:

Når jeg kiler knurr på magen maler den som katt. Så setter jeg den nemsomt ut så klart. Kilte det en hun ørret på magen en gang også. Det viste seg å være en han. Fikk hele satsen i hånden urk, det gjør jeg aldri mer

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dette tilfellet er det slik at reaksjonen til fisken var en forsvarsreaksjon løst ut av redsel. For fisken er ikke dette kiling, og vi ser en forsvarsreaksjon av fisken, selv om det for oss mennesker kan se ut som en morsom reaksjon", sier Hogseth.

En håpløst uvitenskapelig uttalelse fra en person som skal representere et fagorgan! For på hvilket faglig grunnlag kan Hogseth hevde dette så kategorisk? Dette er jo en ren påstand om et tema vi mennesker strengt talt vet svært lite om. Og som andre har vært inne på, det vitner om en fullstendig mangel på perspektiv i forhold til behandling av dyr; hvordan kan man akseptere ulike kommersielle fangstmetoder som BEVISELIG er dyreplageri på øverste hylle, mens man reagerer på denne måten på en ufarlig behandling av et enkelt individ? For en håpløs dobbeltmoral! Det betyr ikke at jeg mener at vi skal kile og leke med de fiskene vi får i tide og utide. På ingen måte! Men det er lov å bruke "huggu" her som ellers. Det er ytterst viktig at vi sportsfiskere, som alle andre handterer levende fisk på en best mulig måte, men det interessante er jo at jevnt over har sportsfiskere MYE bedre kompetanse på dette området enn folk flest, og tydeligvis også enn myndighetenes fagfolk. DET er nesten det mest skremmende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man akseptere ulike kommersielle fangstmetoder som BEVISELIG er dyreplageri på øverste hylle, mens man reagerer på denne måten på en ufarlig behandling av et enkelt individ?

Det er også påfallende hvordan forskjellige fangstmetoder og håndtering på slakteri behandles når det gjelder dyrevelferd. På et lakseslakteri skal fisken bedøves på en human måte før bløgging. På garnbåter kan fisk gjerne stå i garnene til de er døde. På sild og makrellbåter kan fisken dumpes i et stort rom for å dø uten noen behandling. På resterende båter bløgges fisken og ligger for å blø ut mens den lever.

At dyrevernalliansen og mattilsynet reagerer på at et enkeltindivid har blitt utsatt for en traumatisk opplevelse mens millioner av andre individer får en mye verre skjebne viser vel bare hvor virkelighetsfjern de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også påfallende hvordan forskjellige fangstmetoder og håndtering på slakteri behandles når det gjelder dyrevelferd. På et lakseslakteri skal fisken bedøves på en human måte før bløgging. På garnbåter kan fisk gjerne stå i garnene til de er døde. På sild og makrellbåter kan fisken dumpes i et stort rom for å dø uten noen behandling. På resterende båter bløgges fisken og ligger for å blø ut mens den lever.

At dyrevernalliansen og mattilsynet reagerer på at et enkeltindivid har blitt utsatt for en traumatisk opplevelse mens millioner av andre individer får en mye verre skjebne viser vel bare hvor virkelighetsfjern de er.

----------

de reagerer på behandlingen av enkeltindividet uten å VITE om dette har vært en traumatisk opplevelse eller ikke. Det viser at de ikke bare er virkelighetsfjerne. De har et lemfeldig forhold til hva som er fakta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.