Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette noe for sjøørreten ?


 Share

Recommended Posts

Holder på med et lite gummiprosjekt på SØ. Det er ikke så utbrett her til lands tror jeg. Det går mest i wobblere og skjesluk.

Men det må jo være mulig å få fin ørret også på gummi og da spesielt shadder.
Disse kan jo vektes forskjellige og kan fiske sakte,grunt,fort og dypt.
Hadde vært coolt med litt feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Feedback skal du få ja.

De der kan du trygt prøve, det er sånn ca midt i blinken i forhold til hva sjøørreten spiser. Spesielt den siste crayfish-saken.

Spesielt på dagtid, og ellers når fisken står i ro på standplasser så kan det være riktig medisin. Jeg har lurt ganske mange med å bruke rekeimitasjoner med bly i under slike forhold ved å la de synke til bunns først, og så trekke i korte rykk. Krepsdyr er en viktig del av kosten til sø, den trenger eggehvitestoffene som disse inneholder for å kunne utvikle rogn og melke til gytinga. Sandreker. marflo og slike ting frister den gjerne såpass at den hugger selv om den egentlig ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart noe som kan komme til å vekke appetitten til en sjøørret.

Det er jo på menyen dens fra før av.

Jeg har alltid et knippe gummidyr i flueboksen sammen med de ellers vanlige Deceivere og Pattegriser.

Opphengerfluer foran eller bak sluken er jo en kjent måte som er knall effektiv, jeg har tatt mye sjøørret på enten gummikreps 65 cm bak sluken eller ei Deceiver flue 25 cm foran, og jeg ser for meg at du vil med materialene du bruker vil kunne lage småfisk til å ha foran sluken som erstatning for f.eks Deceiver, og da fremheve de egenskapene du vil.

Om du velger å ikke bare lage hoved lokkemiddelet, men også tenker litt på ting til å ha foran eller bak sluken tror jeg du vil kunne bidra med mye til sjøørretfiskeren.

Muligens bare meg som bruker mye opphenger, men jeg har hatt så god suksess at jeg lett hadde brukt en gummi imitasjon av den flyktende fisken foran sluken jeg ofte imiterer i stedet for de små silde imitasjonene jeg bruker nå av tråd og fjær.

Jeg ser for meg shadder i forskjellige utgaver, som f.eks en hvit med oransje prikker som kan fiskes veldig sakte og gjør relativt store bevegelser og mye ut av seg til vinterfiske, og en mørkere, nesten sort variant som tåler høy fart og gjør mindre bevegelser med halen til sommerfiske i varmere vann.

Kanskje en med litt "brede" halebevegelser og mørk buk som kan fiskes over grunne områder til sommerens nattfiske?

Klarer du å lage noe som tåler fart og lett kan manipuleres med stangtuppen eller spinnstopp eller tåler mangel på fart og kan fiskes sakte over grunne områder uten å synke for fort og sette seg fast tror jeg helt klart du er inne på noe.

Vet ikke om det er "korrekt" måte å fiske sjøørret på men det er noe av taktikken jeg bruker og det funker :)

Nå skal det sies at jeg har null kunnskaper om å lage shadder og gummidyr, jeg bare kom på litt feedback.

Men jeg er rimelig sikker på at du lett kan kombinere mange av de nødvendige egenskapene som trengs for de forskjellige forholdene og årstidene i en shad eller lage utmerkede opphengere i gummi.

Lykke til skal du ha uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.