Gå til innhold
Fiskersiden

Lydløs brems


Mr M
 Share

Recommended Posts

Hey


Jeg var ute en tur tidligere i dag og mitt i en sjøørret fight, så slutta plutselig bremsen på snella å lage den klassiske lyden som kommer når fisken drar ut sene.

Jeg synes det blir veldig rart å kjøre sprek ørret uten denne lyden.


Er det noen av dere som har vært borti dette før eller har en ide om hva som er galt?

Snella er en Seido 2500fa.


Jeg har to spoler til denne og akkurat det samme skjedde med den andre spolen når jeg hadde på en annen sjøørret i fjor vår, snella ble plutselig lydløs!

Skjønner ikke hvorfor dette skjer, men det er tydeligvis noe med spolen for da jeg gikk over til den spolen jeg har brukt frem til i dag så har jo bremselyden vært der, men nå er begge helt lydløse...

Noen som vet om dette kan fikses eller må jeg kjøpe ny snelle?


Er takknemlig for alle tips og svar :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innsiden av spolen sitter det en liten plast-dings (Eller metall) som lager lyden når den går rundt på snellen. Jeg har hatt et par Daiwa-sneller der disse har knekt og da forsvinner lyden.

Kan legge ut bilde om du gir meg noen minutter :)

Lyden kommer av at denne pinnen hopper fra spor til spor på noe som ligner på et tannhjul. Om denne pinnen knekker, bøyer seg eller hopper ut av sporet forsvinner lyden.

16397970885_17906bb476.jpg

Hvordan "tannhjulet" ser ut og er plassert kan variere fra snelle til snelle, men i de fleste tilfeller ser det slik ut:

16371988486_2339871b26.jpg

Sjekk hvordan tilstanden er med de to delene, og se om du kan gjøre noen enkle justeringer. Som du kanskje ser har jeg måttet plassere litt papir i "knekken" på den sorte pinnen for at den skulle holde riktig vinkel og treffe tannhjulet. Dette trenger ikke nødvendigvis å være problemet, men det er mitt beste tips.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for et veldig bra og utfyllende svar!!

Men det ser dessverre ut som om den er knekt, så du har rett. Da vet jeg i det minste hva som har skjedd.

Finner ikke spole nr 2 for øyeblikket, men regner med den lille metalldelen har knekt på den også, siden den var det på denne.

Den var utrolig sprek ifht størrelsen, men at den skulle klare å ødelegge snella mi hadde jeg aldri trodd!

Ørreten som ødela den forrige spola derimot, det var mer forståelig ;)

Da ser det ut som jeg må investere i ny snelle da, den har gjort jobben bra så lenge det varte ihvertfall, mange gode minner! :thumbsup:

Til info så takler en Shimano Seido 2500 ca 100-150 SØ.

Endret av Mr M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å droppe denne snella pga denne feilen. Det er, tross alt, en bagatell. Sender du snella til Normark fikser de det for deg rimelig.

Med mindre, selvsagt, du ønsker deg ei ny snelle, og leter etter en unnskyldning for å kjøpe en da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har det skjedd ting ja, takk for alle svar! :)

Det er ingen grunn til å droppe denne snella pga denne feilen. Det er, tross alt, en bagatell. Sender du snella til Normark fikser de det for deg rimelig.

Med mindre, selvsagt, du ønsker deg ei ny snelle, og leter etter en unnskyldning for å kjøpe en da ;)

Vet du hvor mye det koster å sende den inn og få den fiksa?
Hvis jeg kan få fiksa snella for en billig penge så er det kanon, har jo ikke hatt den i mer enn ca 1,5 år, så den bør tåle minst en sesong til, har jo vært flink til å skylle etter bruk og smøre når det trengs.
På den andre siden fikk jeg den veldig billig da den var utgående når jeg kjøpte den, og må innrømme at jeg har sikla på en stradic ci4 en stund nå, og tenkt at det blir neste ;)
Personlig synes jeg faktisk seido'n er nærmest ubrukelig for øyeblikket.
Det blir rett og slett en annen opplevelse/føling uten lyden.

Dette er kraft ganger arm.. Uten låsehaken vil kraften gå rett gjennom pinnen og inn i snella. Med låsehake i inngrep vil torquen inn i snella bli mindre for at bremsen skal virke. Latmannsarm med andre ord.

Vet ikke om jeg har forstått dette riktig, men snella er rett og slett svakere nå? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spolen sklir rundt mye lettere uten "knarren" som du nå mangler. Det går fint an å fiske med snellen fortsatt, men om du sender spolene inn til reparasjon er det nok verdt det. Å fiske med utstyr du føler ikke virker optimalt legger jo det en demper på fiskegleden. Det koster nok ikke mer enn maks et par hundrelapper, så det er nok i alle fall billigere enn å kjøpe ny snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin. det er ikke en låsehake. Den fungerer med samme prinsipp som en tynn plast remse mot sykkel eikene. Og det er ikke for å bremse sykkelen :)

ofte er det også bare en liten metallflapp og ikke en hake. Om du ser nøye på både tannhjul og haken, så ser du at alle deler er koniske alle veier. Altså ingen stoppe/låse funksjon.

Som de fleste vet, så skal man aldri sveive inn mens bremsen spinner. Derfor en denne "knarr" funksjonen lagt inn på snellene. Rett og slett for å varsle deg at du skal ikke sveive inn.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet sannheten i noen øl:-)

Må du stramme bremsen mye,så går jeg vekk fra teorien med torque. Men heller mot at uten låsehake inntakt så blir ikke bremsen optimal. Men med haken inntakt, så blir bremsen optimal. Dvs at bremsen kan justeres mer presis og at man kan stramme bremsen over et større register. Men min teori er at dette gjelder en snelle med front-brems. Men nå skal jeg ta en bayer til:-). Audiosan:-) det er lite trolig at lyden man hører eller den lyden som er borte er/var kun for lyden sin skyld. Lyden er et resultat av en funksjon som har en misjon. Men nå hører jeg en bayer rope fra kjøleskapet,så.da må jeg undersøke hva det er:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør IKKE bremsen mer presis. Den funksjonen ligger i bremse skivene. jo man hører lyden "kun" for lyden. men ikke for lyden sin skyld. lyden forteller deg noe. den sier at du IKKE skal sveive inn. innsveiving sammtidig som bremsen spinner=stor ekstra slitasje på bremsen/snellen og skal for en hver pris unngås. DET er va lyden forteller. Den er ikke der for at fiskeren skal få en tøff lyd med fight av fisk nei.

Så enkelt sagt. kroken er som bayeren din i kjøla :) bayeren roper: drikk meg :)

snellas lyd roper: IKKE SVEIV INN :D

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knarren har en viktig funksjon på multisneller, som for eksempel Tekota 600LC som bruker mye til trolling.

Når man frikopler snella ved utsetting av lodd, så kopler man til knarren, det gir akkurat passe 'tension' sånn at man unngår backlash på snella når man stopper loddet på ønsket dybde, man trenger da ikke å legge tommel på spolen for å kontrollere.

Ellers er det jo også en fin vekkerklokke.. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN. JA det er nok flere sneller som har blitt levert uten denne funksjonen. spesielt eldre sneller.

makinisten. nå er det snakk om haspel da:) Den "knarr" funksjonen som utløses når spolen spinner rundt uten rotoren er med :) Denne er såpass svak at selv bremsen frikoblet gir en mye høyere motstand grunnet spennfjæra som ligger i front av bremse skivene.

På multiplikator sneller er denne funksjonen kraftigere og større og kraftigere. Den har også større påvirkning av friksjonen mellom snelle og spole.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den Audiosan, men kan det ikke tenkes at samme funksjon kan brukes med haspel i forbindelse med trolling da?

Jeg mener å ha sett noe på youtube, altså hapel som ble brukt til trolling, fullstendig løs brems og knarr aktivert ved loddsenking.

Mulig det bare var tilfeldig, jeg har selv aldri prøvd trollingfiske med haspel, kanskje ikke det mest praktiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinisten. jo helt klart. det er fullt mulig. i alle fall teoretisk. fullstendig løs brems på haspel gir ofte vansker med tilslag :)

men forutenom det så er det samme reglene for trolling som med haspel fiske. Har man f.eks en baitrun funksjon i haspel bremsen så er jo haspel og multiplikator en å samme ting i DENNE situasjonen. "knarr* Wannabe. på multiplikator så går knarren (som på haspel) når spolen er i bevegelse. Men med Multiplikator så er spolen i samme(eller omvendt) bevegelse når du sveiver. Dermed kan det ikke skilles mellom spoolrun og inn sveiving. Ettersom spolen uansett er i bevegelse.

men i haspel forstand, så er "knarren" i bunn å grunn et varsel på at du ikke skal sveive inn:)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinisten. jo helt klart. det er fullt mulig. i alle fall teoretisk. fullstendig løs brems på haspel gir ofte vansker med tilslag :)

Man må vel justere bremsen etter hver gang man har satt ut, det var det jeg mente med at det kanskje var litt upraktisk i den forbindelse.

Uansett, man lærer så lenge man lever, har faktisk aldri tenkt over problemstillingen som fremstilles i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.