Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i Kristiansandområdet


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Eg flyttar til Kristiansand og er interessert i vatn der eg kan få stor ørret. Ta gjerne kontakt på personleg melding.

Hei! Det er fisk i nesten alle 130 vann i Kr Sand kommune. På slutten av 60 tallet var det fisk i bare 10 av dem pga sur nedbør Utsetting av ørret (stamfisk) og mindre forurensing fra kullkraft og industri i Europa har forandret bildet totalt. Som fisker får du også stort sett fiskestedene for deg selv. Ørret/fiskeinteressen i ferskvann er nesten fraværende blant sære sørlendinger.

Jeg har fisket siden jeg var en guttunge på 60 tallet. Mest Hardangervidda og vestheiene i Setesdal fordi fisket her i Kristiansand har vært elendig/umulig. I 2015 er situasjonen helt forandret. Ørretfisket her er bedre enn noen gang. Den tette vegetasjonen gjør fluefiske til en utfordring mange steder. Kan du ikke speycasting så begynn å øv! :-) Sluk og markfiske er kanskje mest effektivt og lettest. Jeg har landet mange ørreter på over kiloen de siste årene. Den største på 3.8 kilo i Hemingsvann. I vannene nevnt nedenfor har jeg fått ørret fra halvkiloen opptil 1,5 kilo.

Sukkevann, Hemingsvann; Gillsvann, Oggevatn (Iveland), Jegersbergvann, Bergvannet (Baneheia), Krokvann, Farvannet ved E39, Rossevann (drikkevannskilde) Fiskåvann, Storevann, Svingerlivann og Buvann. i disse vannene er det tatt ørret på 4-5 kilo de siste årene.

Noen av disse vannene er store og kan være ganske tilgjengelig uten båt. Bruker ofte bellyboat og gummibåt med el-motor selv.

Grønberg Sport er en sportsfiskeforretning i kvadraturen er vel verd et besøk for flere tips om utstyr og steder. De er sjeldent dedikerte og hjelpsomme og med stor lokalkunnskap de gjerne deler av.

Håper dette hjelper deg litt i gang som ørretfisker her nede. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.