Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i nærheten av Asker?


hookedonfish
 Share

Recommended Posts

Så ikke dette før nå. Snart en måned siden sist jeg var utpå Semsvannet, men da var isen 18cm tykk, så den er nok trygg fortsatt. Alle vanna i Asker, utenom Store Sandungen, er det gratis å fiske i. Dikemarksvanna er forvaltet av OFA, men de krever ikke kort i Asker.

Semsvannet har mye spennende i seg (14 arter herunder storørret-stamme og flere flotte gjedder og stor abbor). Men det er ikke så lett å komme i kontakt med de store fiskene... Litt googling så finner du gamle dybdekart over vannet. Hvis du går rett ut fra P-plassen og mot Tømmervika vil du komme til en grunne idet du har hundeluftingsodden omtrent rett til høyre for deg (Som du ser på dybdekartet evt). Her er det mye fin stekeabbor på 2-3hg. Opp mot Tveterfossen er det veldig grunt, med en fin marbakke du burde prøve. Langs denne går det flere flotte gjedder. Samme i det nordøstre hjørnet av vannet. Mye gjedde der på vårparten som koser seg i sola (Er et helvete å fiske fra land dessverre pga mye vannplanter langs land).

Semsvik er også brådyp men med fine grunne områder langs land, så her er det også verdt et forsøk etter gjedde og ørret. En del stor abbor lurer langs marbakkene utenfor grunne bukter på sørsiden av vannet.
Skriv gjerne rapport hvis det skulle bli noe fisk å skrive om :)
Og pass på så folk ikke tror du er dau hvis du vil kikkfiske, sånn at du ikke får helikopter over huet sånn som meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha Det var deg?!? ;) Jaja, godt folk er oppmerksomme, men det går sikkert an for folk å tenke før de gjør allikevel. (åltså de som fikk panikk og ringte inn)

Går nok bra. Kom meg ikke ut den dagen, men tror kanskje det blir en tur på mandag. :) Har forresten vanlige pilkestikker, burde jeg kjøpe en is-meitestang som tåler litt mer i tilfelle jeg får en litt større fisk? :innocent: Skal iallefall definitiv ta og prøve de stedene du nevnte.

Har forresten en del erfaring fra havfisk, så vet ikke om grunn/dyp prinsippet gjelder her også. Ser iallefall at det er et sted som går fra 2.5 - 30+ over en veldig kort distanse og tenkte kanskje det står fisk her? :mellow:

Så forresten denne i går på dagen fra Semsvannet. B)

http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/iskart.html

Semsvannet v/Lo 145 moh i Asker

6.feb kl.13:43
Sendt inn av: aask@nve - Isvarslingen
Kompetansenivå (0-5 stjerner): *****
Snø: 10 cm tørr snø på isen
Istykkelse: 11 cm sørpeis over 3 cm vann/sørpe (mellomlag) over 2 cm sørpeis over 25 cm stålis, total tykkelse 41 cm
Overvann? Ikke overvann før boring. Etter boring var vannflaten i hullet 2 cm lavere enn isoverflaten.
Endret av hookedonfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der kom dybdekartet ja! :) Jepp. Det er grunna midt utpå med dyprenna rett ved siden av på sørsida. Der de store ørretene står somemrstid hvis man skal dorge litt :) Samme prinsippene som gjelder i sjø og innsjø så bare å prøve seg med en agnfisk på litt kraftigere utstyr! ;)

Hehe. Det var meg ja :P Bra folk ringer en gang for mye enn for lite, men kunne vært greit å ropt til meg først ;) Helvetes helikopteret blåste tinga mine til alle kanter (All snøen var smelta bort så det var speilblankt overalt...)..

Hvis du har utstyr for sjøen som ikke er altfor kraftig kan du fint bruke det i vannet der også, men ellers kan det være greit med en litt mykere meitestang. Agnfisk får du i massevis enten på langgrunna utenfor fossen eller i sørenden der Holtsmarksveien går av fra Semsveien (Liten bukt der med plenty av abbor - bare pass på så du ikke borer i stein!). Utenfor den bukta kan det være en god ide å rigge en agnfisk! ;)

Ellers er vanlig stikke og en pimpel god abboroppskrift der! Bare å trekke opp! Eller myskha. Funker også knall, spes på sørv og mort :)

Si fra skulle det bli fin fisk - alltid moro å se om folk får noe gøy der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Biologistudentene hadde utflukt på søndag. Mye smått - men det ble jaggu en abbor på 37 cm også :) Fortsatt tjukk og fin is der - så kom deg utpå før det er for sent! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.