Gå til innhold
Fiskersiden

ørretmeny nidelva


castor
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen her er kjent med ørretens meny i nidelva? Jeg fisker litt der selv, og i fjor sommer fikk jeg ørret der magen var full av det jeg tror var denne mysisen fra selbusjøen. Det lignet i alle fall veldig, og jeg lurer på om dette er vanlig ørretmat i elva, eller kanskje fisken hadde sluppet seg ned fra selbusjøen?

Går mysisen i selve elva? Dette var nesten nede ved tanemsbrua. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørekyte i nidelva?

Men den spiser sannsynligvis mysis ja. Da denne begynte å formere seg for alvor på 80.tallet så forandret ørreten matvaner ganske markant, og den ble større og mere rød i fisken. Jeg fiska mye ved tillerbrua den gangen. Ørreten begynte å ta fluer som peter ross, telemarkskongen o.l, fluer som tidligere hadde vært nytteløse der.

Jeg tipper den rett og slett driver med strømmen ut av selbusjøen og nedover elva, og derfra etablerer bestander i de større damvatna som det er flere av nedover elveløpet.

Tror ikke så mye ørret vandrer ned, det er endel hinder nedover elva som bare kan passeres når det er flom slik at det kjøres vann i sideløpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.