Gå til innhold
Fiskersiden

Deeper Fishfinder Smart Ekkolodd - Brukbart?


Kammaa
 Share

Recommended Posts

Kom nettopp over dette portable ekkoloddet nå. Frister veldig å gå for dette, da dette ser veldig allsidig ut. Genialt at man kan få opp data på telefonen/nettbrett.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Navigasjon/Ekkolodd/Deeper/Deeper-Fishfinder-Smart-Ekkolodd-Ekkolodd-for-iOS-og-Android157978-p0000144760

WEB_Image%20Deeper%20Fishfinder%20Smart%

WEB_Image%20-694361344.Png

Kan dette være noe å satse på?

Endret av Kammaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du ønsker å oppnå?

Hvis målet er å se dybder og fisk på grunt vann, og du ikke har noe i mot kort batteritid, så er svaret ja. Hvis målet er et godt ekkolodd som du kan bruke en hel dag og som med sikkerhet viser fisk dypere enn 20-30 meter, så er svaret noe mer tvilsomt. ;)

Jeg er ikke helt enig i at Deeper er så veldig allsidig, et helt vanlig ekkolodd montert transportabelt har bedre ekkolodd, lengre batteritid og tåler mer vær. Det eneste Deeper kan som den løsningen ikke kan, er å kastes ut og sveives inn.

Dersom det er et poeng i seg selv å se ekkoloddet på telefonen, kan du også se på Vexilar Sonarphone (SP200) og Raymarine WI-Fish., som alle vaker rundt i den samme prisklassen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dersom det er et poeng i seg selv å se ekkoloddet på telefonen, kan du også se på Vexilar Sonarphone (SP200) og Raymarine WI-Fish., som alle vaker rundt i den samme prisklassen.

Hvordan har du koblet sonarphone til batteri? Mener å huske at du har skrevet litt om bruk av SP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det sitter vel på det man kan kalle runde kabelsko på min enhet. Vet ikke om du hadde t-box eller t-pod. Jeg har t-box.

De er runde ringer som jeg vil anta passer på runde poler. Men vil det fungere om man gjør som i biler, at man kjøper batteri med flate poler med "hull" og så bruker man skrue og mutter for å feste de runde kabelskoene på disse polene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg prøvde heter SP200, altså ikke "duppvarianten":

http://shop.vexilar.com/en/sonarphone-1/sonarphone-whs-transducer-phone-not-included--sp200

Du får batterier med ymse former på polene, men skal du bruke batteriet til flere ting bør man tenke litt på det også. :) Jeg har to ganske store batterier i båten min, og kobler strøm inn der på ting jeg tester. Det er helt ufarlig å klippe av eksisterende kabelsko på en ledning, strippe av litt plast så du kommer inn på kobbertrådene, og klype fast sko som passer til hva det nå enn er du har av batterier eller eksisterende system. Du kan også få batteripolsko med forskjellig utførelse, så de igjen passer til de opprinnelige kabelskoene. Noen eksempler på dette:

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=polsko

Men det mest aktuelle for deg er sikkert mindre frititdsbatterier ala dette:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000019356/

Et på 20A kommer til å holde en uke mot en SP200, men det finens også mindre batterier du kan bruke hvis vekt er et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært på biltema og sjekket ut nettopp de batteriene du viser til der. De minste er nok mest aktuelt pga vekt.
Som du ser på bildene er ikke polene på de minste runde. De er mer firkantet, og man får ikke plassert runde kabelsko på disse, annet enn sidelengs med skrue for å holde det sammen. Eventuelt klyper. Er det en "skummel" løsning eller fungerer det?

Eneste jeg ser for meg som tilpasning på ledningene er å sette på kabelsko som jeg kan skru fast i polene, men da kan vel klyper fungere like greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.