Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling Svenska sydkusten


Sydsvensk
 Share

Recommended Posts

Hejsan

Trollar utanför Blekinge, Pukaviksbukten och Hanöbukten i första hand. Gjort några försök efter havsöring utan att lyckas. Idag högg en lax på 7-8 kg på grunt vatten, lyckades fransa upp linan mot botten rejält, vi hade den runt båten för landning, en fantastiskt blank och vacker fisk, men precis när den skulle landas smäckte linan av.....

Fler som fiskar här nere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

12 m/s 16 i byarna, uppehåll och en sol som trängde fram genom grådiset gjorde det hela till en lyckad dag på Pukaviksbukten.

En liten Havsöring fick sätta livet till för att bli söndagsmiddag......

post-29577-0-76208700-1425803198_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timmar trolling i Lördags, inte ett hugg även om lodet visade gott om fisk i vattnet. Men en härlig dag på sjön, en hel del trafik, Kustbevakningen låg på pass vid Tärnö, lotsen plockade in en Volga-Balt med stockar till massafabriken till Stillerydshamnen, andra fartyg lämnade Karlshamns hamn...... men inga andra fiskare inom synhåll.....

post-29577-0-93494500-1426432899_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fantastisk dag på Hanöbukten igår! Växlande väder, men vi fick några timmar med nästan blankt vatten och strålande sol! Några väldigt lokala blåsväder runt regnmoln drog förbi......men inget som störde direkt. 10motortimmar, en lagom matfisk till påskbordet, och en som var lååångt under gränsen, kanske 40-45 cm....

post-29577-0-11771400-1428222545_thumb.j

post-29577-0-81526800-1428222579_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Halvdag runt Hanö igår, såg en fiskare stå och kasta på Bönsäcken, en del fisk på lodet, några rejäla klumpar...men det som högg var en lax på 35 cm, fick givetvis gå tillbaka för tillväxt. Någon timme med riktigt skönt väder, första turen där man kunde slita av t-shirten och visa upp sin bleka kropp för den törstande solen.........visserligen bara en kort stund, men oj vilken sommarkänsla!!

post-29577-0-96526600-1429431580_thumb.j

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sista trollingturen denna säsongen skulle jag tro. På lördag drar jag mot Norge för att köra lastbil i Oslo några månader. Ingen riktig lycka, fisken verkar inte vara riktigt på plats ännu, även om vattentemperaturen börjar närma sig .......hade behövt en vecka eller två till för att landa en riktig storlax, de som fångats hittills har varit osedvanligt välväxta och feta.....men det ser ut att få vänta till nästa säsong..

post-29577-0-69053800-1432667256_thumb.j

post-29577-0-61299900-1432667340_thumb.j

post-29577-0-12479300-1432667563_thumb.j

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Första turen för säsongen den 12/3-16. "Farfar" följde med som båtstyrare, min son är väl den mest aktive fiskaren, och syrrans grabb är på upplärning. En härlig dag till sjöss, men några små torskar var det enda som hittade våra beten....

post-29577-0-50007500-1458427843_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldag till sjöss.... utan hugg av några fettfenor. Några skapliga torskar blev resultatet...

I den nedsatta sikten föreföll det som vi var tämligen ensamma om att fiska på långfredagen. Däremot mötte vi en av Södra Cells fartyg som lastat massa från bruket i Mörrum när vi närmade oss hemmahamnen.

post-29577-0-00118200-1458937856_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Efter två år i sjön behöver även en aluminiumbåt lite underhåll. Då sonen är deltidsbrandman kan han ändå inte fiska när han har jour. Passar bra att han lagar skador i epoxyn och drar på ny bottenfärg så vi får i båten inom en vecka igen, när rapportera säger att det finns lax i våra vatten..... Bara han inte får åka på för många gräsbränder i det torra Sydsverige....

post-29577-0-50335100-1462751249_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjösättning i söndags kväll....en vecka på land fick räcka, service på maskinen bokad om ett par veckor, men de lyfter snabbt båten med långgafflad truck.

 

Måndag kväll var enda chansen att få till fiske efter helg med dotterns konfirmation, middagar med barnen och deras sällskap.

Blåste väl bra för att vara riktigt behagligt, griskallt om fingrarna och mycket jobb att hålla styr på utrustningen.

Ett rejält påslag som  gav rejäl knarr i rullen, men missade krokningen så tappade den innan jag fick in nån lina....  :thumbsdown:

Blev en näbbgädda som tröstpris i alla fall....

Tyvärr inga bilder.... för blött och kallt.... i kulingvindarna.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, jeg har et spørsmål om fiskeregler på vestkysten.

Vi har hytte i Tanum (Fjallbacka) og jeg har planer om å oppgradere båten slik at jeg kan jakte litt mer effektivt etter sjøørret.

Etter det jeg har funnet hos svenske myndigheter er det lov å fiske fra 1. april til 1. oktober. Minstemål 45 cm og "bag limit" 2 fisk. Jeg har også funnet diverse fredningssoner mv. Jeg har ikke funnet at det er noen redskapsbegrensninger.

Det jeg imidlertid har lest på noen uoffisielle sider (forum mv) er at det skal være forbudt å trolle innenfor 3 meters koten (Dvs på grunnere vann enn 3 meter). Den regelen klarer jeg ikke å finne igjen på offisielle sider. Kan det være en regel som ikke gjelder lengre?

På våren kan det jo være aktuelt å trolle ganske grunt.

Noen som vet?

 

Hilsen Tollef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej jag vet inte något mer specifikt om tremetersregeln, men ser att den diskuteras på olika forum ibland.

När det gäller fiskeregler i Sverige så är det länsstyrelsen  som är ansvariga, och det betyder att det är olika regler i olika delar av landet. http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/fiske/fiskebestammelser/Pages/fiskeregler.aspx

Dock är det inte helt lätt att följa alla regler eftersom de olika länsstyrelserna är olika bra på att uppdatera informationen..... jag har sett att det finns eftersläpning på upp till ett år efter att regler ändrats....

Det som är vanligt är att trolling inte är tillåtet närmare än 300 meter från land och där snackas det om något samband med tremeterskurvan.

Vi fiskar över de grundflak med tremeterskurva som ligger utanför 300 metersgränsen, liksom de flesta trollare jag känner till, men om det bryter mot regler har jag faktiskt ingen aning om ?

I mina hemmavatten ser reglerna lite annorlunda ut, vi fiskar fritt året runt 4 mil utanför baslinjen, men innanför den är det 1e januari till 15 september som gäller, utan begränsningar på utrustning. Undantaget skyddsområde utanför Mörrumsån där det är totalt fiskeförbud i en Zon samt begränsning till 6 beten per båt i nästa zon.

 

Jag brukar skriva ut reglerna från Länsstyrelsen och ta med mig i båten för att hänvisa till om det skulle bli några problem.... men ännu har inte Kustbevakningen varit intresserade av våra förehavanden.... 

Kan inte hjälpa dig mer än så tyvärr....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läste lite mer på http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/SvenskaFiskeregler/search.html?hand=true&nat=false&skal=false&ovr=false&bbox=208536.650315954,6375370.35587186,319290.652135694,6559105.37807425&namn=skagerrak

Hittar inget om 3 meterskurvan där, men väl gällande mina hemmavatten.  Där står det att trolling får bedrivas från 300  meter utanför land eller öar som är större än 100 meter. Om 3 meterskurvan går längre ut än så skall fisket ske utanför den.

Tolkningen i praxis hemma är sådan att friliggande grundflak utanför 300 metersgränsen eller runt mindre skär inte omfattas av den regeln....  om det är rätt eller fel enligt lagtexten kan jag inte svara på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundige svar! Jeg har vært innom begge de linkene du la ved tidligere, og klarer helle ikke å finne noe om 3 meters kurven, bort sett fra noen regler om garn (net). 

Jeg skal skrive ut dokumentet fra Vestra Gøtaland len og legge i båten! 

8. april 2017 (påske) er jeg på plass igjen!

Regler eller ikke, til nå har jeg ikke utgjort noen stor trussel mot den svenske øringen ...

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 months later...

En hel del Norska och Danska ekipage ute i Hanöbukten i veckan, blåst ganska friskt men ryktet säger att det varit en del påslag syd Hanö. Någon som har känningar här nere?

 Vi var ute en kortare sväng i Helgen utan resultat, tillåter vädret blir det nya försök kommande helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Av olika anledningar har det blivit på tok för lite fiske i vår. Däremot kom jag i samspråk med en Norrman i Karlshamn idag, det har legat en del Norska båtar på Tärnö i Karlshamns skärgård vilket är mina hemmavatten.  Hade blivit rätt mycket horngädda, men en lax på drygt 15 kg hade fångats utanför Ronneby idag efter vad jag förstod.  Kommer det några närmare rapporter här på sidan eller var brukar Norska trollinggubbar skriva om sitt fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.