Gå til innhold
Fiskersiden

The Dying Dawg. Kanskje noe som hadde funka for gjedda?


Recommended Posts

sjekk detta nye gummibaitet fra amerikanske musky innovations.

https://www.youtube.com/watch?v=oWulC5xXd8k

artig ide og fin gange. ser ut som den kan fiskes inn på mange måter. burde kunne friste storgjedda på grunnere vann. f.eks etterleksfiske.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte vel bare at den vil funke best på grunt vann siden den visstnok flyter. tida etter leken var bare et eksempel på ei tid hvor de større gjeddene ofte befinner seg på grunnere vann og er sultne. litt etter leken varmes jo vannet opp og da vil jo et bait med store jerkbait-bevegelser kunne funke bra også. nå vises bare en rykkende type innfisking på videoen, men jeg ser ikke bort fra at man kan fisken den saktere inn også.

men den kan sikkert funke grunt pelagisk også. vil tro at den breie profilen vil være godt synlig under i fra, så gjedder som står et stykke nede i vannet kan oppdage den og stige noen meter for å ta den. hvis de er det humøret da.

likte konseptet med å prøve å imitere en døende byttefisk. ikke at det er noe nytt i baits-verden, men synes dette baitet så litt lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at Puderhunden forteller om sine tanker rundt dette baitet. Det er slike ting som man kan dra nytte av. Andres forståelse og teorier er mer interressant for de som ønsker å bli en bedre fisker. Takk til Pikewallis som tok opp tråden☺

Mulig han også har gjort seg noen tanker rundt dette baitet. I hans hode er kanskje dette et mer sen høst på dypt vann bete. Hva vet jeg. Men det hadde vært artig å høre hva han tror og tenker.☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er slike ting vi kan lære av andre tanker bak om hvorfor man mener det er at bra bait. Min erfaring er at større gjedder ofte tar baits som går monotont og kjedelig, dette er et baite man må sette litt fart i for å få ønsket bevegelse vil jeg tro. Vanskelig å si uten å ha testa det selv.Vil helt sikkert fange fisk, men om det er et typisk storgjedde bete er jeg litt usikker på og da snakker jeg 10+. Det virker nesten slik at jo mindre bevegelse det er i et bete jo større fisk får man, klart ingen regel uten unntak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det ikke sikkert detta baitet er et storgjedde-bait. det var vel ikke helt meninga å påstå det heller. ser nå at det ser litt ut som det var det jeg gjorde. beklager det.

jeg har lest en del av det du har skrevet på nettsida deres(knall side!) om storgjedder og monoton sveiving. jeg må si at jeg er litt enig i mange av dine betraktninger.

ta f.eks en teknikk med stadige kraftige rykk i baitet som ved "tradisjonelt" jerkfiske slik det "skal" gjøres i følge mange videoer man ser på nettet og i filmer. slik tror jeg i de fleste tilfeller blir for voldsom for fisken, og da kanskje særlig de større. det skal jo være så at jerkbaitets bevegelser imiterer en skadet byttefisk, men jeg tror nok det blir litt mye med stadige rykk i gjennom hele innsveving. i hvert fall mange ganger. har mer tro på å kjøre noen rykk og pauser innimellom med lengre perioder med monoton innsveving som normen. slik teknikk har funka bra for meg på mange ulike arter og med mange ulike baits.

min erfaring med storgjedder på spinnfiske er egentlig altfor liten til å ha noe særlig å slå i bordet med. men jeg har blitt inspirert av det gode fangstene som er gjort på pelagisk og annet båtbasert spinnfiske de siste årene med shadjigger( og annet) og jeg har derfor store planer om gjøre mye mer av slikt fiske fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jerkfiske så har suspendig blitt et mye brukt ord, bete skal kunne henge lenge på samme plassen. Så et par jerk for så la det henge. Osv osv. Phantom er et av mine favoritt jerkbaits. Gitt mye fisk og noen store. Går drit kjedelig side-side men leverer. Pig er et annet bete som mange liker. Fisker man det for kjapt går det i overflata, derfor blir pig ofte jerket sakte og forsiktig og det leverer mye og en del stort. Når man ser på slow trolling med gummi så er det igjen et eksempel på at monoton gange leverer. De har ref bulldawg en tail som svømmer utover det er gangen kjedelig. Men det leverer. Mange har steintrua på den nye 3D line throue SG. Den kommer til å levere mye fisk, men kanskje ikke de største. Da tror jeg eller gjedda de kommer med som går som en "pinne" er mer spennende med tanke på store gjedder. Men og der er nok et men. Vanntempen påvirker nok en del. Jo varmere vann opp til tja rundt 18-20 grader så kan mer bevegelse være bedre en når tempen er 10-12 eller kaldere. Det beste er nok å teste litt selv og se. Tålmodighet og det å tørre å blanke tror jeg er viktig. Og skal man finne noen svar rundt betesvalg så må man bytte når fisken hugger, ikke når det er dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rage: du har absolutt et poeng. jeg er forsåvidt helt enig at ihvertfall den første tida etter leken burde gjeddene få være i fred. et par uker ihvertfall. men det er jo ikke alltid like lett å vite når leken har vært og noen steder blir jo gjeddene på grunt vann i nærheten av gyteplassene fordi de spiser seg opp på andre arter som gyter i omtrent samme område. det var i denne oppspisnings-perioden jeg mente at man kunne prøve dette baitet. det kom nok ikke klart nok frem i den første posten min.

men man kan jo også spørre seg om det er så hyggelig å fiske etter de store hunngjeddene rett før gytinga? det er nesten verre spør du meg. når det er rett før er også litt vanskelig å beregne, men her har hver fisker en mulighet til å velge å fiske i et annet område eller innstille fisket hvis de første fangsten består av enten rett-før-gyte gjedder eller rett etter- gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lek:

Vannet er kaldt, fighten blir kort, fisken er oftest i god fatning, aldri noe problem med gjenutsetting, om det forstyrrer planer om lek vet vi ikke, men vi vet at de glemmer veldig fort.

Etter lek:

Vannet er varmere, fighten er ofte brutal, fisken er ofte i veldig dårlig fatning, gjenutsetting kan fort bli problem, om den sparker ifra når du slipper den så vet vi ikke hva som skjer rett etterpå.

Gjeddefiskern evige dilemma:

Det får nesten aldri blitt hyggelig og fiske store gjedder, de kan dø av mange forskjellige grunner.

Blødninger, trykksyke, for lenge på land, slagskader, indre skader, alzheimer, hjernerystelse, gummiallergi, dyp kroking, influensa.. Noen gjedder tåler mye, andre veldig lite..

Det eneste vi får gjort er og behandle dem så fint vi bare kan.. Eller la være og fiske dem..

Men det betet tråden handler ser fett ut det, funker nok på etterleksgjedder både store og små :)

Så det blir nok ikke brukt av meg..

Endret av tanga-roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sannhet i det du sier Roger...

Gjedde er nok en av våre ferskvanns fisker som blir mest negativt påvirket av c/r. Nesten uansett hvor pent en behandler fisken så er sjansen stor for at de slutter å øke i vekt og lengde, når de blir dratt på land flere ganger i løpet av året. Beste måten å få de store gjeddene til å bli større er rett å slett å unngå å få de samme gjeddene for mange ganger i løpet av en sesong.

Har fått store gjedder på wobbler, gummi, jerk og meite, og min erfaring er at meite er den klart mest skånsomme metoden. Små kroker, null brekkstang effekt, og kroking utenfor gjeller og svelg, gjør at skadene på ei meite gjedde stort sett blir minimale.

Trolling og spinn med wobbler gir ofte store sår skader pga brekkstang effekt og store kroker, samt skader på øyne pga kroker som henger og slenger på utsiden av kjeften.

Trolling og spinn og gummi gir ikke den samme brekkstang effekten, men her er ofte problemet dyp kroking i svelg og gjeller.

Den absolutt værste metoden i mine øyne er slow trolling med DIGRE gummi baits etter etterleiks gjedder. Gjeddene sluker gummidyra i løpet av nano sekunder og når man i tillegg bruker kroker i størrelse opp til 5/0, sier det seg selv at skadene blir store. Ikke for å henge ut noen, men har meita opp etterleiks gjedder i øyern deltaet med punkterte øyne og utrevne gjellebuer etter at de har vært en tur i båten til ''gummi gutta''. Sier seg selv at veksten og trivselen til disse gjeddene stagnerer.

Mulig det kan være lurt å teste ut realese tackler ala Jens Bursell når en fisker med tre og gummi. Eliminerer brekkstang effekten og muliggjør bruk av mindre kroker.. Har store planer om å bygge om en westin eller 10 til dette oppsettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at en del av gjenfangstene vi har sett også har gått motsatt veg. De har lagt på seg mye. Om det finnes nok pålitelig informasjon til å si noe om hvor mange som ikke tåler det opp i mot de som tåler de vet jeg ikke men jeg tviler litt på det. Men det kommer nok. Pr i dag er det mye synsing og egen opplevelser som legges til grunn. Uten at jeg kan være 100% så synes jeg for at par-tre år siden at gjeddene var tynne uansett hvor du fikk de, og da er det andre faktorer som påvirker.

Mange mener jo at meite er det verste når det gjelder å "skade" fisken. Når man for tredje eller fjerde gang må opp å hilse på en sportfisker ved inntak av naturlig føde, blir plutselig den naturlige føden gjeddas verste mareritt. De blir rett og slett krokskye på mat de må ha. Korkskader ol kan nok meite (så lenge man ikke venter for lenge med mothugget)være i sammen med fluefiske det mest skånsomme uten at jeg kan dokumenter det 100%.
Shadd/jiggfiske virker også snilt, det er ut i fra egenerfaring I følge en bok jeg leste så var spinnflue det verste, de satt ofte dypt med trippelkroker. Om førleksfiske er bedre en etterleksfiske blir vel mer en personlig sak. Noen forsvare det ene noen forsvarer det andre uten helt å veta hvorfor (tror jeg)


Under lek tar ikke gjedden uansett Andreas, ja jeg vrir og vrenger litt nå men hva er egentlig under lek ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. Mange gjedder legger på seg og trives godt selv om de har blitt dratt på land et par ganger, men når de blir dratt på land gang på gang år etter år, så avtar ofte veksten en god del. Se bare på hvor de ekstremt store gjeddene blir tatt (15+). De dukker som regel opp i ukjente vann med lavt fisketrykk, eller i vann som er så store at det er vanskelig å få de samme gjeddene om og om igjen.

Det at gjedder blir skeptiske til naturlige agn etter at de har blitt fanget med det, og følgelig begrenser føde inntaket sitt, er vel basert på en god porsjon personlig synsing.. Nesten umulig å måle noe sånt. Det er jo heller ikke slik at gjedda angriper kunst agn for moro skyld, de forbinder jo det med mat.

Det jeg veit er at gjedder ofte lar seg lure flere ganger i løpet av en dag, når en fisker med naturlige agn, og at det sjelden skjer når jeg fisker med kunst bait. Årsakene til dette kan være at gjedda lettere klarer å skille ut et kunst agn som noe farlig etter å ha sett trynet mitt i fugleperspektiv fra avkrokingsmatta. Men så går det noen dager, før den samme fisken innhalerer spinneren til en uskyldig ørretfisker...

Men i stedet for å la dette bli en debatt om hva som er minst ille av meite og slukfiske, kan en jo heller diskuterer hva man kan gjøre for å skade gjeddene minst mulig. Mindre og færre kroker gjerne i kombinasjon med realease tackling av baits er jo ting som både meitere, trollere og latex gubber bør tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.