Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken flue/farge foran sluken til s.ø nå om vinteren?


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg fisker mye med opphenger foran sluken når jeg fisker sjøørret.

I disse kalde dager har jeg god suksess med hvite sluker som morild sea trout og andre hvite/oransje/gule type epoxy sluker som gir mye bevegelse når de blir fisket i sakte tempo.

Har dere noen gode tips til farge og type flue jeg skal bruke foran sluken nå på vinteren som vannet ligger på 2 til 4 grader?

Som vanlig takker og bukker jeg for all hjelp og legger ved litt inspirasjon til å trosse vær og vind og komme seg ut og jakte de store, spreke hvilerne i vinter.

Denne tok jeg på en 13 gr hvit morild med Pattegrisen som opphenger fisket saaaakte på ca 50 cm vann i ei langrunn bukt ytterst i skjærgården i Lillesand.

Skitt fiske alle sammen :)

post-28883-0-77363400-1424103356_thumb.p

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Jeg fisker mye med opphenger foran sluken når jeg fisker sjøørret.

I disse kalde dager har jeg god suksess med hvite sluker som morild sea trout og andre hvite/oransje/gule type epoxy sluker som gir mye bevegelse når de blir fisket i sakte tempo.

Har dere noen gode tips til farge og type flue jeg skal bruke foran sluken nå på vinteren som vannet ligger på 2 til 4 grader?

Som vanlig takker og bukker jeg for all hjelp og legger ved litt inspirasjon til å trosse vær og vind og komme seg ut og jakte de store, spreke hvilerne i vinter.

Denne tok jeg på en 13 gr hvit morild med Pattegrisen som opphenger fisket saaaakte på ca 50 cm vann i ei langrunn bukt ytterst i skjærgården i Lillesand.

Skitt fiske alle sammen :)

Er det vinterstøing du driver å fisker? Den så veldig tynn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter de større eksemplarene lengre ute som har stått over gytinga denne sesongen.

Fisken på bildet veide 1,2 kg og var i kjempe form.

Sånn skal en skikkelig Sjøørret se ut. Denne ble tatt i Driva den 12/6-2008 av en kompis og veide 5,2 kilo.

gallery_758_4_553601.jpg

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velger å tro at aurejeger har kontroll på hva en vinterstøing er, selv om den søen på øverste bildet ser tynn ut. det er jo ofte at bilder av ikke ser ut sånn som fisken i virkeligheten så ut. jeg har mange sånne bilder sjøl, f.eks gjedder som ser ut som de såvidt bikker et par kilo selv om vekta viste 6 kilo...

til spørmålet: har vel aldri fiska med opphenger etter sø, trolig mest fordi jeg er lat? men har lest drøssevis med artikler i danske fiskeblader om sø-fiske. det virker som det er vanlig å kjøre litt motsatt å flue og sluk. dvs for eksempel duse byttefisk farger på sluken og knallfarge å opphengerflua, f.eks rosa reke. tror den nevnte kombinasjonen er den vanligste. Men det er vel ingen hindring fra å gjøre motsatt? eller noe helt annet?

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger : Personlig har jeg selv best erfaring med " flue" etter sluken. Send meg pm med adresse og jeg skal sende deg noen kystwobler som funker meget bra i disse tider. " Det er ikke verktøyet som lager 1 håndverker" Håndverkeren selv bruker rett verktøy til rett tid. Erfaring... ;)

Send PM med adresse.:) Ikke gjør som jeg sier, gjør som du følger. Vi er predatorer , ikke fisk. Tenk som 1 predator...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tilliten puderhunden :)

Ja, uten å skryte for mye av meg selv kan jeg godt innrømme at jeg vet en ting eller to om sjøørret.

Det er akkurat slik du beskriver jeg har prøvd tidligere med god suksess.

Lopez: Tusen hjertelig takk, jeg sender deg en pm :) :) :) Jeg tok senest en fin sjøørret tidligere i dag på en sluk du er opphavsmannen til :)

cesar: Bildet jeg la ut var ment for inspirasjon til andre og for å vise at man kan ta flott fisk også nå på vinteren i stedet for bare å lese om det, og ikke ment for å skryte.

Jeg ser at måten jeg holder fisken på kan forvirre, med bøy på kroppen og halve hånda mi oppi gjellene, men jeg kan forsikre om at jeg aldri tar fisk som er for tynn, liten eller stor.

Fisken var i kjempe form, ble middag for meg, fruen og venner og er min pers på sjøørret, så jeg er egentlig ganske stolt av den fisken.

(men det var jo en fin fisk kompisen din tok for 7 år siden.....)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tilliten puderhunden :)

Ja, uten å skryte for mye av meg selv kan jeg godt innrømme at jeg vet en ting eller to om sjøørret.

Det er akkurat slik du beskriver jeg har prøvd tidligere med god suksess.

Lopez: Tusen hjertelig takk, jeg sender deg en pm :) :) :) Jeg tok senest en fin sjøørret tidligere i dag på en sluk du er opphavsmannen til :)

cesar: Bildet jeg la ut var ment for inspirasjon til andre og for å vise at man kan ta flott fisk også nå på vinteren i stedet for bare å lese om det, og ikke ment for å skryte.

Jeg ser at måten jeg holder fisken på kan forvirre, med bøy på kroppen og halve hånda mi oppi gjellene, men jeg kan forsikre om at jeg aldri tar fisk som er for tynn, liten eller stor.

Fisken var i kjempe form, ble middag for meg, fruen og venner og er min pers på sjøørret, så jeg er egentlig ganske stolt av den fisken.

(men det var jo en fin fisk kompisen din tok for 7 år siden.....)

Det kan vel hende at den så tynnere ut en den egentlig var.

Jeg for min del fisker ikke etter Sjøørreten før ut i juni måned,for jeg har fått alt for mange vinterstøinger tidlig på våren.

Og disse magre fiskene er utrolig glupske og svelger stort sett agnet.

Her i Sunndal kommune hvor jeg bor og fisker hadde vi masser av grov ørret før med en snittvekt på 2-2,5 kilo.

Den største jeg har fått i sjøen er 6 kilo,Men nå er den nesten borte og derfor får den stort sett være i fred.

Som matfisk er den heller ikke så god synes jeg, da er ørret eller røye fra fjellet mye bedre.

Du vet ,skal du ha sjanse på de virkelige store fiskene så må du fiske i skumringen og ut i de mørke timene.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.