Gå til innhold
Fiskersiden

Sett ditt personlige preg på utstyret, tips og bilder.


Stian N E
 Share

Recommended Posts

La meg først si at jeg ikke er stangbygger på noen som helst måte, og påroper meg ingen ekspertstatus på dette området jeg nå skal skrive om i hele tatt. I tillegg har jeg kanskje ikke fullt ti, men i alle fall åtte tommeltotter :lol:

…..allikevel velger jeg å skrive litt her om hvordan man på en enkel måte kan tilpasse og pynte på stenger og sneller da jeg selv synes dette er moro, og kanskje andre får lyst til å prøve etter å ha lest.

Endringene jeg har prøvd meg på så langt er:

Stenger: bytte snellefeste, håndtak, fjerne lakk og decaler, skrevet på stangemne, satt på nye decaler og lakket. Ellers har jeg også kortet ned håndtak og satt sammen diverse deler.

Sneller: bytte sveiv, og tilpasset sveiv fra en snelle til annen.

Utstyr og deler finner man lett på nett. Butikker jeg har handlet fra er www.mudhole.com (svinedyr frakt), www.getbitoutdoors.com (superraskt frakt) og www.tackle24.de .Ellers også www.ebay.com for «powerhandles» til sneller (selgeren fishincomfort har jeg handlet av.)

Metoder og instruksjonsfilmer finnes det mange av på bla. Youtube og på Mudhole og Getbitoutdoors sine nettsider.

Så til noen eksempler hva jeg har gjort.

STENGER.

Jeg har en 13 fot feederstang jeg aldri har blitt helt venn med pga. litt kort og tynt håndtak. Stangen har også føltes framtung da snellefestet har sittet litt for langt bak. I tillegg har den sett kjip ut synes jeg.

Planen med stangen ble å skifte håndtak, snellefeste, fjerne stygge decaler og gi den litt mer «kystmeite-look» da jeg tenkte primært å bruke den til flatfisk i sjøen.

Deler ble kjøpt inn og «slakting» av gammelt håndtak påbegynt.

FullSizeRender_zpsmtjulyny.jpg

Fjerning av gammelt håndtak, bare å gyve løs!

FullSizeRender1_zpszidqucer.jpg

Gammelt lim kan fjernes ved å varme det litt opp med en lighter for så å bruke en skarp kniv. Til slutt pusser man med fint sandpapir for å få stangemne jevnt.

image.jpg1_zpsfgnpecxk.jpg

Som sagt gikk jeg for en «kystmeite-look», så det ble alu.snellefeste fra ALPS og blått krympestrømpe håndtak. Foran snellefeste, en bit EVA og alu. pyntering.

FullSizeRender_zpsv5ftav4m.jpg

Her er krympestrømpen krympet på. Jeg brukte vanlig hårføner, funket fint.

FullSizeRender_zpsip9xvyqr.jpg

Slik ble den seende ut etter at jeg var ferdig, mye kulere, og ALPS-snellfestet er helt knall!

(jeg har valgt å montere det med gjengende foran, ser på nett at begge retninger er «godkjent» ) :)

Man trenger ikke alltid gå så omfattende til verks. På en stang har primært har tenkt til å bruke til bryggemeite etter flatfisk har jeg fjernet produsent-decalene og erstattet de med….

image.jpg6_zpsezrssthd.jpg

….ja du gjettet riktig, en flatfisk!

En liten endring, men en enkel måte å få en unik stang.

Videre har jeg lagd meg en micromeite-/isfiskestang ved bruk av en kassert lettspinnstang og en quivertip fra en feederstang.

image.jpg8_zpscj5k1ocg.jpg

Stangen ble kappet ved egnet lengde og quivertipen ble skjøtet inn, limt og lakket. Håndtaket ble kappet ned i lengden og ny but-cap montert.

….og vips er den klar for mange morsomme timer på bryggekanten.

25f561b3-da62-4b05-a768-d639e04386e0_zps

Micro-flex! Når hele stangen er praksis er en quivertip vil selv en tangstikling gi full flex :lol:

SNELLER.

Når det kommer til sneller har endringene begrenset seg til bytte av div sveiver. Nedenfor kommer noen eksempler.

image.jpg7_zpsxp3kozxm.jpg

En noe puslete originalsveiv er her byttet ut med en lengre og kraftigere versjon som ligger veldig godt i hånden.

image.jpg5_zpsywjvqokl.jpg

Har en litt eldre Shimano snelle i størrelse 2500 som jeg liker godt, men sveiva, den var i kjip plast.

Byttet den derfor ut med en finere sak fra en kassert Shimano snelle i størrelse 3000. Diameteren på delen av sveiven som går inn i snella stemte, men den var litt for lang, da var det fram med baufila, kappe litt, og vips var snella «blitt ny».

image.jpg4_zpsvj4mgjly.jpg

Tekota 600 LC er favorittsnella mi ved båtfiske i Sandebukta og når man skal heise opp tre og tre småhvitting av gangen så trenger man real sveiv! :P

Dette var noen av endringene jeg har gjort på stenger og sneller. Særlig snellefester er moro å bytte synes jeg, kan gjøre stor forskjell på både funksjon og utseende.

…..men man trenger jo ikke stoppe med det, surf-pods, håver og masse annet bare venter på å bli kappet, skrudd, lakket, limt og tilpasset. Bare fantasien setter grenser!

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle grep kan fort gi en stang med personlighet. Fortsett slik!

Når det gjelder retningen snellefestet er montert, er jeg ganske sikker på at du har fått en stang som er mye mer behagelig å holde i. Mine første bygg var med gjengestykket "gal" vei. Nå er alle som forsvinner ut døra her, med snellefestet montert so du har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle grep kan fort gi en stang med personlighet. Fortsett slik!

Når det gjelder retningen snellefestet er montert, er jeg ganske sikker på at du har fått en stang som er mye mer behagelig å holde i. Mine første bygg var med gjengestykket "gal" vei. Nå er alle som forsvinner ut døra her, med snellefestet montert so du har gjort det.

Takker, det skal jeg:-)

Merket det selv da jeg prøveholdt med snellefestet begge veier, mye mer behagelig med gjengene foran, så kommer til å fortsette med det selv.

Edit:skrivefeil.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.