Gå til innhold
Fiskersiden

Gladsak? Nope :(


villlax
 Share

Recommended Posts

Er det ikke nok angående oppdrett og oppdrettsfisk snart?

------

ja, internt her på siden, hvor det er nærmest unison enighet om hvor ille oppdrettsindustrien er, skaper dette voldsomme fokuset på o-industriens synder en enorm "slagside" på forumet. Noen her inne begynner klanskje å bli litt lei av dette hakket i plata? Når det er sagt, skal man vinne frem overfor politiske myndigheter tror jeg den eneste strategien som fungerer er å skrike høyest og lengst, dvs å fortsette å stresse saken, og ikke gi seg. Det er gjerne slik man får gjennomslag i politiske saker - til slutt. Og en slik erkjennelse viser også at det ikke er nok å ha fakta på sin side, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg trur eg ikkje eit sportsfiskeforum, der (som nevnt over) dei absolutt aller fleste allereie er einige om at oppdrettsindustrien forbeirast på fleire punkter, er rette forumet å bruke ein slik "teppebombe"-taktikk på. Det startar som "preaching for the choir", der dei fleste svarar med å ignorere det, men blir veldig (veldig) masete i lengda. Ein eksponerer berre eit fåtall individ for ei enorm mengde med nyheitslenker som for oss som er midt på treet interessert, verkar desperat.

Det er ikkje eg som sit på makta, eller jobbar i oppdrettsindustrien, så det er fint lite eg kan gjere med det uansett.
Eg merkar ikkje at eg blir meir engasjert i saka berre fordi annankvar nye tråd på FS er ei ny lang remse med lenker til saker om oppdrett i media.
Eg får ikkje ein plutseleg trang til å sende mail, skrive brev eller ringe til styresmaktene for å sei i frå at dette ikkje er bra nok, fordi eg ser ein ny slik tråd med ei remse med lenker.
Eg får ikkje eit akutt behov for å gå i tog og marsjere i demonstrasjonar heller. (Fins desse?)

Og om det er politikarane eller næringa som er målet med "skrikinga", så trur eg ikkje dei tilbringer dagane sine på Fiskersidens forum. Då vil eg heller anbefale å bruke massemedia som (nett)aviser eller TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke her inne folk trenger og overbevises, det er ut til næringsinteresser, politikere og øvrige borgere. Endeløs gaping og monologer blir skurr i lengden. Det er flott at du er engasjert, Villax, men et tips er å prøve å holde argumentasjonen saklig, uten overdreven bruk av utropstegn, caps lock, og andre former som får utsagna til å fremstå som fanatisme. Som Dr. Hook sier, de fleste her er stort sett enige med grunntanken om at oppdrett har store utfordringer, og motstanden du får i et par andre tråder her nå er nok mest en reaksjon på formen du presenterer ideene på. Folk blir lei maset rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner er det full enighet om at det bør skje endringer i O-næringen. Men her skrikes det vel høyt i vill fantasi, og det er sannsynligvis ikke en kjeft her som kan gjøre noe som helst med hvordan verken næringen eller politikken rundt det fungerer. Da blir dette evige maset bare en plage. Skrik til de som kan gjøre noe med det i stedet. Og referere til harde fakta fremfor dramatiserte media saker og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at alle dere som er negative til all posting ang. oppdrettsindustrien bør revurdere holdningen deres en smule, som enkelte av dere vet så er jeg veldig engasjert i arbeidet med å få stoppet planene om mer oppdrett i Skjerstadfjorden.
Jeg ser at enkelte sier at det ikke er de som har makta og at de derfor ikke kan gjøre noe fra eller til, med sånne holdninger blir man jo selvsagt aldri hørt.
For å ta et håndfast eksempel: Skjerstadfjorden, jeg har hentet mye relevant info og linker som er publisert her på fiskersiden, dette har gjort mitt arbeide veldig mye enklere enn det i utgangspunktet hadde vært.
Dette arbeidet har definitivt ført fram, etter at det ble samlet informasjon, opprettet en egen nettside, laget et opprop og laget et skriv som videre ble sendt til berørte kommuner samt fylkeskommunen, har vi nå blitt hørt!
Samtlige instanser som har uttalt seg nå i ettertid har sagt seg negative til å etablere mer oppdrett i Skjerstadfjorden, dette er en stor seier for oss som er og har vært engasjerte i saken, og det viser definitivt at det nytter å vise sitt engasjement!

Vi har ikke dratt seieren helt i land ennå, mye gjenstår av evalueringer og videre utredninger, men at dette viser at det nytter for menigmann å engasjere seg er helt sikkert!

Vi vet i hvert fall at vi med vårt engasjement har gjort en betydelig innsats, det samme gjelder de som har postet linker og info!

Jeg oppfordrer derfor dere alle til å tenke dere om før dere kommer med flere negative kommentarer til de som viser sitt engasjement, dere skal i hvert fall vite at jeg er stor takk skyldig til de som har postet linker og info her på fiskersiden.no, det har lettet vårt arbeide betraktelig!

Vinner vi helt fram med vår sak har dere faktisk indirekte en del av æren for at Norges største bestand av storvokst sjøørret kan gå en lysere fremtid i møte!

Jeg vil også oppfordre dere alle til å engasjere dere mere i deres eget nærmiljø, det nytter ikke å sitte med knepte hender og vente på at andre skal ta i et tak, og hvis vi og våre etterkommere i fremtiden skal ha mulighet til å bedrive hobbyen vår så er det faktisk tvingende nødvendig.

Les her siste utvikling i saken: Bodø kommunes høringsuttalelse vedr søknad fra Gildeskål
Forskningsstasjon AS om ny lokalitet for oppdrettsanlegg - Mjønes

http://bystyret.bodo.kommune.no/utvalg/Komite%20for%20plan%20n%C3%A6ring%20og%20milj%C3%B8/KPNM20150303/KPNM-PS15-008.PDF

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man benytter et sportsfiske forum til den grad det gjøres med slike tråder opp og ned, så engasjerer det et fåtall. og irriterer et stort antall. Om man ser på oppstartede tråder i år, så består MESTEPARTEN av O-næring. DET blir litt feil i mine øyne. forumet blir fort mettet og folk blir lei. Det vil ikke ha noe positiv effekt.
Det blir som å flomme remma butikker av nisje produkter. Og det vet vi alle ikke vil fungere.

Ellers er det greit å faktisk lage et INNLEGG fremfor ett enkelt ord og en media-link :) De fleste vet jo at media aldri kan tas veldig seriøst.

PS: det med link var ikke referert til maskinisten :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man benytter et sportsfiske forum til den grad det gjøres med slike tråder opp og ned, så engasjerer det et fåtall. og irriterer et stort antall. Om man ser på oppstartede tråder i år, så består MESTEPARTEN av O-næring. DET blir litt feil i mine øyne. forumet blir fort mettet og folk blir lei. Det vil ikke ha noe positiv effekt.

Det blir som å flomme remma butikker av nisje produkter. Og det vet vi alle ikke vil fungere.

Ellers er det greit å faktisk lage et INNLEGG fremfor ett enkelt ord og en media-link :) De fleste vet jo at media aldri kan tas veldig seriøst.

PS: det med link var ikke referert til maskinisten :)

Jeg skjønner selvsagt at folk engasjerer seg i varierende grad, men at det også har en positiv effekt går det heller ikke an å legge skjul på.

Det er nettopp sportsfiskerne som fortviler når stammene av vill fisk blir ødelagt, og jeg ser ikke helt problemet med at informasjon og linker spres, det er fritt fram å ikke lese det som ikke er av egen interesse.

Jeg tipper det er rundt 90% av innholdet her på fiskersiden som ikke fanger min interesse, disse postene lar jeg meg selvsagt ikke irritere over da jeg vet at mange andre har både nytte og glede av det.

Så hvorfor ikke bruke all denne informasjonen til noe positivt i stedet for å surmule over andres engasjement?

edit: en egen avdeling for nyheter/oppdrett hadde kanskje vært en ide for å luke bort den irritasjon som tydeligvis er eksisterende på forumet?

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maskinisten. Jeg ser hva du tenker. Men det blir mest brøling MELLOM sportsfiskere istedet for brøling til de som kan gjøre noe med det :)

Og ja. Det er klart at de Fleste her blir kun engasjert av ytterst få tråder totalt.

Ellers vil jeg støtte et eget underforum for slike tråder. Som kanskje ikke kommer frem på siste innlegg. De som følger det følger uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maskinisten. Jeg ser hva du tenker. Men det blir mest brøling MELLOM sportsfiskere istedet for brøling til de som kan gjøre noe med det :)

Som nevnt tidligere, det kommer an på hvordan den enkelte velger å bruke infoen og hvor mye man selv engasjerer seg.

Jeg har hatt stor nytte av det, og hva vet jeg.. det er godt mulig andre også har hatt det i forbindelse med lignende engasjement.

Da synes jeg at det blir feil å slå ned på de som bidrar både her og i andre fora, husk det om du for eksempel en gang drar til for eksempel, Skjerstadfjorden eller andre steder der det har vært lignende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fisker jeg verken Laks eller SØ noen plasser men :)

en art truet av utrydning/ødeleggelse fisker jeg rett og slett ikke etter. Det er MITT tiltak.

Ellers ser jeg tankegangen din vedrørende deling. Men det blir fort for mye deling og lite TILDELING. få infoen frem til de som kan gjøre noe med det.

Og linking opp og ned til MEDIA saker (som får betalt for å vinkla saker på verst tenkelig måte) er definitivt ikke måten å fremlegge en seriøs sak. Da bør den baseres på harde realistiske fakta. Ikke mediavridd sak med økonomisk egeninteresse :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du, jeg eller andre personlig gjør eller ikke gjør bør ikke være veiledning for andres måte å dele sitt engasjement på.

Det er ikke over alt sjøørreten pr. i dag er utrydningstruet, for Skjerstadfjordens del er stammen sterk og levedyktig, like viktig er det likevel å ta vare på sånne bestander.

For øvrig er jeg enig i din filosofi om å ikke fiske på bestander som er truet.

Som nevnt tidligere, mye av infoen som er delt her på siden er videresendt og mottatt av myndighetene, dvs. de som kan gjøre noe med det!

edit: Med andre ord, jeg ser på sånne tråder som en resurs som både kan og bør brukes i lignende saker som den jeg har involvert meg i.

Og om man leser disse såkalte mediesakene, så vil man veldig ofte se at det henvises til faglige rapporter og øvrig forskning som understøtter poenget i artiklene, man må selvsagt sortere ut det man finner er relevant info for den saken man selv står for.

Vi får heller være enige om å være uenig, det virker ikke som jeg greier å få fram argumentene mine sånn at du ser hele bildet uansett.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med deg jeg maskinisten. Men trur ikke de fleste ser ting på lik måte. Og må vel fastslå at info OPPRINNELSEN også har sterk betydning. Info hentet fra media eller andre næringer som tjener i form av økonomisk støtte for å vise seg frem, står veldig dårlig når det kommer te seriøsitet. Det tror jeg vi kan være enig om.

legg det sammen med en stor overflod av denne infoen. så står hele saken plutselig dårlig.

Det er greit å brøle litt. Men alt med måte. Og man bør ha viss respekt for opprinnelsen til infoen :)

En del vedrørende akkurat lakse problemet er jo stadfestet med hjelp av AVLIVET laks i lakse elver. hva om akkurat DE fiskerne hadde droppet laksefiske i elva 1 år eller 2? vi snakker jo flere 1000 tonn her :)

Det er mange måter å se dette problemet på.

men vi kan helt klart si oss enige om å være uenig :) det er vel ikke til å unngå i en slik sak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med deg jeg maskinisten. Men trur ikke de fleste ser ting på lik måte. Og må vel fastslå at info OPPRINNELSEN også har sterk betydning. Info hentet fra media eller andre næringer som tjener i form av økonomisk støtte for å vise seg frem, står veldig dårlig når det kommer te seriøsitet. Det tror jeg vi kan være enig om.

legg det sammen med en stor overflod av denne infoen. så står hele saken plutselig dårlig.

Det er greit å brøle litt. Men alt med måte. Og man bør ha viss respekt for opprinnelsen til infoen :)

En del vedrørende akkurat lakse problemet er jo stadfestet med hjelp av AVLIVET laks i lakse elver. hva om akkurat DE fiskerne hadde droppet laksefiske i elva 1 år eller 2? vi snakker jo flere 1000 tonn her :)

Det er mange måter å se dette problemet på.

men vi kan helt klart si oss enige om å være uenig :) det er vel ikke til å unngå i en slik sak :D

OPPRINNELSEN til veldig mange artikler er som nevnt tidligere basert på harde FAKTA.

Så kan du jo spørre de ivrigste og mest erfarne laksefiskerne som årlig reiser rundt og fisker i forskjellige vassdrag om hvilke tiltak som blir gjort i form av reguleringer av fisket.

Jeg er selv ikke blant de som driver laksefiske i elv, men av interesse har jeg allikevel en viss peiling.

Det er gjennomgående reguleringer fra full fiskestopp, til andre strenge reguleringer i forhold til kortkvoter, maksmål på ho fisk eller at all ho fisk må slippes osv, osv.

Med tanke på at det hvert år rømmer mye mer o-laks enn den totale norske bestanden av vill laks så er det ikke veldig mange av argumentene dine som holder vann.

Men ja, uenighet er nok dessverre ikke til å unngå. :(

edit: hvis du mener og tror at det hvert år avlives flere 1000 tonn laks i elvene, så tror jeg faktisk at noen har postet alt for lite linker og info her på forumet.

Jeg påtar meg derfor oppgaven og legger ved en om fangststatistikk, scroll ned og se på figur 1.

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/elvefiske/aar/2015-01-23

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med deg jeg maskinisten. Men trur ikke de fleste ser ting på lik måte. Og må vel fastslå at info OPPRINNELSEN også har sterk betydning. Info hentet fra media eller andre næringer som tjener i form av økonomisk støtte for å vise seg frem, står veldig dårlig når det kommer te seriøsitet. Det tror jeg vi kan være enig om.

legg det sammen med en stor overflod av denne infoen. så står hele saken plutselig dårlig.

Det er greit å brøle litt. Men alt med måte. Og man bør ha viss respekt for opprinnelsen til infoen :)

En del vedrørende akkurat lakse problemet er jo stadfestet med hjelp av AVLIVET laks i lakse elver. hva om akkurat DE fiskerne hadde droppet laksefiske i elva 1 år eller 2? vi snakker jo flere 1000 tonn her :)

Det er mange måter å se dette problemet på.

men vi kan helt klart si oss enige om å være uenig :) det er vel ikke til å unngå i en slik sak :D

Estimert innsig pr år er 4-500000 fisk. I perspektiv er det vel det som rømte natt til 10.2.15.

-"En del vedrørende akkurat lakse problemet er jo stadfestet med hjelp av AVLIVET laks i lakse elver. hva om akkurat DE fiskerne hadde droppet laksefiske i elva 1 år eller 2? " Er jo en diskusjon som hele tiden blir brukt mot sportsfiskene. Da hovedsakelig og til stadighet fra oppdrettsnæringen.

-"Er det ikke nok angående oppdrett og oppdrettsfisk snart?". Engentlig ikke noe å pese for. Bare å bla forbi. Og ja det kan sikkert virke kjedelig og tilogmed frastøtende, men like forbannet viktig å informere de uinnvidde samt å holde denne poteten varm for sportsfiskere og forbrukere .

Ellers så burde kanskje det vært en ide med et underforum.

-Ellers vil jeg anbefale for de med FB å stikke nesen innom her : https://www.facebook.com/groups/106937819334505/?fref=tseller tilsvarende sider. Det mobiliseres.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke i alle fall prøve å samle denne diskusjonen under én tråd (Eller kanskje la være å poste hver eneste nyhet om saken)? De interessante trådene forsvinner fort når det går 17 tråder kontinuerlig som alle handler om oppdrettsnæringen.

Tja, hva som er interessant er vel streng tatt himmelvidt ;) Hvorfor la vær og poste?

Ellers er jeg enig med at det kunne vært e underform el lign. ;)

Om alle er sportsfiskere opplyst og lei "den der evige oppdretts diskusjonen"? Tja. Det var ikke lenge siden det var debatt her inne ang % villfisk i for til oppdrettsfisk. Da var det en som rekte opp hånden og spurte, spiser oppdrettslaksen villfisk?, trodde den spiste pellets jeg. :)

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo også sies at det til en hver tid er minst 36 andre tråder med siste innlegg som vises på forsiden, valgets kvaler med andre ord..

Men ja, et eget underforum hadde nok dempet noe av den fortvilelse som har oppstått blant noen av medlemmene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle er sportsfiskere opplyst og lei "den der evige oppdretts diskusjonen"? Tja. Det var ikke lenge siden det var debatt her inne ang % villfisk i for til oppdrettsfisk. Da var det en som rekte opp hånden og spurte, spiser oppdrettslaksen villfisk?, trodde den spiste pellets jeg. :)

Med alle kvasivitenskapelige røverhistoriene du og dine meningsfeller serverer så er det kanskje ikke så rart at en og annen blir forvirrret.

Mange av de linkene som blir lagt ut er jo egentlig bare leserinnlegg, kronikker og blogger signert av meningsfeller, noen navn går igjen ganske ofte.

Men for ordens skyld, ved å følge noen av linkene, bl. a til I-laks, så har jeg da funnet noe positivt også, forskning på sykdommer og lakselus der det satses ganske mye, selv om du omhyggelig unngår å nevne det, utvikling av nye typer merder osv.

dine påstander om at hele næringen består av kjeltringer, og at nesten alle politikere er korrupte får stå for din regning, men du kan ikke vente å bli tatt alvorlig når du slenger rundt deg med slike påstander.

Maskinistens historie om skjærstadfjorden viser kanskje det motsatte, at samfunnet og politikerne faktisk er oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle kvasivitenskapelige røverhistoriene du og dine meningsfeller serverer så er det kanskje ikke så rart at en og annen blir forvirrret.

Mange av de linkene som blir lagt ut er jo egentlig bare leserinnlegg, kronikker og blogger signert av meningsfeller, noen navn går igjen ganske ofte.

Men for ordens skyld, ved å følge noen av linkene, bl. a til I-laks, så har jeg da funnet noe positivt også, forskning på sykdommer og lakselus der det satses ganske mye, selv om du omhyggelig unngår å nevne det, utvikling av nye typer merder osv.

dine påstander om at hele næringen består av kjeltringer, og at nesten alle politikere er korrupte får stå for din regning, men du kan ikke vente å bli tatt alvorlig når du slenger rundt deg med slike påstander.

Maskinistens historie om skjærstadfjorden viser kanskje det motsatte, at samfunnet og politikerne faktisk er oppegående.

"Med alle kvasivitenskapelige røverhistoriene du og dine meningsfeller serverer så er det kanskje ikke så rart at en og annen blir forvirrret."

Kvasivitenskapelige? Jeg legger ut lenker uten å gi de noe form for vitenskapelig tyngde. Og ja , noen er det og noe er kronikker,blogger osv.

En ting til. Mine meningsfeller som severer. Er det Fiskersiden(Hooked)og inkl ? Eller rettere , Hvem er det og hvorfor blir du forvirret?

-"Mange av de linkene som blir lagt ut er jo egentlig bare leserinnlegg, kronikker og blogger signert av meningsfeller, noen navn går igjen ganske ofte."

Ok. Hva så. Er de ikke interessant for det? Prøver ikke å skjule på noen måte at det er det ene eller andre ;)

-" Men for ordens skyld, ved å følge noen av linkene, bl. a til I-laks, så har jeg da funnet noe positivt også, forskning på sykdommer og lakselus der det satses ganske mye, selv om du omhyggelig unngår å nevne det, utvikling av nye typer merder osv."

Kjempebra. ikke mer å tillføye ;)

-" dine påstander om at hele næringen består av kjeltringer, og at nesten alle politikere er korrupte får stå for din regning, men du kan ikke vente å bli tatt alvorlig når du slenger rundt deg med slike påstander."

Ja det tar jeg til etterretning. :)

-" Maskinistens historie om skjærstadfjorden viser kanskje det motsatte, at samfunnet og politikerne faktisk er oppegående."

Ja, i noen tilfeller. Og hvis det ordner seg i nevnte sak er det bare å sprette sjampanjen :)

Andre må tåle å bli nedlesset i anlegg og lovnad om gull og glitter ;) Selv bor jeg i og ved en fjord som har 12 anlegg. Dronningen av lakseelver Vosso ligger innerst. Trenger jeg si mer?

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle kvasivitenskapelige røverhistoriene du og dine meningsfeller serverer så er det kanskje ikke så rart at en og annen blir forvirrret.

Mange av de linkene som blir lagt ut er jo egentlig bare leserinnlegg, kronikker og blogger signert av meningsfeller, noen navn går igjen ganske ofte.

Men for ordens skyld, ved å følge noen av linkene, bl. a til I-laks, så har jeg da funnet noe positivt også, forskning på sykdommer og lakselus der det satses ganske mye, selv om du omhyggelig unngår å nevne det, utvikling av nye typer merder osv.

dine påstander om at hele næringen består av kjeltringer, og at nesten alle politikere er korrupte får stå for din regning, men du kan ikke vente å bli tatt alvorlig når du slenger rundt deg med slike påstander.

Maskinistens historie om skjærstadfjorden viser kanskje det motsatte, at samfunnet og politikerne faktisk er oppegående.

Ja,næringen og politikerne er oppegående. Da særlig når det gjelder å tjene milliarder og ikke minst sope inn milliarder til statskassen.

Må le av deg cannonbang,det du kaller positivt; forskning på sykdommer og lakselus,nye merder osv skulle vel ha blitt utført for lenge siden,før katastrofene som vi stadig leser om skjedde. Hvor mye skal ødelegges før de ansvarlige setter på bremsen? Men det er nok pengene som rår,det er utopi å tro noe annet.

Kjenner jeg blir kvalm av hele næringen. Litt mye bukker til havresekkene har det vel blitt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.