Gå til innhold
Fiskersiden

Flyteplagg


Audiosan
 Share

Recommended Posts

Hei. Det snakkes ufattelig mye om flytedresser her. Tråder opp og Tråder ned. Men jeg kan ikke finne en eneste post som omtaler flytejakker og flytevester (typisk hverdagsvest med flyte elementer).
Jeg gikk til innkjøp av dette nå. en Regatta Tide flytejakke og en Regatta Signal flytevest. Og jeg må bare si at dette var utrolig herlige plagg.
Man merker ikke overhode at dette er flyteplagg. verken ved syn eller følelse. Tynne og forholdsvis myke plagg som gir total bevegelses frihet.

Vesten hadde også nokså tykk krage med flyte elementer. Noe som er med å støtte hode om man skal være ekstra uheldig.

Prisen var da heller ikke avskrekkende. 590,- for jakken og 594,- for vesten.
Så var det det store spørsmålet. Hvorfor er det så liten interesse for slike plagg her inne? Skulle jo tru det var midt i smørøyet for sportsfiskere. ikke bare for seilere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det snakkes ufattelig mye om flytedresser her. Tråder opp og Tråder ned. Men jeg kan ikke finne en eneste post som omtaler flytejakker og flytevester (typisk hverdagsvest med flyte elementer).

Så var det det store spørsmålet. Hvorfor er det så liten interesse for slike plagg her inne? Skulle jo tru det var midt i smørøyet for sportsfiskere. ikke bare for seilere :)

Jeg kan si deg et par ting du må tenke på:

I fjor var det 4 fiskere som forliste med båten sin Dei 4 lå i vannet i 4 timer før dei blei plukket opp av sjøen. Da var dei alle kraftigt nedkjølet men var i god vigør/fysisk helse og hadde ikke noen problemer ved reddningstilfellet.

Alle hadde reddningsdress/overlevings/flyte dress på seg ved ulykkestilfellet.

Jeg selv bruker kunn Ursuit overlevelsesdressen ved fiske nå i vinterstid. Inget annet er sikkert å bruke meiner jeg selv. Med en flytedress/flytejakke/flytevest klarer en ca 10-20 min før en frys i hjel/ får hypotermi, så dette er ikke at rekommendere for vinterfiske. Men det er hva jeg selv meiner............ Spørs eg. hva du ønsker å satse på: en forsikkring på kr 600 eller en på kr 10.000? Det virker som at du inte vurderer ditt liv till meir enn ca kr 600!!?? Mitt liv er verdt skyhøygt over det

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her blir det fort tatt opp "vinter". Her er det SÅKLART snakk om SOMMER.

her var det snakk om ALLE sporstsfiskere i sommerhalvåret. hva brukes da????

verken jeg eller noen andre har troen på at sportsfiskere klær seg i dam og IMAX flytedresser på sommeren:)

Flyfishing for salmon: hva bruker du på sommeren som er så mye bedre? del det:)

så vennligst se bort ifra fall i vannet i 3 grader te havs:) det er ikke reelt her.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo bli en grei tråd :)

Når jeg sklei og slo nakken i flytebrygga og fikk skulderen ut av ledd klarte jeg å holde kroppen i rett posisjon i ca 3 timer før jeg var tom for krefter.

Vanntempen var 18 grader og jeg er godt over gjennomsnittlig i fysisk form.

Til min redning ble jeg da fisket opp av tilfeldig forbi passerende, men foruten den hjelpa hadde mine dager som sjøørret jeger endt der.

Det lærte meg at et flyte plagg må kunne holde hodet og kroppen min i rett posisjon i vannet om jeg ikke er i stand til å gjøre det selv.

Det gjør dessverre ikke en vanlig flytevest i stor nok grad.

Jeg lærte også at en vest bør kunne festes med remmer mellom bena for å holde skikkelig på kroppen din.

Jeg har sett en del fiske-flytevester med krage.

Jeg har aldri testa de selv, men har klokke tro på at støtte til hode er essensielt.

Jeg nevner skader fordi mange av de som detter i sjøen treffer noe på veien dit.

Ikke fullt så klok av skade bruker jeg likevel sommerstid en flytevest jeg kjøpte på europris til 199 kr.

Rett og slett fordi den er grei å ha på og god å sitte på svaberg og glassfiber tofter for sånne som oss med litt skralt rektalkjøtt.

Jeg har testa den og den hjelper mye, men redder ikke livet ditt om ikke du er mer eller mindre svømmedyktig.

Mitt neste innkjøp blir mer vektlagt egenskaper i vannet enn komfort på land, men vesten skal jo selvfølgelig være komfortabel å ha på.

Uansett hva du lander på vil jeg oppfordre deg til å prøve den i vannet, så du vet hva du har i vente.

Ha i bakhodet at om du virkelig trenger vesten en dag er du sannsynligvis ikke olympisk i formen og lykke til :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig godt innlegg Aurejeger. deler mye av dine synspunktene der. Må si du var heldig den gangen uhellet var ute :)

Og ja. Nakkestøtte og stropp er meget essensielt. dessverre mangler jakken stropp. der er det bare strikk rundt livet som kan strammes. Men vesten har stropp under. Dette kan også ordnes på jakken uten for store inngrep. Alt i alt vil jeg si vesten er det beste produktet rent reddningsmessig. Mens jakken har den LILLE termiske fordelen. fin for vår sesongen og kjølige sommerdager. Noe man mister med disse plaggene er synlighet. om man da ikke går for hvite plagg. men hvilken fisker ønsker det? :D

Men plaggene er tross alt laget for bruk på dagtid i bedre sommervær, der en gjerne er flere i samme båt. Men flyte egenskapen i krage og nakkestøtte skal man ikke undervurdere uansett hvor mange man er i båten. Hodeskade og dertil dødelig uhell skjer fort.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

När jag tittar på den svenska statistiken över drunknade i fritidsbåt/fiske så verkar det viktigaste vara att hålla sig kvar i båten. Små båtar i små vatten och ofta med alkohol inblandat är det farligaste enligt statistiken.

Vinterseglare, trollingfiskare etc. som är ute året runt verkar klara sig bra oavsett vilka kläder de har på sig, kanske för att de är noga med val av båt, observanta på ändringar i förhållanden etc.

Sportfiskare som tränger ihop sig tre fyra stycken i en liten aluminium eka från Linder gör nog rätt i att klä sig med alla möjliga säkerhets attiraljer när de jagar gädda långt ut i Blekinge skärgård.

Att välja rätt båt för uppdraget, att inte ge sig ut på större vatten eller i hårdare vind/sjögång än man själv och båten behärskar är som jag ser det mångdubbelt viktigare än vilken typ av fythjälp man använder. Norska kusten är inte förlåtande, det vet jag gott sen mina år i handelsflottan, man vill inte hamna i vattnet där, oavsett den värmande Golfströmmen,

Så länge båten flyter ska du hålla dig kvar i den, det är först när den går till botten som valet av personlig flythjälpmedel / räddningsoveralll blir avgörande...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart det viktigste blir å holde seg i båten :) det ligger litt i kortene. men her er det jo snakk om at man faller ut mot sin egen vilje :) da hjelper det lite å ønske man var i båten.

Ellers vil jeg si at regelverket her til lands er mildt sagt IDIOTI. Pålagt å ha flytevest liggende I BÅTEN. undres om det hjelper når man faktisk trenger den. det er en mild trøst når man ligger halvt bevistløs i vannet og båten driver :D

*i baugen ligger det flytevest (blupp blupp)*

Ellers er det ikke noe å stikke under en stol, at Norske mannfolk (spesielt) ikke liker å bruke eksterne flytevester. unnskyldning nr1 er jo: Det ser så dumt ut. fin nr 2 er: det er så bevegelses hemmende. ja da er vel en jakke/vest av dette slaget en genial ting da :) det ser ikke dumt ut. de er regelrett stilige i design. Bevegelse er helt normalt og man kan gjøre akkurat som man kan uten. Samtidig gir det varme. Og ikke minst SIKKERHET. Man må bare huske begrensninger :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tanken med er flytvästlag är väl att man ska känna att när det blir obehagligt mycket sjö, blåst, eller andra bekymmer att man ska ta sitt förnuft till fånga och ta på sig västen om man inte gjort det innan. Jag vet ju att jag själv ofta slarvar med flytväst när vi är flera i båten, så jag har en rejäl boj man kan kasta i huvet på den som ramlar i.....

För egen del är jag nog alltför påverkad av åren i handelsflottan, inte hade man någon väst på då inte, även om man var ute och jobbade på däck i besvärliga förhållanden....

Jag försöker trots det vara mer noggrann med flytväst när jag är ensam ombord. Men något mer avancerat än en ordinär seglarväst har jag inte fastnat för ännu. Med den vet jag att jag lätt simmar tillbaka till båten och klättrar ombord via stegen. Utrustning som håller mig rättvänd och flytande om jag skulle slå mig medvetslös känns alltför klumpig när jag rör mig ombord. Dessutom måste den ju kompletteras med en personlig nödsändare om det ska vara någon nytta..... annars fryser jag förr eller senare ändå ihjäl eftersom ingen letar efter mig.....

post-29577-0-98970000-1425153614_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man planlegger aldri at man kan ramle over bord. Det skjer kjapt og med makt :) Da hjelper det lite med vesten i baugen :D Og er man alene i båten, så hjelper det vel lite med reddningbøye og :D

Som jeg ser det, er det viktig at plagget her god bevegelsesfrihet (ingen unnskyldning om å ikke ha det på til en hver tid)
og sikkerhet (oppdrift. samt sikkerhet ved tilfeller der man ikke er ved sine fulle fem i vannet).

Design. Ja smaken er jo som baken men.

Prisen vil jo også spille en stor rolle her, som i de fleste innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja givetvis är det ju så att det bästa flytplagget är det som är på och särskilt då när man är ensam ombord och inte kan räkna med att andra plockar upp en.

Ytterligare en sak jag anser är viktigt är att man faktisk vet hur utrustningen fungerar tillsammans med övrig klädsel när man väl ramlar i. När jag utbildade mig till sjöman får många år sedan tränade vi mycket med flytvästar, överlevnadsoveraller, flottar etc. Och det är inte alltid så enkelt när man väl kommer i vattnet...... mitt råd är ju att man prövar sina flytplagg i vattnet, med de kläder man brukar ha på sig, så man vet vad man kan förvänta sig i skarpt läge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det ahamm. men hvit er jo ikke en favoritt farge med tanke på fisking :)

Gudene hvite va Imax tenkte på når de laget flytedressen for 2015 :D


Sydsvensk. Helt klart. andre plagg man har på seg vil definitivt spille en større eller mindre rolle i sikkerheten.

Egen svømmedyktighet er også noe man skal tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här nere i södra Östersjön blir ju badtemperatur nästan varje sommar, så då kräver det inte så mycket, lite bus hopp och bad med ungarna gör att alla för träning på att ta sig upp i båten. Bara att dra på kläder och flythjälpmedel och testa.... när man ändå håller på. Och givetvis att passa på att testa och träna sin simförmåga i mer eller mindre öppet vatten. Att simma i sjöhävning är långtifrån det samma som att plaska runt i poolen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er meget rett :) Svømme på stranda og plumpe uti havet på 500 meter dyp er slettes ikke samme sak :)

Så da stilles igjen spørsmålet. Hva bruker den typiske sportsfisker på sommeren, når Imax eller DAM flytedressen e hengende på tørk for sesongen?

Hvorfor er ikke da flytejakke/vest et tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi använder nästan uteslutande enkla seglarvästar. De är smidiga, och lättanvända, men har ganska stora begränsningar, de kräver att man simmar skapligt och har bra vattenvana. De vänder inte rätt på en om man svimmar av, utan kräver att man är aktiv i vattnet för att hålla sig på rätt köl, men samtidigt relativt enkla att ta sig upp i båten med....

Nästa steg hade varit att satsa på själuppblåsande slingväst. Också de har nackdelar, och de vänder en runt i ryggläge om man har badkläder. Har man vinterkläderna på så kan de vara lika odugliga som seglarvästar då de inte klarar att vända runt en med den extra vikt som kläderna ger..... De kräver också ett visst mått av kontroll och underhåll, men är relativt lätta och smidiga att ha på sig.....men kan var väldigt klumpiga när man ska ta sig upp i båten igen....

post-29577-0-12939500-1425163553_thumb.j

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja indre klæsplagg (eller ytre om bruk av eksterne vester) har en stor betydning. Ikke bare om bord i båten. Men også om uhellet er ute. stoff trekker til seg vann. Det kommer man ikke utenfor. Og skotøy. Støvler vil fungere som anker.

Men ser at det er et bra marked på selvoppblåsbare vester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om flytedresser som egner seg til sommerbruk?

Bruker Imax på vinter, vår og høst.

Den kan til en viss grad også brukes en nord-norsk sommerdag, men blir selvsagt alt for varm når temperaturen stiger over 10-12 grader.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ju ett klassiskt problem!

Vid den här årstiden brukar ytvattnet i Hanöbukten hålla 1-2 grader, denna säsongen har vi mellan 3 o 4 grader, men det är ju fortfarande vansinnigt kallt om man skulle ramla i. Nu är det ju kallt i luften också så man är ju rejält påpälsad och en varm flytoverall kan ju kännas skönt,

Men en månad till, då kan det hända att vi har över 20 grader i luften när solen steker på, och det är fortfarande bara 5-6 grader i vattnet. Helst vill man ju åka runt med bar överkropp och njuta av solen medan man väntar på att laxen skall kliva på......

post-29577-0-81869700-1425196437_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Imax om vinteren. Når det gjelder varme fine sommerdager så bruker jeg oppblåsbar vest, når det derimot er som det pleier å være, med regn og vind, og imaxen blir for varm, så velger jeg regattas oljehyre/flytedress http://www.regatta.no/index.php?page_id=324

Her er det kun buksa som flyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Selv skal jeg handle meg plagg/vest nå til helgen. Skal ta turen ned til Skittfiske, der er det et bra utvalg

Jeg har tenkt en lett flytedress - hvis de finnes?

Mitt bruk er Svolver (VM i skreifiske) nå i mars, og ei uke i Havøysund månedskiftet juli/august.

Har ikke noe ønske om å svette ihjæl i plagget heller - har skjønt at det blir "lunt" i en flytedress når det er over 10/12 plussgrader!

All anbefalinger tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

Kjøpte denne for et par dager siden

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Flyte-/varmedresser/Abu-Garcia/Abu-Garcia-flytedress-2pcs-3XL-156056-p0000139345

Testa den i dag, den var varm og fin, og ikke så alt for stiv og klumpete. men min noe røslige kroppsbygning så er det litt utfordring med slike klær, men denne fungerte bra. Kan ikke si så mye om slitestyrke og sånt, men den virka ganske ok.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.