Gå til innhold
Fiskersiden

Tregt feriefiske


arobo
 Share

Recommended Posts

Etter en relativt kjip spansktime fredags ettermiddag, var det endelig tid for ferie. Andre, mer normale folk ville kanskje ta seg en velfortjent pause fra skole og slit, men neida-ikke her i gården!

En pause ble det riktignok, men ikke fra mye annet en skolearbeid. I de ni kommende fridagene ventet nemlig dårlig vær, lange dager, kulde, alt for lite søvn og dessverre lite fisk.

Lørdag

Kalaset ble satt i gang allerede på lørdag, og siden de vanlige fiskekompisene er opptatt med valentinesday, familie og annet tull ble det en alene-tur denne gangen. I mangel på noe kult å fiske etter ble det i siste liten bestemt at jeg skulle gjør et halvveis forsøk etter smørflyndre. (En gang må man jo starte liksom)

Smørflyndre satsinga gikk som smørflyndre satsinger flest, dvs. ingen smørflyndre. Derimot var det nok av sandflyndre og annet kjipe greier som massakrerte de små krokene.

DSC_0021_zpsvzi068cx.jpg

Søndag

Dagen etter var det jaggu på`n igjen. Jeg spratt opp av senga, viten om at ferien må utnyttes så godt som mulig, men det var det andre folk i huset som ikke var like interessert i.

Vik og jeg skulle egentlig peise på med lang småflekka/lysing satsing, men vi fant fort ut at vi ikke hadde noen til å kjøre oss. Etter masse masing får vi endelig ordna sjåfør, og maaange timer på overtid kommer vi oss endelig avgårde.

Vi ankommer plassen en liten halvime før det mørkner, og jeg setter umiddelbart på et hekle med kroker i størrelse 2, i håp om at en liten lysing skal ta agnet.

To hvittinger og en kolje senere er det blir mørkt, og det napper nok en gang. Etter en typisk torske-fight ligger plutselig en småflekka og gjør det den er best til i overflaten; nemlig ruller seg rundt og knipe igjen øynene.

pics%20yo%20038_zps6tzkvf2n.jpg

Kroken sitter akkurat der den skal

Det var ingen stor småflekka med sine 600 gram, men småflekka rødhai er liksom alltid velkommen uansett.

pics%20yo%20069_zpsw9bddkty.jpg

«Endelig retter den seg ut»

Videre utover kvelden skjer det ikke så alt for mye. Rundt 10 ms fra nord plager oss jevnt og trutt utover kvelden, og hvis du plusser på de små torskene, sypikene og hvittingene som bestemmer seg for å bite i ny og ne har du det ultimate irritasjonsmoment.

Et stykke ut på kvelden bestemmer jeg meg for å sjekke hvordan det går med vik, som litt tidligere bestemte seg for å flytte seg litt. I det jeg er halvveis på vei bort begynner jeg å høre roping, og setter opp farta litt. Jaggu har han solid bøy på stanga når jeg kommer bort. Etter en morsom liten fight kommer en brukbar torsk opp.

DSC_0141_zpsdcixc9za.jpg

6,6 kg, om ikke jeg tar helt feil?

Videre utover kvelden skjer det lite spennende, og i tolv tiden pakker vi snippsekken og drar hjemover.

Mandag

Mandag var vi nok en gang klare for nye eventyr, og nå skulle en av mine gamle barndomsplasser testes ut. Til tross for dårlig vær, og at klokka kun var litt åtte på morgenen var Bjørn og Vik mer enn klare for litt fisking da de plukka meg opp.

Etter en liten kjøretur, pluss obligatorisk stopp på rema ankom vi brygga, og jeg merket det kriblet litt ekstra i fingrene da jeg fikk se brygga hvor jeg lærte meg å fiske for godt over 10 år siden.

Allerede på første nedslipp napper det umiddelbart, og opp kommer et bittelite «bevis» på hva litt mer målrettet fiske kan gjøre. Til tross for flere hundre timer med agnfiske på denne bryggen i barndommen, kom den første fløyfisken opp etter bare et minutts fiske denne dagen. Det er tydelig at det har skjedd en del på takkelfronten siden den gangen.

DSC_0154_zpsnfj0iwfq.jpg

En liten hunfløyfisk i møkkaværet

Etter et par småtorsk dabber det dessverre fryktelig av utover morgenen, og etter flere timers fiske uten noe særlig action bestemmer vi oss for å bytte plass.

Den nye plassen bare noen minutter unna er det ingen av oss som har testa skikkelig før, så det er med ny spenning vi går ut på den lille flytebryggen som skal testes.

Etter en litt bedre start kommer det fort sandflyndrer opp på flere av stengene, og det Bjørn sa på forhånd; «her burde det være fløyfisk», viste seg å være helt rett.

Ett ganske stort antall fløyfisk kommer opp på ganske liten tid, alle sammen tatt rett ned fra den lille brygga. Det går mest i hunfisk, men noen relativt slitne og tynne hannfisk kommer også opp etter hvert.

10968306_661213704002141_809337253524445

Denne har vært ute et par vinterdager før

DSC_0162_zpsj72tb3ux.jpg

Sjekk øyenfargen!

Alt i alt ble det rundt 10 fløyfisk på en time halvannen, noe som i alle fall jeg mener er ganske bra på vinterstid, da de gjerne kan trekke dypt og være litt uforutsigbare.

DSC_0169_zps2wr8fvbq.jpg

En fløyfisk hann klarer somregel alltid å bringe frem et smil hos en gretten fisker

Tirsdag

Denne dagen sto nok en gang småflekka for tur, og siden Vik skulle bli tvunget med på hyttetur med familien dagen etterpå, fant vi ut at det var likegodt å bare kjøre på hele natten!

Denne gangen starter det der vi slapp sist gang. Mye smånapping og lite som blir med opp. Etter flere bommede tilslag på rad runner det etter hvert litt bedre, og fisken sitter. «Brukbar torsk?» Nei, middels lyr, konstaterer jeg kjapt.

Etter litt siger jaggu en lyr opp fra dypet, mindre en håpet, men litt action var det i alle fall.

DSC_0022_zps64xl5nqw.jpg

3320 gram

Resten av denne natta er det vel egentlig ikke vits å snakke om i det hele tatt. Litt smånapping en gang i blant, og om ikke jeg tar helt feil så hadde jeg seks fisk og seks arter da vi dro. Ikke akkurat noe å hoppe i taket for etter ti timers intensivt fiske..

Onsdag

Da jeg kom hjem fra småflekka tur klokka åtte om morgenen var det bare å starte pakkinga igjen. Jeg og Bjørn hadde nemlig planer om å teste nok en ny plass, og etter et par brødskiver og litt superrask pakking (som forresten alltid fører til at noe viktig blir glemt) var jeg klar. Litte grann småtrøtt.

Etter en energi boost i form av statoil pølser og cola begynner vi å bli klare for fisking, bilturen går heldigvis alltid fort når fiskediskusjonen står på for fult hele veien.

Denne plassen er en av de mest lovende jeg har sett på lang tid. Steinrøyser, flytebrygger, veldig god dybde, bra vann osv. Til vår store overraskelse var det helt ufattelig dødt på plassen, og dette var for meg ikke akkurat noen kjempe tur.

image_zpszojnbwq8.jpg

Min kuleste fangst denne dagen.. En grønn knurr.

image_zps7kafhe7g.jpg

Det ble riktignok hundeoghelvete av disse.

Bjørn var heldigvis litt mer i slaget enn meg, og fikk fire fløy over 145 gram, med toppfisk på 175, og 178 gram. 2*specimen skal man ikke klage over!

10425380_1022065321154768_28549200804836

Tynn fløy. 33 cm og bare 175 gram. (Ser at fisken ligger feil i forhold til målestokken på dette bilde)

Etter to lange fiskedager og 40 timer uten søvn sleit jeg godt med å holde meg våken på vei hjem. Torsdag var det «heldigvs» fiskefri dag.

Fredag

På fredag var det jaggu på gang igjen, ny plass, ny brygge, og denne gangen fint vær. Fisket starter sånn halvveis spennende med en gapert på et av de første nedslippa, og bjørn får etter hvert opp en ulke. I alle fall en litt spennende start.

image_zpscnazeyw6.jpg

Den minste jeg har fått, type mobiltelefon size.

Videre utover dagen kommer det opp sandflyndre, rødnebb, torsk og hvitting i ny og ned, og jaggu dukker ikke den grønne knurren også opp.

Det blir mer og mer dødt utover dagen, og det er ikke før langt utpå ettermiddagen jeg endelig skal få en bra fisk. En forventet, men fortsatt bra fisk. Etter å ha flyttet meg ganske langt ut på brygga, napper det momentant, og dagens første fløy kommer opp.

«Ikke gigantisk, men kanskje 150» glipper ut av meg i det jeg ankommer bjørn på «veiestasjonen», men heldigvis tok jeg feil.

image_zps3mth7gw5.jpg

182,5 gram med go-fløy

image_zps0nxlvbfm.jpg

Ikke bare min største, men og fineste fløyfisk til nå!

Lørdag

Så var det duka for feriens siste tur, og den gangen var det kvabber, tangbrosmer og annet småtteri som stod i fokus. Været var brukbart, plassen var veldig brukbar, men denne turen ble dessverre stang ut.

Hauger av dvergulker og ulker av typen mini, i tillegg til et par kvabber var det eneste som kom oppi balja etter ganske mange timers fiske. Litt tidlig for kikkfiske ble konklusjonen.

Bjørn fikk den eneste fisken med potensiale denne dagen, da en kvabbe på gode 36 cm tok krokene hans (den tok faktisk flere kroker). Fisken var dessverre tynn.

DSC_0103_zpsovi1oqgy.jpg

Laaang og tynn

Selv om fisket ikke var helt det store denne ferien ble det rapport uansett, det hadde jeg bestemt på forhånd. Mye frisk luft, og noen nye erfaringer ble det i alle fall.

Håper det underholdt noen av dere, takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. ,

Tregt feriefiske ?? Her var det hvertfall mye godfisk på dere.

Når man tenker at det ligger 70+ timer bak så er det liksom ikke så bra lenger. Men takk skal du ha!

flott Rapport Aron,gleder meg til mye god lesing,og selvfølgelig fisking i åra som kommer. jeg leda den interne fløykonken i noen timer... :D

Hyggelig å høre, takk for turene forresten!

Du driver bare med sånt konkurranse fiske du vettu, små og mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.