Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snelle til kystmeite


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Stang:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Surfstenger/Ron-Thompson/Evo2-Surf/Ron-Thompson-Evo2-Surf-14-Kastevekt-100-250gr-3-delt142864-p0000127260

Snelle:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Baitrun,surf-sneller/Shimano/Baitrunner/Shimano-Baitrunner-ST-10000-RB-2015-modell157700-p0000143816

Både stang og snelle kan du bruke mindre utgaver av. Stangen får du ned i 13 fot, men prisen er den samme. Snellen får du også i mindre størrelser. Men siden du bor i bergensområdet blir vell Havmus satsing obligatorisk, så noe mindre enn en 6000 snelle ville jeg ikke gått. Du kan også ta deg en tur på campelen på bryggen, hyggelige folk med mye bra kunnskap og fiskeutstyr i butikken. Der kan du nok få skaffet deg en helt grei snelle med baitrunner til en ikke så alt for gale pris. Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har konge sneller. Baitrunner 6000 eller 8000 holder til det aller meste.

Å jakte flyndre med surfstang blir mildt sagt overkill, så med mindre du skal fiske kveite eller havål ville jeg gått for en lettere meitestang. Det finnes uendelig mange merker og modeller, så det blir vanskelig å plukke ut én. Stikk ned på Campelen og sjekk om du finner noen kystmeitestenger du liker aksjonen på, gutta der hjelper deg mer enn gjerne! :)

Legg heller pengene i en god snelle og kjøp en billigere stang om du skulle være i fare for å gå over budsjettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså om du tenker å fiske flatfisk som skrubbe og rødspette så vil jeg si at en 14 fots. Surf stang er overkill. Ville selv gått for en litt kortere, og gjerne litt myk stang, altså en "lett" stang. Slik at du virkelig kjenner når fisken biter, men velg helst en stang som også er i stand til å tåle litt større fisk som gjerne kommer svømmende. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Meite---karpestenger/Prologic/C1/ProLogic-C1-12-360cm-2-5-lbs-2-delt134094-p0000105662 tror den her kan være et alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProLogic stanga som Relaks linker til er veldig god i forhold til prisen, men jeg ville gått for 2,75 eller 3lb. Har stanga selv, og den er litt mykere en andre stenger i samme klassen.

Funker fett sammen med Baitrunneren du linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt, ja.

Men om man er ute etter et billigere alternativ er den vanvittig bra. Har brukt den sammen med en beastmaster BX specimen stang en ganske lang stund nå, og utenom at beastmasteren er litt kraftigere og stivere, så har jeg ikke merket stor forskjell. Det sier jo litt når beastmasteren er tre ganger så dyr.

Det er min mening da, det kommer jo selvfølgelig ann på hva man liker. Mulig jeg har vært heldig med ProLogic stanga som ikke har kapitulert ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt anbefale Exage BX STC stanga. Har denne selv og er strålende fornøyd med denne. Praktisk å dra med seg er den jo også. Derimot er jeg ikke stor fan av Shimano sine baitrunner sneller. Enten har de grafitt spole (som i bunn og grunn er udugelig). ellers er det den tungvinte dobbelsveiven. Eller så er det bakbrems (ufattelig nok gjerne kun på de største modellene, der det helst skulle vært større frontbrems). Gjerne en kombinasjon av flere av disse negative sidene. Det er vel bare BigBait runner som ikke har noe av dette. Men der ryker jo budsjettet totalt.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt anbefale Exage BX STC stanga. Har denne selv og er strålende fornøyd med denne. Praktisk å dra med seg er den jo også. Derimot er jeg ikke stor fan av Shimano sine baitrunner sneller. Enten har de grafitt spole (som i bunn og grunn er udugelig). ellers er det den tungvinte dobbelsveiven. Eller så er det bakbrems (ufattelig nok gjerne kun på de største modellene, der det helst skulle vært større frontbrems). Gjerne en kombinasjon av flere av disse negative sidene. Det er vel bare BigBait runner som ikke har noe av dette. Men der ryker jo budsjettet totalt.

Har riktignok bare en Shimano baitrunner snelle selv (DL 1000 RA), og den eneste negative jeg finner med den er den relativt lave lyden på baitrunneren. At dobbelsveiv er tungvint skal jeg heller ikke si noe særlig på, men jeg ser ikke problemet med bakbrems. Synes dette er ganske mye letter enn frontbrems når man f. eks. må stille bremsen mens man kjører fisk. På DL snellene får man dessuten som regel en metall spole (tror det er aluminium, ikke helt sikker) pluss en ekstra grafitt spole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja DL serien har alu spole. ST serien er den eneste serien med grafitt spole. Ulempen med bakbrems er at de har relativt små bremseskiver i forhold til frontbrems. Dermed får bremsen en mye større påkjenning på bakbrems sneller. At Shimano da velger å bruke bakbrems på de største modellene (som er de som brukes til det tyngste fiske) er meg i grunnen litt uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt anbefale Exage BX STC stanga. Har denne selv og er strålende fornøyd med denne. Praktisk å dra med seg er den jo også. Derimot er jeg ikke stor fan av Shimano sine baitrunner sneller. Enten har de grafitt spole (som i bunn og grunn er udugelig). ellers er det den tungvinte dobbelsveiven. Eller så er det bakbrems (ufattelig nok gjerne kun på de største modellene, der det helst skulle vært større frontbrems). Gjerne en kombinasjon av flere av disse negative sidene. Det er vel bare BigBait runner som ikke har noe av dette. Men der ryker jo budsjettet totalt.

Det er vel bare å unngå å kjøpe den aller billigste så slipper du grafittspoler. Jeg har to shimano baitrunnere (6000 og 4000) i tillegg til en Big baitrunner. Ingen har grafittspoler og dobbelsveiven er ikke noe stort minus (Etter min mening) med mindre du fisker havål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen liker dobbelsveiven. Personlig takler jeg den ikke. Største ulempen er nok bremsen. Dette er nok ikke noe problem når det fiskes etter flatfisk. Men større sei, lyr og annen rask sterk fisk kan nok slite godt på bakbremsen.

Er dette på bakgrunn av egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen liker dobbelsveiven. Personlig takler jeg den ikke. Største ulempen er nok bremsen. Dette er nok ikke noe problem når det fiskes etter flatfisk. Men større sei, lyr og annen rask sterk fisk kan nok slite godt på bakbremsen.

Min Baitrunner 4000 har frontbrems. Og på baitrunner 6000 med bakbrems har jeg fått blandt annet havål. Ikke store (5300 gram er den største tatt med den snellen) men den tåler det likevel. Skal du fiske tunfisk eller annen tropisk storfisk kan jeg forstå det, men jeg ville ikke sagt at bakbrems er noe minus her i norske farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veg. det med sveiva er egen erfaring. Det med bremsen er en vitenskapelig kalkulering. Dimensjonen på skivene bestemmer trykket pr kvmm. høyere trykk pr kvmm = høyere friksjon. høyere friksjon = høyere slitasje.

Man har et gitt totalt trykk delt på arealet på skivene.

Peter. Det er ved gjentatt hardt kjør at slik svikt skjer. Det er ikke snakk om en øyeblikkelig katastrofal svikt i konstruksjonen (også det kan skje i ekstreme situasjoner men). Men en høy slitasje faktor.

Den vil sannsynligvis klare å oppnå like mye bremsekraft. Men varigheten vil da bli kort i forhold til en frontbrems med betraktelig større skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter. Det er ved gjentatt hardt kjør at slik svikt skjer. Det er ikke snakk om en øyeblikkelig katastrofal svikt i konstruksjonen (også det kan skje i ekstreme situasjoner men). Men en høy slitasje faktor.

Den vil sannsynligvis klare å oppnå like mye bremsekraft. Men varigheten vil da bli kort i forhold til en frontbrems med betraktelig større skiver.

Men hvor ofte opplever man slik slitasje på bremsen når man kystmeiter i Norge og ikke fisker etter kveite eller havål?

En stor lyr kan gi en god fight, men jeg har aldri hørt om noen Shimanosneller som har tatt kvelden av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel neppe noe fasitsvar på hvor ofte man opplever det. Norge er jo et langt og varierende land :)

Ikke hørt om spesifikt Shimano som har knelet jeg heller (det betyr dog ikke at det ikke har skjedd men). Men hørt om en del bakbrems sneller som bremsen har tatt kveld på etter gjentatte harde kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trådstarter spør om en snelle for å fiske etter "flyndre og andre som biter på mindre kroker". Da er det rimelig usannsynlig at snellen blir utsatt for "gjentatte harde kjør". Derfor vil ikke bakbrems være noe problem for han. At vi i det hele tatt diskuterer det i en tråd for utstyr til flyndre og lettere kystmeite er jo ganske usaklig.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.