Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Årsrapport for vår sommer og høst for blogz 2015

Året med skikkelig fiskeutstyr (ikke den typen som du må kødde med bor og ispigger og drit) startet som seg hør og bør med en liten tur til Nitelva.

Jeg og Emma dro opp til lillestrøm litt tidlig en søndag morgen helt først i mars, og sto å dengte i den milde brisen i noen timer der.

Var ganske stille egentlig helt til det spente til noe alvorlig i stanga til Emma rett forran beina hennes. Hu hadde vel egentlig stått

å væra og glant på allt annet enn baitet sitt og ikke sett følgefisken som nå var festa til fortommen. Jeg selv er jo såpass lite uanfektet at jeg

begynner å bråsveive inn for å hjelpe til med landing eller bildeknipsing eller hva nå enn jeg kan bidra med. Dette resulterer i at det hugger på min jigg også og vi har plutselig en rimelig drøy dublè å ta bilde av.


[fiktivt bilde av emma og jeg som holder hver vår meget trinne vårgjedde på henholdvis 120 cm og 122cm]


Isen gikk heldigvis i midten av mars her hjemme og etter at vi testa nitelva fra land var det gøtt og komme ut med båten igjen her hjemme. Første turen på lørdagen ga bare de sedvanlige hanngjeddene, men det er jo stas uansett etter en lang vinter. På søndagen blei jeg med en kammerat som skulle være guide for meg i sandebukta. Der hadde vi ett rimelig sjukt fiske etter SØ


[en fiktiv serie med litt crappy bilder av 5 sjøøretter på mellom 4 og 7,5 kg]


Et par uker etterpå prøver vi oss på litt sakte spinnfiske etter storgjedda i det lokale storgjeddevannet vårt her hjemme og det blir en tanke frustrerende siden gjeddene biter av halene på jiggene våre. Men vi klarer å lande 3 stykker.


[ett fiktivt bildecollage av en litt vindfull tur med 3 store gjedder kombinert av en goprovideo som nesten ikke er til å se på pga vindstøy, men som viser landing og gjenutsetting av ei gjedde på 118cm]


I april og mai fisker vi etter storabboren så ofte vi kan. En dag kjernsmoing er med er dem helt overstyr etter sørv som er pressa opp mot overflata så vi har ett magisk fiske etter storabboren med popper.



[over 20 fiktive bilder av abborer fra 700 gram som er kroka på rare måter(to på en krok osv) og opp til 1880 gram]


største på popper veier hele 1880 gram. Men rosinen i pølsa er en som vi får på jigg en dag det er litt møkkavær.


[Et fiktivt bilde av meg og en abbor på 2,3 kg med en 13cm blå jigg i kjeften]

Helt sjukt rå opplevelse å kjenne denne suge opp jiggen i ett nedslipp på en kant ned mot 7 meter. SÅ jævlig værdt å fryse litt.


Nest siste helga i Mai går med til å prøve etter stordamene på sørlandet sammen med Steady og Aleksander22 (han siste dukker faktisk opp :o )

En liten overnattingstur er ikke feil her nede på sørlandet og særlig når vi har ett sånt jerkfiske på dagen og ville tilstander på popperen om kvelden.

Lander sikkert 40 gjedder hvorav over halvparten er over 6 kg. (popperfiske drar opp antallet "småfisk") Vi mekker burger på bål og juger så vi trur det sjæl utover natta. Telt trengs ikke :)


[nok en fiktiv bildecollage med litt ymse filter ettersom promilla øker på kameraopperatøren.]


Toppfisken blir ei kjukk sørlandsdronning som tok på en grønn og gullfarga pelagisk jerka buster nærmest midt utpå storvannet


[fiktivt bilde av aleksander22 åpenbart berusa(halvt om halvt av adrenalin og alkohol) som tviholder på ei gjedde som sikkert hadde veid 18 kg hvis vi hadde rekt å veie den før den sprella utti igjen]

Flaks det ikke er så mye folk her for ellers hadde de sikkert trodda att nøkken hadde fått pult eller noe.


I juni tar jeg og Tor oss en tur til sverige på en skikkelig ekspidisjon. vi har ingen andre mål enn å fiske gjedde i sverige ett sted. Og ender opp dypt inni de svenske skoger hvor vi finner ett nyyyyydelig vann som viser seg å være digert. Men heldigvis har vi med oss båtelektronikk som kan vise oss vei. Og det tar ikke lang tid før vi knekker koden for både gjedde og abbor. Men det vi ikke helt hadde regna med var at når vi troller litt mellom kantene som både gjedda og abboren liker seg så får vi tildels bra med litt stor gjørs.


[fiktivt bilde av gjørs i 7+kgs klassen]


Juli og august blir litt kald til manges forargelse, men til oss predatorfiskeres store engasjement. Siden vanntemperaturen holder seg på ett brukbart nivå så har vi ett flott fiske etter jerkbaitgjedder igjennom hele sommeren. Og om kvelden så biter de på popper i spektakulære svev. Veg er med og får se hva popperfiske "is all about".


[fiktivt bilde av poppergjedde, personen iført solbriller, sombrero, shorts og t-skjorte. Åpenbart for kaldt kledd og har glemt igjenn de vanlige brillene sine i bilen]

Blei mye hoiing og skriking den kvelden ;)



[orker ikke forholde meg til at høsten kommer til å dukke opp igjen. Så å dikte opp enda mer tullball på en tid hvor det blir mørkere og kaldere igjen orker jeg ikke så sånn er det....]


I november har vi det vi kan kalde tidenes villeste tur til Panama med gutta på Tuna Coast.

Av en eller annen årsak har sardinene som pleier å oppholde seg ute på det åpne havet utenfor kysten der blitt spylt med havstrømmen inn mot land.

Dette har resultert i ett frenzy av gulfinna tunfisk, av roosterfish, av dorado, wahoo og sailfish som bytter på å prøve å knuse popperne våre.


Og etter mye om og men så dukker den endelig opp:

[Fiktivt men, digert bildecollage av mengder med forskjellige sydhavsfisker, Sailfish, Dorado, Roosterfish, JackCrevalle, Wahoo osv og med ett

stort bilde i midten av en helt forjævlig diger Cubera snapper, med restene av en popper i kjeften.]


Takk for meg og takk til alle som var med på alt dette tullet.

Håper 2016 blir like bra.


post-12863-0-28771800-1425333937_thumb.j


Nei ingenting av dette skjedde og er heller tvilsomt at kommer til å skje.

Jeg bare kjeda meg såpass at jeg så at jeg hadde skrevet i en post om laksefiske og da måtte noe gjøres. Så da skreiv jeg en fiktiv rapport om hvordan fisket blir i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.