Gå til innhold
Fiskersiden

Godt havmusfiske på tampen av sesongen


PeterSL
 Share

Recommended Posts

De siste månedene har vært av mye dårlig vestlandsvær her i Bergen. Regn, haggel, snø og sludd har kommet med både jevne og ujevne mellomrom i hele vinter og det er bare snakk om korte perioder været har vært fint. I tillegg har vindkastene som nesten slår deg over ende stått i kø. I hvert fall virker det slik.

Til tross for så mye dårlig vær har det blitt rom for en del turer i vinter og frem mot våren som man innimellom får et lite glimt av. Men det å si at våren er kommet blir å ta litt vel hardt i. Med dette været kunne vi like gjerne vært i November.

Det siste året har det blitt mye kikkfiske og microfiske på flere her i Bergen, inkludert meg selv. Men med dette været er det sjelden man får det været man ønsker seg for å dra ut å kikkfiske. I tillegg fikk Mathias sin første havmus nå i vinter og han har nå fått opp et par pene eksemplarer. Dermed ble fokuset vårt rettet litt mer mot kystmeite, og spesielt etter havmusen som veldig mange mener er Norges flotteste fisk.

Vi er blitt en liten gjeng jevnaldrende gutter her i Bergen som alle er interessert i artsfiske, så det er sjelden man må dra ut på tur alene om havmus er målet. Dominik fikk sin første havmus i slutten av Februar, og Erling fikk sin første i begynnelsen av Mars. Min første i år fikk jeg tidligere i Februar men når jeg kom hjem fra hytteferie i Hallingdal i vinterferien var jeg lysten på noen flere turer.

Etter et par resultatløse turer Mathias og jeg hadde sammen i helgen var det igjen duket for en ny tur Tirsdag kveld. Vi dro utover allerede i 6-tiden, noe som er en del tidligere enn hva vi pleier å gjøre. Plassen var tom da vi ankom, og vi fikk rigget opp to stenger hver og lempet agn ut i fjorden. Som regel har jeg inntrykk av at det er ofte rundt midnatt eller senere musen tar agnet, så troen så tidlig på kvelden var ikke veldig stor. Men med agn i sjøen kan det meste skje.

Mathias startet kvelden med en liten lyr, etterfulgt av en stund med stillhet fra stengene.

16087542184_23bd103541_z.jpg

Snellene venter på fisk

16532722388_065864acb6_z.jpg

Diverse agn

Jeg hadde agnet begge mine takler med sild, og et cracklight festet noen cm. over agnet. Sirkelkroker på paternoster har jeg funnet ut at funker veldig bra til havmus. Det virker nesten som den kroker seg selv i det den går med agnet.

I 19:30-tiden runnet det plutselig godt fra den ene stangen min. Havmus var det første som slo meg, men med tidligere erfaringer om at musen helst spiser middag senere på kvelden var jeg ikke helt sikker på hva det kunne være. Jeg løftet stangen og det svarte med ganske grei tyngde i andre enden. Litt sprelling og risting ble det også, og mistankene om havmus ble forsterket. Fisken ga fra seg ganske friske krefter når den nærmet seg land, og jeg lurte et sekund på om det kunne være pigghå. Plutselig var det også aktivitet på min andre stang, og like etter kunne vi se et grønt øye som nærmet seg. En bra havmus kom til syne i overflaten og i det Mathias håvet fisken runnet det kraftig på den andre stangen min som det nettopp hadde vært litt napping. Vel oppe på land tok Mathias av seg avkroking og veiing av havmusen, samtidig som jeg fightet fisk nr. 2. "Eg tror pinadø det e havmus dette og" sa jeg til Mathias, som svarte med "Ser sånn ut" og "2180". Mathias veide min tiende havmus til 2180gram. Hadde jeg endelig brutt 2-kilos-grensen på havmus? Det måtte jeg dobbeltsjekke selv etterpå. Men nå var det på nytt et grønt øye som nærmet seg land og mathias kom med håv igjen. Vel oppe i overflaten viste det seg å være nok en havmus. Denne var en del mindre, men like fullt en nydelig fisk. Dobbeltrun og to havmus samtidig på land! Nå gjaldt det å handle raskt.

Jeg dobbeltsjekket vekten på fisk nr. 1 og det stemte at den var 2180gram. Utrolig deilig med pers på havmus! At den kun var 20 gram unna specimenkravet brydde jeg meg ikke noe om. Jeg tok også noen enkle bilder av den første havmusen mens mathias avkroket og veide den andre. 1440 gram veide havmus nr. 2 og vi fikk begge fiskene bort for poseringsbilder. Først en og en, og så et poseringsbilde med begge to. Det siste ble ikke helt vellykket, men det fikk bare være (Et uklart bilde lenger ned). Vekter var notert og bilder var tatt, så nå gikk begge de flotte fiskene tilbake til sitt rette element. Begge svevde fint avgårde og dykket ned mot dypet. Suksess! To havmus samtidig på land er ikke spesielt vanlig, så dette er noe jeg kommer til å huske lenge!

16522386578_92907df190_z.jpg

16089913313_11370f6f89_z.jpg

Sprellefisk!

16708572221_7a251797cc_z.jpg

Havmus 2180 gram

16708991872_3d1125ceff_z.jpg

Havmus 1440 gram

16502602577_b4b3c02fc7_z.jpg

Dobbel Havmus!

En fantastisk start på turen, så nå var det bare å håpe at Mathias også skulle få en fin fisk, så var turen komplett. Dessverre ble det stille de neste timene, med kun et par hågjel som brøt stillheten.

16708577041_a708cafc35_z.jpg

Microhågjel

Når mathias skulle ta et agnskift merket han at det var noe som hang fast i andre enden. "Krabbe" sa han, og han skulle få rett, men at det var en trollkrabbe som dukket opp var heller overraskende. En artig krabat som ikke akkurat er så vanlig å ta på krok.

16087532944_752c4c632e_z.jpg

16087532184_7c584641c4_z.jpg

Snø, sludd og regn fikk vi også besøk av...

Like før Mathias skulle begynne å pakke sammen runnet det godt på en av hans stenger og vi fikk med en gang mistanke om havmus. Den ga fra seg en del liv i starten men så ble det rolig, og Mathias lurte på om det kunne være en stor hågjel i stedet. Men vår første mistanke viste seg å være rett, og opp i overflaten kom det en liten havmus. Jeg tok meg av håvingen og vi fikk avkroket den og veid den til 1200 gram. Hver gang Mathias har fått havmus tidligere har han vært aleine og han har derfor ingen poseringsbilder av arten, selv om det med god margin var den minste han hadde fått var han godt fornøyd med det.

16708837432_ec66b2831c_z.jpg

Mathias med hannfisk på 1200 gram

16708581311_ba96165b83_z.jpg

Hannfisken har et merkelig organ i pannen...

Etter dette skjedde det ikke spesielt mye, og turen endte uten noen flere gøye fisk. Tre havmus er uansett en god økt, og at jeg endelig brøt 2-kilosgrensen på havmus var utrolig gøy! Å bryte specimengrensen blir nok enda litt vanskeligere, men det bør kunne gå det også med litt satsing.

Allerede dagen etter var jeg på plass igjen sammen med Erling og Øyvind. Erling fikk havmus noen dager tidligere, men hågjel manglet han fortsatt... Interessant statistikk, men slik var det. Målet hans var hågjel. Øyvind manglet begge artene og før kvelden var omme kunne begge notere hågjel som ny art. Øyvind sin var på hele 1300 gram, noe som er ganske sprøtt for å være den første av arten.

Samtdig som Øyvind fikk hågjen sin runnet godt på stangen min. Kroken satt, og nok engang var mistanken rettet mot havmus, men når det runnet på flere stenger samtidig (3) ble jeg litt betenkt og lurte på om det kunne være en stim pigghå som hadde kommet innom. Heldigvis stemte det ikke, og opp kom enda en havmus. Fin størrelse, men neppe over 2 kilo.

Erling håvet fisken for meg, og vi fikk avkroket og veid fisken til 1860 gram. Absolutt en fin fisk, men ikke blandt de aller største. Det føles ganske rart at man kan stå mange kvelder på rad uten en eneste havmus, og så plutselig løsner det så bra!

Når jeg skulle løfte opp havmusen fra bakken hoppet den til og skjøt ut ryggfinnen og den lange piggen gikk rett i tommelen min. Jeg har skrapt meg på piggen før, men nå stakk den meg faktisk til blods. Jeg tok bilder av fisken som vanlig uten å tenke så mye over såret, men havmusen skal jo være giftig så det ble jo litt spennende å se om det skjedde noe. Jeg skylte såret i litt vann og tenkte at om jeg merker noe spesielt ubehag skulle jeg heller få det sjekket, men minuttene og timene gikk uten at jeg merket noe som helst annet enn at jeg hadde et sår. (Nå har det gått et par dager siden jeg stakk meg og jeg har fortsatt ikke merket noe til noe gift). Det som var interessant med hendelsen var at det virket som at fisken hadde kontroll på når jeg nærmet meg den og derfor skjøt ut piggen i selvforsvar. For meg virket det i alle fall som at den gjorde det helt bevisst, så det var ganske fascinerende!

16115030513_36fb160b76_z.jpg

Øyvind med bra hågjel på 1300 gram

16513012417_ea985962cb_z.jpg

Min 12. Havmus (1860 gram)

16694393456_340f10f83e_z.jpg

Havmus-sesongen nærmer seg slutten og jeg kan si meg godt fornøyd til tross for at det startet veldig tregt. Persen som kom sammen med dobbeltrun er et desidert høydepunkt på årets havmusfiske!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fangst det der :) Er det de VMO mini poddene dere bruker der?

Usikker på merke, men jeg kjøpte min fra Salar Sport: http://www.salarsport.no/produkt/havkystmeite-tilbehor/tripod-nappvarslere/uni-rest-tripod

Funker supert til både kaifiske og lengre turer ut på svaberg. Går rett i sekken og veier ingenting.

Mathias bruker en annen tripod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var den der jeg tenkte på. Har vurdert den selv, men har vært usikker på om den strekker seg langt nok ut. Men ser jo ut som den blir lang nok til å brukes på kaier i alle fall :)

Det er litt fint at den går rett i sekken når man benytter seg av bussen.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall rapport Peter, top notch :thumbsup:http://www.ebay.com/itm/151364288071?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT det er denne podden jeg bruker. Funker helt supert så lenge du husker å veie den ned med en pose stein/bly som du henger i en fastmontert krok under, da blir den veldig stabil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en kort tur ut nå i kveld som ble avbrutt av kraftig vind, haggel, regn, lyn og torden. Det lå i følge vesselfinder fullt av båter på bontelabo så turen gikk til kaien jeg har tatt flesteparten av havmusene mine. Til tross for en kort tur kom det faktisk en havmus på land i kveld også.

16135915194_a1fff8c43b_z.jpg

Havmus 1380 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.