Gå til innhold
Fiskersiden

Elver på vei til Eidselva!


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Skal fiske i Eidselva i Nordfjordeid 27-29. Juni, og lurer i den forbindelse på å teste en elv eller to som ligger på veien opp eller i nærheten.

Jeg kjører fra Haugesund, så det er et stykke, og det bør jo være mange muligheter på veien.

Hva er deres beste tips til en ekstraelv eller 2? Må være bra for fluefiske!

Skal jo være i en bra periode, men sliter med å finne ut hva som blir det beste alternativet!

Max

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaular og Førde. Ikke kjent med kortsalg i Førde. I Gaular selges noen kort i Sande sentrum(Rimi?) så vidt jeg vet.

Stryn og loen er også mulig. Noen kort selges igjennom Bergen Sportsfiskere. Vet at det også kan kjøpes kort til stryne elven i en sportsforetning i stryn sentrum.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaular i den tiden ja, da må du fiske langt ner i elva. eg. rett oven fossen i osen. I dei mellerste og øvre delene begynner ikke fisket för etter ca midten av juli. Laksetrappen i osen er Norges første laksetrapp og bygdes av engelsmennen ca år 1897........... Laksestammen i Gaula (Gaular) er flyttet fra en nærliggende elv den gangen trappen byggdes.

Strynselva kan ha fiske i nedre deler men veit inget sikkert om den elven

Trur Naustdal i Førde* kan fiske bra på denne tiden. Hør med Førde Hotell om fiskemuligheter (hør om Jølstra i Førde samtidlig)

*I Nausdal hade Hardy ein gang en fiskeskule: "Hardy Fishing school of Norway" Nausdal hadde på "sin tid" en stor bestand av smålaks, opp til ca 4-5 kg. Større fisk var uvanleg (i så fall i juni)

Gloppenelva kan fiske greit i osen, på nedsiden av veibrua (hølen strekker seg ca 50m opp oven brua og ned til/ut i sjøen.

Øvrige deler av elva er eksklusivt bortleigt dessverre. Gloppen hotell i Sandane disponerer fisket. Hør med dei.

Nå er det ikke sikkert at disse elvene som er nevnt her er åpne for laksefiske i den tid du disponerer. Det har dessverre vert en katastofal nedgang i alle laksebestandene her på Vestlandet, ikke ukjent antagelig.

Fisker selv med flue og har fisket i dei vassdrag jeg nevnte her (dog ikke i Jølstra). Hør gjerna av deg hvis du får fiske i noen av nevnte vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.