Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan bruker jeg børstemark imitasjonene mine?


Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har en del børstemark imitasjoner med en og to kroker i ymse farger i flueboksen, men vet fint lite om hvordan jeg skal fiske med de.

Jeg har fluestang jeg kan bruke, men foretrekker bombarda eller andre metoder for å få flua i vannet.

Etter hva jeg har skjønt fiser ikke børstemarken gjennom vannet som sluker og annet gjerne gjør når de blir sveiva inn.

Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan børstemarken ideelt skal oppføre seg i vannet?

Og aller helst hvordan jeg kan få til det uten å bruke fluestanga, bare haspel stengene og kastedobbe.

Jeg ser for med bombarda slow sink som fiskes sakte med små rykk og napp....er jeg helt ute da?

Jeg er meget takknemlig for all hjelp nå som sjøørreten i Lillesand tidvis ignorerer alt annet enn børstemark, og jeg blir stående med ett knippe sluker som plutselig ingen ørret vil bite på og en neve børstemark imitasjoner jeg ikke vet hvordan jeg skal bruke.

Skitt fiske alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida...du er på rett spor. Aktivt fiske er tingen...la gjerne stoppene (synk for flue og dupp vare litt lenger innimellom, men prøv samtidig å ikke miste helt kontakt med agnet. Se for deg å bevege marken 2-4 meter per bevegelse (5-7 runder på snella)

Ta også i bruk flyt bombarda på grunne området for å kunne ha lengre spinnstopp og dermed gi marken mulighet til å kunne synke/stige mye i vannlaget.

Min overtro/erfaring tilsier lang fortom og glassklar bombarda i dagslys. I mørket og skumringstimene tror jeg bombardaen kan virke mer som ett lokkemiddel enn noe som gjør fisken var. Da korter jeg ned fortommen til bare en god stanglengde og kan bruke farget bombarda som skaper tydeligere kontrast mot himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Lystfisker'n :)

Da er planen klar.

Jeg har testa endel forskjellige oppsett og kommet frem til at 4-6 m sjokkfortom fungerer optimalt for meg.

Vi synser det samme når det kommer til synlighet på bombardaen.

Til torske fiske bruker jeg sluk med enkel krok på i stedet for kastedobbe.

Jeg har fått for meg at f.eks en Salamander sluk fra Sølvkroken på 24 gr i fargene firetiger vil vekke såpass oppsikt at flua som kommer etter blir lagt merke til.

Det er jo ofte de tar på sluken også.

Da takker jeg for hjelpa igjen, og kommer med en tilbakemelding etter neste tur.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.