Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som er godt kjent med ålefisker?


Christoffer Hagen
 Share

Recommended Posts

Sildekonge? Langt ifra noen ål, men den passer jo til beskrivelsen.

Jeg bare har det minnet fra jeg var 15-16 år når jeg så denne, så ut som en stor ål for meg.. fulgte etter kroken min ett par ganger kun av ren nyskjerrighet på østlandet :)

var 1,5-2m lang

Endret av Christoffer Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

SILDEKONGE:

king-of-herrings-long.jpg

SØLVKVEITE:

abo01cd004.jpg

Begge artane blir observert langs heile Norskekysten kvart år, men då i all hovudsak daude eller døyande, og ikkje akkurat interessert i å ta til seg føde. Når det er sagt er vel faktisk sølvkveite tatt på sportsfiskeutstyr (korrekt kroka), også i Noreg. Korrekt kroka sildekonge trur eg ikkje er registrert her til lands, og eg trur oddsen er omtrent som å vinne ein blowjob i Joker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic:
Ålefiske for fritidsfiskere ble forbudt i 2009 og for yrkesfiskere i 2010 :)

Europeisk ål er en felles populasjon så det er synd de ikke har strammet inn mer enn de har gjort sørover. Spennende nok er Norge et slags refugium for en del ål, da det er negativt korrelert med breddegrader hvor stor andel av ålen som faktisk går opp i ferskvann (Henger sammen med at en tommelfingerregel er: Jo nærmere ekvator jo mer næringsrike er elvene, mens havet er næringsfattig. Lenger nord er det motsatt). Og det er som regel i ferskvann at ålen støter på flest utfordringer; både i form av fiskere, kraftverk, og andre menneskeskapte vandringshindre. Kom ut en solid rapport for et par år siden som samlet veldig mye åledata. Tror det var NINA som laget den.

Høres ut som en spennende fisk du hadde etter kroken uansett Trådstarter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den var kliss lik den Sildekongen det er bilde av her, bare noe hvitere i fargen. sikkert fordi den var "liten" enda.

glemmer aldri når jeg så den, heter forøvrig berger brygge på det stedet jeg var :)

å at den fulgte ikke etter sluken for å ta den tror jeg, mer for å titte. snodig greier, den gjorde det ett par ganger ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.