Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha det meste nytt før årets sesong, tips og meninger?


ztaale
 Share

Recommended Posts

Hei, ved slutten av fjorårets sesong var jeg uheldig å ødela teleskopstanga jeg brukte til lett fiske, i samme slengen røk også stang nummer 2 og for å være ærlig så er stang nummer 3 ganske klar for pensjonisttilværelsen på min mors hytte.

Så jeg trenger det aller meste nytt, O HAPPY DAY!

Jeg har allerede bestilt med en Stradic Ci4+ 2500FA som jeg tenkte å putte på en 10/ foter / 3 metring for bruk i sjøen etter sjøørret, men spørsmålet er, hvilken stang skal jeg parre snella med?

Jeg har sett på en Speedmaster BX Spin 300MH 10'/14-40gr og den virker å være okei, har nesten bestemt meg for at det blir den, men er villig til å la meg overtale til å se på andre alternativer såfremst argumentene er gode. Slukvekten på 14-40 er veldig tiltalende da det gir meg mye rom for eksprimentering, det liker jeg.

Tenkte å holde meg under 2000 lappen, om jeg kjøper fra norge eller ebay er ett fett, jeg vil ha valuta for pengene.

Vidre har jeg tenkt å handle meg en Exage BX STC minitele 210 med slukvekt 3-14 gram, er litt usikker på hva jeg skal parre den med, men en shimano i 750-1000 klassen er kanskje rett valg? Noen tanker om det?

Tenker å legge meg på rundt en 1000 lapp for snella, tanker?'

Og sist men ikke minst skal jeg ha meg ny "primærstang", jeg fisker mest på fjellet etter ørret og røye, det er helt klart der jeg legger ned flest timer i løpet av en sesong, og jeg er ***** ikke sikker på hva jeg skal gå for av stang og snelle, har lest meg blind på både tester og forumer. Det finnes uten tvil MYE bra utstyr der ute.

Jeg ser for meg ei stang på rundt 2,7 meter med sluktvekt på ca 7-21gram,

Jeg ser for meg at budsjettet her kan komme til å ligge på rundt 5000 for snelle og stang, kjøpt endten i norge eller på ebay.

Så, noen som har lyst å sparke meg i rett rettning? jeg har som sagt lest meg blind på det meste i det siste, så litt input hadde vært fint.

Forøvrig, jeg er ikke bundet til noen merker, selv om jeg er litt svak for Shimano. Daiwa har jeg hatt en del sneller fra i 1000 kroners klassen, men er ikke så forferdelig fornøyd med "slarken" i sveiva på dem, så kommer nok ikke til å vurdere en ny daiva :)

All hjelp taes imot med stor entusiasme ;)

Endret av ztaale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg stusser over er vektklassen du har sett deg ut?

Jeg bruker Beastmaster 15-40g til laksefiske i elv med Stradic 4000 og dette oppsettet er bra balansert og takler 10kg+ laks.

Til SØ i sjøen og smålaksefiske bruker jeg 9¨7f 3-14g eller 10¨6f 2-12 Fenwick med Stradic 2500. Ingen problemer med å lande fisk på 3-4kg, samtidig morsom å kjøre +-1kg's fisk på.

Hva med en mellomting som f.eks 10f 7-21g?

Vet ikke helt hvilken type eksprimentering du mener, men oppsettet mitt takler både sluker opptil 18g, bombarda og dupp/brisling :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alt maritimt i nord er forvokst :) Så 14-40g stang er ikke et dumt valg vis vi snakker stor ørret. Derimot ville jeg gått for ei 4000 snelle i denne komboen. Det hjelper lite med kraftig nok stang om snella er underdimensjonert.

2500 snella ville jeg brukt til fjellstanga om det blir 7-21g.

Til Exage mini tele stanga ville jeg gått for en Exage 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels enig med gammel-Forden her, men ser at du gjerne vil holde muligheten åpen for å kunne denge på ei 40 grams Stingsild i ny og ne.

Jeg mener likevel at du fint kan klare deg med en stang/snelle-kombo både for sjø og fjell.

Speedmaster BX300ML er ett kurant valg i så måte.

Stradicen du nevner passer ypperlig for begge situasjoner. Bryt ên spole full med ca 0,20mm nylon/fluorocarbon til finfisket etter ørret og røye - og ha en spole rigga med eksempelvis 0,15mm braid til bruk på de tyngre slukvektene i sjøen og ved fiske med dupp/ bombarda.

Mini-telen du nevner (3-14gr) er jo glimrende på geriljafiske i bekkesystemer og små skogstjern.

Men mi erfaring er at 500 snellene ofte oppleves litt i minste laget. I hvert fall har mine etterhvert blitt "degradert" til isfiskestengene....

Snella Exage 1000 passer jo som hånd i hanske til stanga.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er andre forhold nordpå enn her på Vestlandet, men vi snakker ikke Skjerstadfjorden/ Skibotn heller ;)

For min del må folk gjerne fiske med tungt skyts, men for meg gir det større utbytte å fiske med lett utstyr. Om 90% av fisken man får er 1-3kg så er det ingenting i veien for å fiske lett og ha mye moro. Har selv fått en god del SØ på 1-1.5kg som bifangst under laksefiske og det er ikke særlig til kamp på tyngre utstyr. Jeg må riste på hodet når jeg ser folk gå med tohånds fluestenger i Bjerkreim der snittvekta på laksen er under 2kg :)

Som jeg nevnte så vil kanskje en mellomting som 10f 7-21g være ideelt? På den vil 2500 snella passe perfekt.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :D

Dimensjoner utstyret ditt til det du faktisk har tenkt å fike MED ikke hva du har tenkt å fiske etter. Må du ty til 30g+ bombarda og tyngre stingsild så må du ha noe som fikser 40-50 gram. Men fisker du med ting som ikke veier mer enn 20 gram kommer du langt med stenger som er laga for rundt 15 gram. Og får du storørreten på "fislestanga" så er det ikke fisken som knekker stanga... det er du.
Oss "søringan" som har fiska litt etter gjedda med baits som gjærne veier over både 100 og 150 gram og har stått å dengt med det i flere dager i strekk vil kunne anbefale å streve etter å fiske så lett som det lar seg gjøre så lenge du greier å lure fisk. Jeg har også prøvd å fiska med popper i tropiske farvann hvor denne popperen kan strekke seg opp mot 200 gram og da skal jeg love deg at du savner ørretstanga som ganske enkelt ikke fixer å kaste noe som veier en tredjedel av hva du står å tuller med.

Jeg har ett oppsett som ligner det du beskriver som optimalt. Det består av en fenwik silverwings på 11 fot og 6 tommer og en shimano twinpower 2500 fyllt med 0,15 powerpro som jeg har kjøpt for å denge nettop bombarda på fjellet. Det er ett nydelig oppsett, men jeg mener at den stanga er for dyr iforhold til hva du får. Jeg får stadig mindre og mindre sansen for stenger som koster overdrevent mer enn 2000 kroner..... Sneller derimot :P de kan koste nesten hva de vil og de ser bare bedre og bedre ut jo dyrere dem er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eneste jeg stusser over er vektklassen du har sett deg ut?

Vel, jeg tenkte at dette balanserer de 2 andre stengene jeg ser for meg å kjøpe, så har jeg dekket alt fra 3 gram opptil 40 gram ganske godt.

Ser fint for meg at 14-40 grammeren kan være fin til å dundre med store kastedubber på fjellet også, dette er noe jeg fint kan se for meg å bruke tid på, mulig jeg selvsagt kan komme unna med en 10-30 grammer også?

Derimot ville jeg gått for ei 4000 snelle i denne komboen. Det hjelper lite med kraftig nok stang om snella er underdimensjonert.

2500 snella ville jeg brukt til fjellstanga om det blir 7-21g.

Til Exage mini tele stanga ville jeg gått for en Exage 1000.

Hmm, ja det kan vel kanskje vurderes, jeg får vel 2500-en i postkassa når som helst nå så jeg får nesten se det litt ann size messig, kanskje jeg putter den på en 7-21-ish grammer :)

Har du erfaringer med exage 1000 selv? :)

Mini-telen du nevner (3-14gr) er jo glimrende på geriljafiske i bekkesystemer og små skogstjern.

Men mi erfaring er at 500 snellene ofte oppleves litt i minste laget. I hvert fall har mine etterhvert blitt "degradert" til isfiskestengene....

Snella Exage 1000 passer jo som hånd i hanske til stanga.

Ja du er nok inne på noe, jeg fant ei gammel 500 snelle i kjelleren her og den sitter faktisk på ei isfiskestang nå, den blir nok litt i letteste laget.

Tror jeg går for exage 1000 :)

Noen tanker om RC kontra FD?

RC snella

FD snella

-

Sånn ellers sitter jeg enda å leser, pønsker og klekker ut nye teorier..

Lurer litt på om noen av dere har erfaringer med Svartzonker Signature Series 8-36 gram stangen? Må innrømme at merket er helt nytt for meg, men prisen var ikke avskrekkende og det står fine ting å lese om den på nett :)

6-26 grammeren ser også ut som ett fint alternativ til f.eks 7-21 grammeren speedmaster, tanker?

Endret av ztaale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok Stradic-en nå, og det er nok rett som dere sier, 2500-en passer nok perfekt på en 7-21-ish grammer, noen som kan fortelle meg noe om størrelsesforskjellen på 2500 og 4000?

Bestilte meg en Exage 1000 til teleskopen idag, pønsker enda på stang i 7-21 klassen og en i 14-40 eller 10-30 ca klassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig størrelses forskjell på 2500 og 4000.

En 4000 snelle vil passe fint med en 14-40g stang.
Når det kommer til stang anbefalinger, så må du først sette deg et pris sjikte. Og se ann behov og ønsker. Transportlende, stang lengde, aksjon+++.

Skal det fiskes fra svaberg kan det være en fordel med en litt lengre stang enn om man fisker fra kaie. Selv foretrekker jeg 10-11' ved fiske fra svaberg. Og 7-9' fra kaie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt i første post har jeg sett for meg noe som "Speedmaster BX Spin 300MH 10'/14-40gr" til kystbruk med ett budsjett på rundt 2000 kroner, pluss minus noen hundrelapper.

Ser for meg å bruke mellom 2000-3000 kroner på stang som passer til stradic 2500-en, primært til fjellfiske etter røye og ørret i vest finnmark, altså terreng uten mye trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellfiske uten trær og buskevekster i terrenget, kan du satse på 10-11' 7-21g ish. Med såpass lange stenger så bør de minst være 3 delte for å lette transporten litt. Av Shimano så er det da ikke så mye å velge i av 3 delt. men har jo der også speedmaster som et alternativ. 10' 7-21g Eventuelt Beastmaster STC reisestang.

Begge alternativene ligger i underkant av 2000.

Lawson Artic Trout kan jo også være et alternativ. 10' 6-22g f.eks. denne kommer på rett over 2000.

Beastmaster STC og Speedmaster er også gode alternativer for sjø stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellfiske uten trær og buskevekster i terrenget, kan du satse på 10-11' 7-21g ish. Med såpass lange stenger så bør de minst være 3 delte for å lette transporten litt. Av Shimano så er det da ikke så mye å velge i av 3 delt. men har jo der også speedmaster som et alternativ. 10' 7-21g Eventuelt Beastmaster STC reisestang.

Begge alternativene ligger i underkant av 2000.

Lawson Artic Trout kan jo også være et alternativ. 10' 6-22g f.eks. denne kommer på rett over 2000.

Beastmaster STC og Speedmaster er også gode alternativer for sjø stang.

Har du erfaringer med Lawson stanga kontra shimano stanga? Jeg har hatt lawson før, riktig nok ikke en forferdelig påkostet modell men jeg var plaget med at tuppen knakk (3 ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, ja jeg har lest litt kjapt om Arctic Trout stangen, og ser at fra 2014 av kommer de med dette nye ringsystemet man har lest en del om, det virker spennende.

Er veldig fristet til å gå for en arctic trout må jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt i første post har jeg sett for meg noe som "Speedmaster BX Spin 300MH 10'/14-40gr" til kystbruk med ett budsjett på rundt 2000 kroner, pluss minus noen hundrelapper.

Ser for meg å bruke mellom 2000-3000 kroner på stang som passer til stradic 2500-en, primært til fjellfiske etter røye og ørret i vest finnmark, altså terreng uten mye trær.

Speedmaster 300 MH 14-40 til kystbruk - ferdig jabba.

Alternativer til ørret og røye:

3-delt Speedmaster BX

Speedmaster BX Spin 270 L 343270 3- 14g 9’ 157g 2699,- Speedmaster BX Spin 270 ML 343272 7 – 21g 9’ 159g 2699,- Speedmaster BX Spin 300 ML 343302 7 – 21g 10’ 193g 3099,-

5/6-delte Beastmaster STC (Shimano Travel Concept) reisestenger:

Beastmaster CX STC 240/270 L 535240 3- 14g 8’/9' 204g 1999,- Beastmaster CX STC 270/300 ML 535272 7 – 21g 9’/10' 260g 2299,- Beastmaster CX STC 300/330 ML 535302 7 – 21g 10’/11' 286g 2490,-

Vær obs på at infoen her er klippet fra importørens hjemmeside. Prisene er veiledende utsalgspris.

Vedrørende de nye ringene fra American Tackle som er å finne på Lawson Artic Trout og Guideline`s LPXe V2 så har jeg enda til gode å høre mye skryt om eller at de utmerker seg spesielt.

Når vi først snakker om Guideline...... Disse bør du også seriøst vurdere til ørretfisket!

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRvK3s.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 fotern

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRfG3g.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 fot 2-15gr og 11 fot 5-25gr.

.....og hvis du på død og liv vil ha microwave-ringer:

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRvQ0j.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 5-15gr

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedmaster 300 MH 14-40 til kystbruk - ferdig jabba.

Alternativer til ørret og røye:

3-delt Speedmaster BX

Speedmaster BX Spin 270 L 343270 3- 14g 9’ 157g 2699,- Speedmaster BX Spin 270 ML 343272 7 – 21g 9’ 159g 2699,- Speedmaster BX Spin 300 ML 343302 7 – 21g 10’ 193g 3099,-

5/6-delte Beastmaster STC (Shimano Travel Concept) reisestenger:

Beastmaster CX STC 240/270 L 535240 3- 14g 8’/9' 204g 1999,- Beastmaster CX STC 270/300 ML 535272 7 – 21g 9’/10' 260g 2299,- Beastmaster CX STC 300/330 ML 535302 7 – 21g 10’/11' 286g 2490,-

Vær obs på at infoen her er klippet fra importørens hjemmeside. Prisene er veiledende utsalgspris.

Vedrørende de nye ringene fra American Tackle som er å finne på Lawson Artic Trout og Guideline`s LPXe V2 så har jeg enda til gode å høre mye skryt om eller at de utmerker seg spesielt.

Når vi først snakker om Guideline...... Disse bør du også seriøst vurdere til ørretfisket!

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRvK3s.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 fotern

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRfG3g.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 fot 2-15gr og 11 fot 5-25gr.

.....og hvis du på død og liv vil ha microwave-ringer:

http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRvQ0j.ips?template=norWebshop;pagesize=12

9,6 5-15gr

Du har gode erfaringer med Guideline haspelstenger altså? Jeg viste ikke at de lagde annet enn flueutstyr engang jeg men det hadde definitivt vært morsomt å prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har da hatt noen Guideline haspel opp gjennom årene. I dag sitter jeg bare tilbake med to, men av mine absolutte favoritter - Guideline EPS. En 8 foter 2-10gr og en 9'6 i vektklasse 5-25gr.

Jeg har fiska med LPXeV2 med normale ringer gjennom en sesong.

Anbefaler glatt den stanga.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest og lest og lest og sett hva dere skriver og lest litt til, dere skal ha takk for hjelpen alle mann, debatten har vært flott, folk med peiling er definitvt styrken til dette forumet :)

Jeg har endt opp med en stradic 2500 som er påtenkt en innbestilt Lawson Arctic Trout MicroWave 9'/6-22gr.

I tilegg har jeg bestilt en Stradic 4000 som er påtenkt en innbestilt SpeedMaster BX Spin 300MH 10'/14-40g

Også har jeg en Exage 1000 som jeg skal putte på en Exage BX STC Minitele 210L 7`/3-14gr.

I tilegg har jeg bestilt meg 600 meter med 0.10 Berkley Whiplash til bruk på Lawson stanga (og ellers rundomkring), 300 meter 0.16 berkley whiplash til bruk på Speedmasteren og 130 meter Berkley Whiplash 0.06 til Teleskopen.

Regner med jeg slipper å handle stenger og sneller på en del år nå :)

Måtte sesongen her nord bare komme fortere enn *****, jeg er klar som ett egg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microwave systemet funker fint, spesielt i sterkt vind, da kaster du mye lenger enn de andre. Litt uvant aksjon på stanga

Akkurat det skulle jeg likt å sett konkrete tester på. Hva legger du i "uvant aksjon" forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.