Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha det meste nytt før årets sesong, tips og meninger?


ztaale
 Share

Recommended Posts

Akkurat det skulle jeg likt å sett konkrete tester på. Hva legger du i "uvant aksjon" forresten?

Uvant aksjon er en aksjon jeg ikke er vant til :P

Neida, er ikke helt vant til en såpass rask stang.

Forrige stanga jeg hadde var en Berkley Lightning Rod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska sjøørret fra land i nærmere 15år i Salten (og Skjerstad-fjorden) samt brunørret i lavlandet og på fjellet. Er storfan av Shimano-sneller, av den enkle grunnen av at de har suverent best, rimeligst og enklest service i Norge. 150-250kroner å da får du bytta hva det enn skulle være av innmat (i 6år og all den tid etter dem kan oppdrive reservedeler)

Men etter min vurdering ville jeg glemt 2500-versjon til sjøørret/smålaks og gått for en 3000 som er "sjøørret-modellen". Frontbrems.. større diameter på skivene gir mer bremsekraft, simpel logikk.

4000 blir igjen litt tyngre og mer klumpete.

Twin Power, Stradic eller Aernos i størrelsen 3000 er altså min anbefaling.

Er forsåvidt eier av Twin Power 2500 og 4000, samt Stradic 3000 og Stella 3000 FI.

3000 passer forsåvidt perfekt med 9 og 10 fots stenger og slukvekt 7-21 eller 10-30.

Shimano sin MH-klasse, altså 14-40 egner seg mye bedre i Danmark da de har eeekstreme forhold der det ofte kan være 50+ meter med sandbanke der det er ca. 50cm vann, derav banker de ofte tyngre sluker over lange distanser. Her i Norge har man den fordelen at fisken ofte står i marbakken som ofte er tett på land.

Når det er sagt anbefaler jeg en stang med ca. 10-30g slukvekt. Dekker alt du "bør" bruke i jakten på sjøørret. 10 fot.

Selv bruker jeg en Aspire DX 10' 10-30g (nr. 2 da den første var utfor ei ulykke)

Men strengt tatt.. på stangsiden er det så ekstremt mange gode valg, at det viktigste må være å handle hos noen du stoler på så du får igjen om den skulle knekke i ett kast.. noe som faktisk ofte skjer om man har en litt aggressiv kasteteknikk. (Selv om det ikke skal skje sålenge du forholder deg til slukvekten)

Kort oppsummering :

Shimano snelle i modellene Twin Power, Stradic og Aernos i størrelse 3000 med frontbrems, pga. sterkere og jevnere brems.

Stang : lengde : 9-11' som kan kaste sluker mellom 10 og 30gram (gjerne større variasjon som Fenwick opererer med.. 5-35g står det ofte hos dem)

Har lest og lest og lest og sett hva dere skriver og lest litt til, dere skal ha takk for hjelpen alle mann, debatten har vært flott, folk med peiling er definitvt styrken til dette forumet :)

Jeg har endt opp med en stradic 2500 som er påtenkt en innbestilt Lawson Arctic Trout MicroWave 9'/6-22gr.

I tilegg har jeg bestilt en Stradic 4000 som er påtenkt en innbestilt SpeedMaster BX Spin 300MH 10'/14-40g

Også har jeg en Exage 1000 som jeg skal putte på en Exage BX STC Minitele 210L 7`/3-14gr.

I tilegg har jeg bestilt meg 600 meter med 0.10 Berkley Whiplash til bruk på Lawson stanga (og ellers rundomkring), 300 meter 0.16 berkley whiplash til bruk på Speedmasteren og 130 meter Berkley Whiplash 0.06 til Teleskopen.

Regner med jeg slipper å handle stenger og sneller på en del år nå :)

Måtte sesongen her nord bare komme fortere enn *****, jeg er klar som ett egg! :)

oisann, så ikke dette innlegget før jeg svarte isted.. jaja!

Men bra dimensjona på snøre, men stilla kanskje ett spørsmålstegn til hvorfor du har gått for Whiplash ? Har brukt det selv og må syns det e no skikkelig mainnskit for å vær ærlig.

Men.. måtte sesongen komme fortere ? Den er allerede godt igang ! Ut å fesk ! Og husk det viktigste av alt, sveiv roligere nu som det e kaldt, og overdimensjoner slukan ! Ørretn e sulten, men gidd ikke ta opp jakta om den ikke føl at den får nok energi igjen for strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med whiplash, brukte det på 2 sneller hele fjoråret, ikke plaget i det hele tatt, derfor :)

Ut å fisk? Har du vært i vest finnmark i det siste? sjarkfiskerne har ikke kommet seg på havet mere enn to-tre uker siden januar så det har i allefall ikke vært forhold for å reke i rundt i "fjæra" på jakt etter sølv med utstyr mindre enn 400 grams svenskpilk... Men det ser lovende ut for uka som kommer :)

Har allerede bestilt en stradic 4000, men om jeg syns den blir for klumpete får jeg nok solgt den og handla en 3000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ståle:)

Skal selv kjøpe meg en stang for kombinert fjell/sjøfiske etter ørret og sjøørret. Har i dag en speedmaster 3-14, og skal bytte den ut til en LM eller M. Av erfaring kaster L-stanga helt greit sluker opp til 18 gram, og litt tyngre (men da må man lobbe ut sluken.

Har en Penn Conflict 2500 som virker Perfect til begge bruksområdene, og bremsen skal være god nok til å kjøre ganske så bra fisk!:)

Hvis noen vil bytte en pent brukt speedmaster 3-14 i en litt tyngre utgave, eventuellt en beastmaster reisestang, så bare rop ut!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.