Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips om opphenger fluer til s.ø.


Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg trenger noen tips om gode sjøørret fluer som skal brukes som opphengere foran sluken.

Jeg bruker et bredt utvalg av de mest kjente sjøørret slukene, men vet ikke om jeg bør bruke f.eks en reke imitasjon eller en teppesild imitasjon foran sluken på denne tiden, hvilken farge den bør ha, eller hvordan de best fiskes med tanke på rykk, napp og spinnstopp.

Har noen av dere gjort noen erfaringer?

Alle tips tas imot med stor takk :)

Skitt fiske med eller uten opphenger flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere, så skal du klare å lure de virkelige store så må du fiske når skummringen begynner og ut i de mørke timene.Jeg for min del hadde valgt å fiske flue med fluestang, og da med store sorte streamere eller tuber.

Eller sorte sluker høyt i vannet for å gi en silhuett, husk at sjøørreten liker litt fart på redskapen.

Å bruke opphenger foran sluken er vel å be om bråk, hvis fisken tar opphengeren så vil nok sluken synke til bunns før eller siden og sette seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg leste en artikkel om opphengere og søfiske. der lanserte forfattern et takkel som inspirert av pulley-taklet man bruker under kystmeite på vanskelig bunnforhold. en nedskalert versjon. tanken med taklet er at tar fisken flua så vil draget fra fisken dra sluken opp foran flua og dermed vil sluken ha mindre sannsynlighet for å sette seg fast enn ved vanlig paternoster-takkel.

jeg har enda ikke prøvd et slikt pulley- opphengertakkel sjøl, men det skal nok testes i løpet av våren. jeg har trua. det burde funke.

når et gjelder fluevalg på opphengern så vil jo ei rekeflue foran sluken gi søen to ulike valg. teoretsk sett vil man da ha noe å tilby fisken uansett om den er fokusert på reker eller småfisk. hvis man fisker i områder hvor det er mye brisling og annen byttefisk kan det kanskje lønne seg å kjøre med fiskeimitasjon på opphengern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel plukket opp på forumet at pattegrisen (rekeimitasjon) er en gjenganger som ofte nevnes. Jeg strevde lenge med å få piggvaren til å sitte, sø var en typisk bifangst. Det heter vel at man skal kjøre høyt tempo med spinnstopp og spesiellt et godt stopp før sluken skal opp på land. Under dette piggvarfisket, fisket jeg med labert tempo, litt jigging langs bunn med lange sluker tobis imitasjoner. Ga greie resulater på sø fronten. Men best resultat fikk jeg med carpe stanga og det klassike paternkoster tacklet agnet med makrell strimmel, ment for piggvar men det var stort sett auren som viste interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over fra glidende opphengerknute til denne pulley- varianten Puderhunden beskriver.

Fungerer upåklagelig for meg.

Som med alt annet fiske så bør man variere, men en grå eller tan Pattegris kan like gjerne oppfattes som en småfisk som reke brukt foran sluken og i mine øyne er det viktigste at det er en opphenger der med litt størrelse på.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar folkens :)

Jeg lærer stadig nye ting :)

Jeg bruker bare en vanlig opphenger knute og har bare opplevd at kroken på sluken har satt seg fast mens jeg har kjørt en ørret.

Det ordna seg det, og siden jeg har tatt såpass mye ørret og sjøørret på opphenger flua de siste åra har jeg bare holdt meg til det.

Hittil har jeg tatt sjøørret på pattegrisen, hvit og grønn Deceiver, sunray shadow til nattfiske og en hvit og grå kutling flue med kuleøyne. Jeg prøvde meg med en grønn og hvit dusk av en flue i dag, men kutling imitasjonen jeg nevnte var den eneste av fluene jeg prøvde som tok fisk. En liten sei. Sjøørreten var det en blank Toby på 18 gr som lurte.

Hvit, rosa, oransje og grønn er de fargene jeg har hatt mest napp og fast sjøørret på i disse månedene fra vinter til sen vår.

Jeg har ikke noe peiling på fluefiske, men tanken har hele tiden vært at flua skal se ut som et flyktende bytte eller fungere som attraktor. Det har fungert overraskende godt.

Såpass at jeg undres om ei flue bak sluken i stedet for hadde gjort susen enkelte dager da havet virker dødt.

Om noen har gode erfaringer med flue bak sluken, tas tips imot med stor takk :)

Skitt fiske folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har gått over fra glidende opphengerknute til denne pulley- varianten Puderhunden beskriver.

Fungerer upåklagelig for meg.

Som med alt annet fiske så bør man variere, men en grå eller tan Pattegris kan like gjerne oppfattes som en småfisk som reke brukt foran sluken og i mine øyne er det viktigste at det er en opphenger der med litt størrelse på.

Er det mulig å vise et bilde / tegning av dette Pulley tackelet som du bruker?

Forstår prinsippet, men skulle gjrne se hvordan du gjør det i praksis med svivler, stoppere osv.

På forhånd takk for hjelpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med multi og ca.1m fluorkarbon fortom.

Så da fester jeg en tønnesvivel i multien. Deretter klipper jeg en lengde fluor/mono på ca.100cm og knyter en svivel i ene enden som sluken festes i. Den andre enden tres gjennom tønnesvivelsen på hovedsena (multien), tre på ei gummi/plastkule og knyt på en tønnesvivel til. Så er det bare til å knyte flua i en 15cm fortom som festes i den svivelen.

Håper det var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.