Gå til innhold
Fiskersiden

Abu vigilante


can
 Share

Recommended Posts

Noken som har vore borti denne stanga her, Skal ha meg ei ny stang til fiske i sjøen. Har erfart at det kan vera greit med ei stang som takler sluker på iverfall 60 gram. Er ganske djupt der eg fisker pluss at det kan vera ein del strøm og bølger og da må ein rett og slett ha litt vekt på sluken. Vigilante stanga er 9 fot og takler 40-80 gram. Prisen er på 400 kr fra salarsport. Er open for andre forslag også da, synes det er greit om stanga kan hiva ett stykke, må ein opp i pris for å oppnå det? Eller er det andre "ting" som blir bedre når ein øker prisen? Takknemlig for forslag og innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er vel først og fremst fiskeren, stang og snøre som bestemmer kastelengden...ikke snella i like stor grad :)

Uten å vite noe om HVA du fisker etter...så tenker jeg kanskje 0,17 / 0,20mm multifilament på ei kurant snelle i størrelse 4000 vil egne seg tålig bra. Gjerne i kombinasjon med en kraftig fortom som bedre tåler kvasse fisketenner og en og annen bunnkjenning.

Fortell oss litt mer om ca budsjett og hva du fisker mest etter, så blir det lettere å komme med treffsikre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for ei snelle i størrelse 6000 hvis du tenker på å kaste 80 gram ofte. Selv bruker jeg 8000 eller større når jeg bedriver tungt slukfiske eller kaster stormjigger. Til mer normal slukdenging opp til 60 gram er en snelle i størrelse 4000 helt optimal.

En snelle med lang grunn spole vil kaste mye lengre enn en med kort dyp spole. Tror nok jeg kaster 30-40 meter lengre med en moderne snelle en de jeg brukte på tidlig åttitall. Det er friksjonen mot spolekanten som begrenser kastelengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.