Gå til innhold
Fiskersiden

Mindre skadelige wobblere?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg synes det er en smule brutalt å slepe 3 stk treble kroker gjennom vannet, så jeg bruker å ta av en på wobblerene mine, men lurer på om noen av dere har noen lure løsninger som ikke påvirker gange eller kroking prosent nevneverdig.

Jeg synes det blir for galt å dra opp bifangst av ymse slag med treblekroker i hue og rævva når fisken tilsynelatende bare har blitt kroka mens den bare kulte ned passet sine egne saker.

Har noen eksempelvis prøvd enkelt kroker med strikk rundt krokskaft og wobbler kropp?

For de uinvidde fisker (dorger i dette tilfellet) jeg bortimot utelukkende etter sjøørret, så det er den slags wobblere, fart og fiske jeg hovedsakelig tenker på.

Takk til dem som kan hjelpe meg med å feil kroke mindre når jeg dorger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mulighetene for "modding" enorme. Mange woblere, feks Bomber A15, går veldig fint i vannet hvis du tar av krokene, setter lenke i den første ringen og krok i enden på lenken. Andre kan man fint strikke opp slik du nevner. Bare å prøve seg frem.

blogger-image--188022512.jpg

En bonus ved lenke, er at man mister færre fisk siden fisken ikke får brukt wobleren som brekkstang. For oss som tidvis fisker i vann med gjedde, betyr det også færre woblere som "forsvinner" siden lenken fungerer som en slags mini gjeddefortom.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på dette selv.

En ting er fisken, men dette er vel nesten like viktig for de som skal lande fisken også. Jo flere kroker jo større er jo kjangsen for å få dratt en inn i kroppen sin, huke en fast i tauværk, håver eller dyrt oppbevaringsutstyr for fiskesaker. Vet ikke hva slags muligheter vi har som forbrukere, men å få produsenter til å gå bort fra 3 billige trebler til ett lenke og singel assistkrok vil vel være relativt tungrodd affære.

I tropene fåretrekker guider og dekksgutter enkeltkroker på alt utstyr som det passer på. For å ta vare på både fisken, bonusfisken, kapteinen, dekksgutten og kunden selv, men det er desverre en og annen fiskeart som nesten krever trebler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøl pleier jeg å ta av så mange trebler som wobblern tåler. her er det viktig å teste wobblern langs båtsida underveis i "moddinga" . hvor lang lenka til kroken blir varierer fra bare to splittringer til splittring - virvel - splittring - krok. siden sø og mange andre rovfisker ofte angriper hodet på byttet er det sjelden jeg kjører med så lang lenke som erik viser over.

har handla inn noen enkelkroker designa for kunstagn i det siste. disse skal testes ut fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg har kroken så langt bak er på grunn av gjedder. På Bomberen over kan man godt droppe den ene lenken, så kroken havner mer midt på wobleren. For min del er det viktigere å unngå varig piercing hos en gjedde, enn om jeg kroker enhver ørret som går på. (Nobel holdning kanskje, eller så er jeg rett og slett gjerrig....)

Noen fler bilder av rigging, først en Apex:

blogger-image-1576683480.jpg

Så Tomic i to størrelser:

blogger-image-1727713115.jpg

Her bruker jeg gjerne strikk i tillegg for å holde riggen på riktig sted.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik:

bra poeng med gjeddene der. har ikke dorga nok i storørret - gjedde kombovann til å fått merka "problemet" med gjedde så mye sjøl.

virker som en bra løsning at kroktaklet blir en slags gjedde fortom. men hvordan blir ørreten kroka? hender ofte at de krokes litt rare plasser? som utafor kjeften osv pga det lange kroktaklet? en kompis som dorger en hel del sier han kutta ut slengkrok(en ekstra krok takla bak den opprnnelige for å kroke forsiktig bitende ørreter) etter et par uheldige episoder med øyekroka storørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik takler jeg opp mine beiten for laks og sjøørret/ørret. Eneste forskjellen nå for tia er at jeg meir og meir har gått over til bruk av enkeltkrok. Dei kroker like bra og sitter faktisk litt bedre. Fordelen er om fisken ikke krokes ved hugg så stikker den seg ikke og kan hogge på ny. Den stikker seg lett på en trebbel, det er i vert fall sikkert

post-3727-0-15943100-1427570799_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører konsekvent med en treble på wobblerne. Ørreten tar ofte fra siden som gjedda og dorger jeg ørret prøver jeg å få treblen til å sitte litt bak midten på wobblern, dorge jeg laks har jeg kroken rundt halen på wobblern. Er slik de fleste jeg kjenner rigger sine wobblere. Flere trebler var avlegs for mange mange år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører konsekvent med en treble på wobblerne. Ørreten tar ofte fra siden som gjedda og dorger jeg ørret prøver jeg å få treblen til å sitte litt bak midten på wobblern, dorge jeg laks har jeg kroken rundt halen på wobblern. Er slik de fleste jeg kjenner rigger sine wobblere. Flere trebler var avlegs for mange mange år siden

Jeg kjørte hele fjordåret med orginale wobblere, slik de leveres fra fabrikk i all uvitenhet om at det er mulig å få den endra bedre med litt modding, skjønner da ikke hvorfor store produsenter som rapala, abu ++ bruker tre trebbles på nesten alt av utstyr de leverer? noen som har et godt svar på dette så tar jeg av meg hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så er det ganske mennesker der ute som tror at desto flere kroker det henger på en wobler, desto bedre sitter fisken. Legg til at en wobler med kjede er omtrent umulig å kaste med uten at den henger seg opp, og produsentene er redde for at woblere rigget slik bildene her viser skal selge dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsomhet! Det er MYE billigere for produsenter å legge på 3 ræva kroker kjøpt i et mega kvantum, kontra kvalitetskrok, svivel og splittring

Tillater meg å komme med litt erfaring. Nei, det er ikke lønnsomhet !!! Det er hoveddelen av forbrukere som vil ha det slik , og slik Erik svarer. Det er faktisk betydelig dyrere å produsere 3ble en enkle , eller åpne dobbelt ( også i mega kvantum)

For min del selv ser jeg det som uting å bruke treble på wobbler. " 2 av krokene skraper i woblerens kropp , mens kun 1 er virkende ( den som er fri). Etter min mening : I buken , åpent dobbel sikret med splintring og enkel i halen...Balansen og gangen i wobbleren bli bedre også , for å ikke snakke og færre skadede fisk som man ønsker å sette ut igjen...

Nei, det er ikke produsentene som har bestemt 3ble. Det er markedet...

Edit : Rettet skriveleif

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mange hjertelig takk for gode og lærerike svar. :)

Nå har jeg modifisert alle wobblerene mine slik som erik og Flyfishing for Salmon viste på bildene.

Jeg bruker wobblere som er ganske ulike og tok inspirasjon fra alle bildene for at det skulle bli optimalt.

Jeg har ikke fått testa de skikkelig enda, men den dagen er rett rundt hjørnet og jeg kommer med en tilbakemelding.

Nok en gang mange takk for god hjelp :)

Det er garantert en del fisk av artene som går under betegnelsen bi-fangst som er meget takknemlig :)

Skitt dorgefiske med minst mulig skader på bi-fangst og sjøørret under minstemål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av tråden din, og litt som en konsekvens av at jeg har økt woblersamlingen med en ny modell, gjorde jeg noen tester med IMA Komomo. Testen gikk ikke helt som planlagt, men da kan du i hvertfall se hvordan jeg gjør det: http://teamcolibri.blogspot.no/2015/04/test-av-tre-mater-rigge-ima-komomo-ii-pa.html

Jeg har prøvd litt flere måter å rigge den på nå, og ser ut til å lykkes bedre enn i første runde. Jeg kommer med en oppfølger etterhvert som jeg får tid. Men artikkelen jeg linker til forteller i hvertfall at det ikke nødvendigvis er slik at man lykkes når man rigger om. Det handler om å prøve seg frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytter dere ikke bare bakerste treblekroken ut med en enkelkrok beregnet til wobblere? Evt på kroken under buken og? Lopez, hva heter de åpne doble krokene du bruker?

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært om å modifisere wobblere har jeg lært av å lese mye av det erik har skrevet og postet bilde av.

(Takk for mye nyttig info og mye god hjelp til erik forresten) :)

Her er mye å lære for mange, lettfattelig forklart og illustrert bilder.

Det er mest pga sånne ting som han har skrevet om i artikkelen han postet link til over om hvordan forskjellige krokoppsett påvirker gange og fart toleranse. Jeg fisker utelukkende etter sjøørret i sjøen, så jeg er ute etter en bestemt gange under relativt høye hastigheter. Andre tider på året med vesentlig kaldere eller varmere vann er jeg ute etter helt andre kvaliteter som f.eks store utslag ved lave hastigheter.

Huggpunktet er også en faktor, og hvor fisken blir kroka.

Det er hovedgrunnen til jeg jeg gjør dette.

I tillegg til at jeg synes det er galskap å bruke utstyr som ukritisk skader alt på sin vei, er jeg lei av hullete håver og kutt i hendene.

Jeg setter også tilbake mesteparten av fangsten unntatt den jeg spiser selv eller som har blitt så skada at den må avlives.

På kystwobblere uten skje bruker jeg "Lopez løsninga" med en dobbeltkrok som er sikra med en splittring.

(Takk til Martin Lopez for den geniale løsninga)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble mine lenker, jeg er noe usikker på hvordan dett vil påvirke gangen, men etter det jeg har hørt skal denne lenken+krok være en god løsning. Dette vil Tiden vise- Gleder meg som F... til torsdag kveld, for da går startskuddet i Mjøsa!

Lenken er satt sammen av:

Sølvkroken extreme snapphvirvel- str: 3

Owner ST-41 BC 2X Cutting Point -str: 1

(Tomic 4" firetiger, Rapala Husky 13 Ph, Rapala husky 13 prikken)
10917284_10152687713572303_8599285799409

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Da var de modifiserte wobblerene testet og jeg må si meg ganske så fornøyd.

Av totalt 10 fisk som bet på ble 7 kroka.

Av de 7 ble 1 feilkroka og 6 satt akkurat der de skulle.

Antallet sikre napp ligger et sted mellom 15 og 20, noe jeg tror vil forandre seg når jeg korter inn lenken til kroken noe.

Gangen ble overraskende lite påvirket.

Enkelte wobblere begynte å vibrere i stedet for å wobble, men det løste jeg med å feste kroken lenge bak på kroppen så vekta ble bedre fordelt.

Dette var veldig lett å få til og noe jeg anbefaler andre.

Takk for masse god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nå ligger denne tråden på Trolling-delen av forumet, men den var så bra at jeg bare fortsetter her. Dette gjelder altså kastewobblere / kasting av wobblere ;) .

Fikk to ørreter i dag på en Rapala CD. Den ene ble kroket over munnen, og den andre i ryggen. Kjører butikk-oppsettet med 2 treblekroker. 

Siden jeg ikke troller er vel lenke-systemet uaktuelt, men jeg vurderer 2 enkeltkroker. 

Ønsker renere kroking (færre skadde fisk) og reduksjon i antall bunn-napp. Har byttet til enkeltkrok på slukene mine etter å ha lest om det her på forumet, med veldig stor suksess. 

Spørsmålet blir da hvilke enkeltkroker dere anbefaler til Rapala-wobblere? Ser at X-Rap Long Cast-modellen deres har VMC In-Line-enkeltkroker. Ser at Lopez anbefaler en dobbelkrok i buken - gjelder dette også Rapala-wobblere? 

På forhånd hjertelig tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4185.JPG

Dobbelkrok  i buken gir bedre balanse , men husk å sikre med ring . Man kan eventuell bruke to ringer , samt den som låser kroken og for å gi kroken mindre brekkeffekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik dobbelkrok er åpen i skaftet, så rampete fisk kan åpne den. Splittringen hindrer det i å skje.

Tubefluekroker er oftest ovale i ringen, og passer dårlig i splittringer. To splittringer av mindre størrelse i buken og en treble i den siste er en fin kroklenke light til kasting. Den bakre kroken fjerner du bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike krok, d.v.s. åpne dobbelkroker brukte vi før under 1900-tallet under fiske i kalle elver i Sverige. Vi brukte disse krokene (VWC) på tubfluer. For att krokene ikke skulle kunne åpne seg band vi litt bindetråd runt krokskaftet + noen lakkdråpe eller lim. Av og til band vi også inn noen hårmaterial slik at kroken ble meir som en halefinn enn en dobbelkrok. Meget effektivt i vårt fiske. Og krokene kostet nesten ingen ting............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.