Gå til innhold
Fiskersiden

Ny haspelsnelle laksefiske


kvinalax
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle fornye meg på snelle fronten før årets sesong.

Jeg fisker stortsett bare med 2 håndsfluestang så jeg er ikke oppdatert på haspel fronten.Har ei okuma som må være 12-15 år.Guttungen på 8 liker også å fiske litt så da er det enklest å starte opp med haspelutstyr.

Tenkte jeg skulle ha ei shimano denne gangen til ca 1000-3000 kr.

Noen tips om størrelse og modell.

Og tips om nettbutikker med salg mottas med takk..

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Shimano sneller så har dem et hav av ulike modeller.

Exage er meget bra i det lavere sprissjiktet. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Exage

Aernos er også meget solide sneller som ikke er så dyre. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Aernos

Når kommer vi opp i 2000-3000 kroners klassen så vil jeg anbefale. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Stradic/Shimano-Stradic-CI4-4000-FA-148596-p0000132651

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Biomaster

Jeg anbefaler også å kjøpe deg sneller med frontbrems.

Skal du bruke den til laksefiske hadde jeg valgt minimum en 4000 snelle.

Jeg for min del bruker en 6000 Shimano Stradic til laksefiske.

Er det guttungen som skal ha den så hadde vel en 1000 størrelse vært stort nok kanskje .

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er : storlaks eller små/mellomlaks ?

Ville aldri anbefalt Aernos eller Exage til storlaks, da drevet er alt for dårlig i lengden. Ville også stilt spørsmålstegn til bremsen etter x-antall laks. Men velg frontbrems !

Her er da mitt klare førstevalg i prisklassen 2000-3000,- : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Biomaster/Shimano-Biomaster-C5000-FB-Frontbrems134949-p0000119124

Vil gjerne se de som investerer i ei snelle i størrelse 1000 for laksefiske. Det er bare å skyte seg selv i leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er : storlaks eller små/mellomlaks ?

Ville aldri anbefalt Aernos eller Exage til storlaks, da drevet er alt for dårlig i lengden. Ville også stilt spørsmålstegn til bremsen etter x-antall laks. Men velg frontbrems !

Her er da mitt klare førstevalg i prisklassen 2000-3000,- : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Biomaster/Shimano-Biomaster-C5000-FB-Frontbrems134949-p0000119124

Vil gjerne se de som investerer i ei snelle i størrelse 1000 for laksefiske. Det er bare å skyte seg selv i leggen.

Nå var det guttungen jeg tenkte på når jeg anbefalte ei 1000 snelle.

Og da kanskje til litt lettere fiske.

Det er vel kanskje ikke så enkelt for en 8 år gammel gutt å begynne å fiske med tungt lakseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biomastern er nok den absolutt beste snella fra Shimano i den prisklassen du tenker deg ! En annen fordel med Shimano er at du leverer den bare inn hos en butikk som forhandler Shimano, så betaøer du 150-250kr for service. Pleier å gjøre dette hvert år, for å sikre oppsmøring av bevegelige deler og bytte av slitasjedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille spørsmål til exage????? har du fisket med Exage stang/snelle???

Jeg selv bruker exage 4000 til sjøfiske. det er en veldig god snelle. Silkemyk og jevn brems. En drøm på store sei og lyr.

Ellers fiines mer enn Shimano på stenger.

Jepp,

Var lykkelig eier av en Exage 4000 FC i hele 3mnd, før jeg måtte sende den på service å få skifta endel av innmaten (sporene på rotoren var utslitt)

Sier seg selv at metallet de har brukt ikke er av topp kvalitet, når snelleprisen er så lav.

Dessuten kosta den 499,- når den kom ut, mot nesten 1000,- nå. Pga. dollarkursen.

Den var ett kupp til 499,- men nå ligger den der den hverken gir mye for penga, eller er ett direkte dårlig kjøp.

Men long story short.. jeg kjøpte meg en drømmesnella og ga bort Exagen.

Bremsen var silkemyk og snella var en drøm å kaste med, men det er bare kvaliteten på innmaten som er for dårlig, når man skal drive tungt fiske, som laksefiske jo er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også opp om å gi litt ekstra for å få bedre ei bedre snelle.

Selv, har jeg de siste 2 årene brukt Rarenium CI4 til laksefiske, og det er ei snelle jeg trygt kan anbefale.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Rarenium/Shimano-Rarenium-Cl4-4000-FB-2015-modell-Ekstremt-lav-vekt157643-p0000143665

Nå har også oppgradert mer, og har 3 sneller til bruken, Rarenium, Twin Power og Vanquish. Samtlige i CI4...

Regner med at Vanquishen vil seile opp til å bli en klar favoritt. :)

Kan anbefale å gå for sneller i CI4, da de er betydelig lettere og det er noe som er en stor fordel når man skal stå i mange timer å fiske. En sparer fort 100 gram på å velge CI4 kontra vanlige sneller.

Finner man også ei god, lett stang, kan man fort komme seg under 500 gram for ei god pakke til laksen.

Med det kan man orke å stå noen timer ekstra...

Exage er helt greie sneller det, men jeg hadde ikke turt å bruke det til laksen. i 99 prosent av tilfellene går det nok helt fint, men den ene gangen du får på 10 kilosen som er som en tarpoon i stri elv, vil du ha noe som kanskje tåler det lille ekstra.

Oppsmøring trengs uansett hvilken modell man kjøper. Shimano er ikke flinke på dette feltet dessverre, og jeg tror mange sneller kneler unødig på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også opp om å gi litt ekstra for å få bedre ei bedre snelle.

Selv, har jeg de siste 2 årene brukt Rarenium CI4 til laksefiske, og det er ei snelle jeg trygt kan anbefale.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Rarenium/Shimano-Rarenium-Cl4-4000-FB-2015-modell-Ekstremt-lav-vekt157643-p0000143665

Nå har også oppgradert mer, og har 3 sneller til bruken, Rarenium, Twin Power og Vanquish. Samtlige i CI4...

Regner med at Vanquishen vil seile opp til å bli en klar favoritt. :)

Kan anbefale å gå for sneller i CI4, da de er betydelig lettere og det er noe som er en stor fordel når man skal stå i mange timer å fiske. En sparer fort 100 gram på å velge CI4 kontra vanlige sneller.

Finner man også ei god, lett stang, kan man fort komme seg under 500 gram for ei god pakke til laksen.

Med det kan man orke å stå noen timer ekstra...

Exage er helt greie sneller det, men jeg hadde ikke turt å bruke det til laksen. i 99 prosent av tilfellene går det nok helt fint, men den ene gangen du får på 10 kilosen som er som en tarpoon i stri elv, vil du ha noe som kanskje tåler det lille ekstra.

Oppsmøring trengs uansett hvilken modell man kjøper. Shimano er ikke flinke på dette feltet dessverre, og jeg tror mange sneller kneler unødig på grunn av dette.

Men vektforskjellen på Biomaster C5000 og Rarenium 4000 CI4+ er bare 60gram, til tross for at det er en størrelse i forskjell på dem.

Bruker du fler sneller samtidig (f.eks. 2 om du dorger) ? Bare lurer på siden du har 1 "relativt" dyr snelle i Rareniumen, og 2 dyre sneller i Twin Power og Vanquish, når du heller kunne brukt penga på en Stella, og alikavell hatt råd til en Rarenium i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vektforskjellen på Biomaster C5000 og Rarenium 4000 CI4+ er bare 60gram, til tross for at det er en størrelse i forskjell på dem.

Bruker du fler sneller samtidig (f.eks. 2 om du dorger) ? Bare lurer på siden du har 1 "relativt" dyr snelle i Rareniumen, og 2 dyre sneller i Twin Power og Vanquish, når du heller kunne brukt penga på en Stella, og alikavell hatt råd til en Rarenium i tillegg

Når man har en lei rygg og skal fiske i maaange timer med kasting fra land, så teller alle gram. Da er ikke 60 gram "bare".

Nå skal det da sies at jeg har fått tak i både twin power og Vanquish veldig billig, så prisdifferansen har vært liten kontra rarenium (Jeg ga 1500 for den da den ble kjøpt inn).

Jeg ga 2000 kr for twin power ci4 på en auksjon her inne og 2100 for Vanquish på en auksjon på facebook.

Hadde aldri hatt råd til fullpris på disse ellers.

Jeg har alltid 2 stenger opprigget da jeg fisker laks. En til sluk og en til wobbler. Nå blir vel Rareniumen liggende i reserve eller blir gjedde-fanger, da Vanquish har trådd inn i rekkene.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, heldig heldig ! Flott pris på begge snellene.

Men poenget var mer at det var 60gram mellom 4000 og 5000-modellen, og at en Rarenium i 5000 vil fort sluke mesteparten av de 60grammene, så reell vektforskjell kanskje blir 10-20gram.

Men ja, jeg har selv fjerna loddene i Aspiren min, noe som er 55gram totalt, og merker en solid forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært heldig med de kjøpene. :)

Joda, men det med vekten får være opp til en hver.

Jeg bare kom med tipset ut fra mine egne ønsker. Skal man gå 8-10 timer om dagen å denge med sluk eller annen redskap, teller vekta mye.

Kan forresten komme med tipset om at det ligger en ny Vanquish Ci4 4000F ute til auksjon på facebook nå.

prisen nå er 3100,- inkl frakt og påspolt 0,23 power pro. Ikke akkurat uffen pris det heller om man får den for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 4000 pga vekt dersom du bruker multifilament.

Bruker du mono, så er det nok kjekt med 5000.

Forskjellen på bremsen er minimal, da spolen på 5000 har mer senekapasitet, men neppe særlig større bremseskiver.

Skal du ha kraftigere brems, kan man oppgradere til karbon-skiver til en liten penge via ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 4000 pga vekt dersom du bruker multifilament.

Bruker du mono, så er det nok kjekt med 5000.

Forskjellen på bremsen er minimal, da spolen på 5000 har mer senekapasitet, men neppe særlig større bremseskiver.

Skal du ha kraftigere brems, kan man oppgradere til karbon-skiver til en liten penge via ebay.

Biomastern har såklart bremseskiver av karbon fra fabrikk.

Og ja, jeg gikk bare ut ifra at han sku bruke mono til laksefiske, pga steiner og drit i elv. Med braid er en 4000 nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biomastern har såklart bremseskiver av karbon fra fabrikk.

Og ja, jeg gikk bare ut ifra at han sku bruke mono til laksefiske, pga steiner og drit i elv. Med braid er en 4000 nok

Og det er du sikker på? Finner ikke noe specs som tilsier det.

Men den er sikkert mer enn god nok uansett. Ser det er maks 10 kg bremsekraft, og det burde holde lenge.

Tipser igjen om ny Vanquish ci4 4000F til salgs på facebook. Høyeste bud foreløpig er 2600 pluss frakt.

(Jeg er ikke selger, men jeg kjøpte min Vanquish av samme person)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En forretning her jeg bor har Vanquish 4000 snellen til 2999,-

Dette må være ett bra tilbud.

Så nå blir det kanskje heller denne modellen istedenfor biomasteren.

Det jeg lurer på er om Vanquish har kommet i flere modeller.at det er en eldre modell eller om det er kun denne nye modellen fra 2012 og nyere som har fått så bra omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.